Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Grovseparation

Startat av cairde, 22 september, 2021, 14:43:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cairde

Hej!

Funderar på vad för handdrivna manicker man kan använda för att göra den första sorteringen av materialet? Det finns ju pannor och rännor förstås men pannor kräver ju rätt mycket rörelse för att få rätt lite grus att röra sig, inte så effektivt, och rännor kräver att man har tillgång till rinnande vatten.

Jag undrar om att någon testat att bygga en membranjigg som sorterar ut det tunga materialet. Jag tänker att det kan vara bra i områden med mycket svartsand och lite guld, där svartsanden skulle fylla upp alla fällorna snabbt, och att om man har en jigg så skulle koncenteratet kunna ligga kvar i maskinen.

Alternativt en metalldetektor/separator som kan separera ut metall i material som faller igenom den. Som man gör i livsmedelsindustrin för att garantera att inte maskindelar hamnar i maten.

serpent

Vaskpannan är det primära verktyget, enligt mitt tycke, med den får du svar direkt. Det handlar om att prospektera eller utvinna. Du kan inte utvinna utan att först ha prospekterat(om du inte redan är på en inmutning) och på så sätt upptäckt en fyndighet värd att utvinna. Du kan/ska även prospektera på en inmutning. Det handlar till sist om att krympa ned sökandet tills du maximerar din guldutdelning. Så enligt mig: vaskpannan är bäst för att först undersöka ev. guldhalt i marken/markerna. Lycka till!