Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Första gången - är det guld på stenen?

Startat av Karl Kyle, 04 augusti, 2021, 09:37:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl Kyle

Hej!

Begav mig till en rätt liten bäck som rinner nedför en sluttning vid en moränås. Det är rätt mycket rost i jorden vet jag, ligger lite vid en skiljelinje mellan + och - magnetiskt sett, vulkanisk berggrund.

Efter vaskning hittade jag mycket magnetiskt material, samt vad som verkar ren järnmalm. Utan att veta för mycket, men skrovliga bitar som gick att smula sönder som var mycket magnetiska.

Efter vaskning av en panna så ser jag möjligen mikroskopiska mängder av väligt fint guld. Svårt att säga: MEN det gav att jag lyckades jag få syn på något som glimmade på en sten. Se bild samt framförallt filmen enligt följande länk:

https://photos.app.goo.gl/q3jtqbvgKAaYKHB86

Är det guld?
I mina ögon borde det rimligen vara så guld ser ut. Obs, det försvinner inte om jag inte lyser direkt på den, utan glimmar även i skugga. Stenen ifråga har flera liknande "ögon" som tittar fram. Stenen är oregelbunden men har inga vassa kanter. Mörk till färgen, förutom då de guldiga områdena.

Karl Kyle

En följdfråga - vad innebär det att man hittar guld som ligger inbäddat i sten på det viset? Betyder det något speciellt för möjligheten att hitta mer guld? Vid vaskning (dvs lösa bitar) eller i själva berggrunden?

johanssonsan

Grattis till dina fynd. För att bekräfta att det sitter guld i stenen kan du använda en syratest eller följa schemat i denna eminenta skrift från SGU: https://resource.sgu.se/dokument/publikation/ovriginfo/ovriginfo1broschyr/handbok-for-mineraljagare.pdf

Söker du källan till guldfyndet så sök mot inlandsisens riktning. Lycka till och hör gärna av dig om hur det går vidare med din prospektering.
Oldtimers sa Gold has an iron hat.