Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vintertransport till Lemmenjoki

Startat av HANNU, 24 januari, 2017, 06:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Nästan omöjligt och få bort fisklukt från tunnan .har egen erfarenhet av utebastun .vi andvänder den som vattentunna.jag använde grus och mycket ättika och blanda o snurrada .hjälper lite..
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 08 april, 2017, 20:51:06
Nästan omöjligt och få bort fisklukt från tunnan .har egen erfarenhet av utebastun .vi andvänder den som vattentunna.jag använde grus och mycket ättika och blanda o snurrada .hjälper lite..
Har blandat i industriklorin i ett par av tunnorna, denna klorin används bla i fiskindustrin, kanske hjälper får se imorgon.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Kör ni med sommardäck ?.jag tror nog man klarar sig .själv har ja bytt till sommardäck.
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

#30
Citat från: gangsing finne skrivet 08 april, 2017, 20:59:24
Kör ni med sommardäck ?.jag tror nog man klarar sig .själv har ja bytt till sommardäck.
kommer köra med dåliga vinterdäck.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 08 april, 2017, 20:59:24
Kör ni med sommardäck ?.jag tror nog man klarar sig .själv har ja bytt till sommardäck.
Vinterdäck som gäller. Vi skall fyrtio mil norr om dig.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

#32
Okey Hannu .jag har ca 50 mil till kersilö .apropå ingenting .när ni åker förbi skylten ivalo 140 (km)i kersilö .kolla åt höger .så ser ni stugan (röd med vita knutar) där jag brukar vara på sommarn .tyskarna brännde upp första huset (huset som står nu är andra)när morsan var liten.hon är född där.nuförtiden tjänstgör stugan för mig som basecamp till guldgrävning.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#33
Citat från: gangsing finne skrivet 08 april, 2017, 23:20:15
Okey Hannu .jag har ca 50 mil till kersilö .apropå ingenting .när ni åker förbi skylten ivalo 140 (km)i kersilö .kolla åt höger .så ser ni stugan (röd med vita knutar) där jag brukar vara på sommarn .tyskarna brännde upp första huset (huset som står nu är andra)när morsan var liten.hon är född där.nuförtiden tjänstgör stugan för mig som basecamp till guldgrävning.

Tillägger att det enda som var kvar var hundkojan  C:-)
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Tillägger även det att precis när man svänger till stugan på andra sidan vägen syns tyskarnas stenblockar .stenarnas uppgift var att hindra pansarvagnar etc.och även ge eldskydd .
vaska stället först innan du gräver

Bothner(Kenneth)

Jag försökte i somras hitta de berömda skrothögarna med tyska metallrester från kriget i Tankavaara. Gick långt upp i skogen men tydligen inte tillräckligt långt. Skulle gått längs stigen i en cirkel.  Men kom inte in på "baksidan" av cirkeln innan jag vände. Nån som vet mer?

gangsing finne

Har aldrig varit där .men har hört om metallskrotet .att det finns mycket just där.
vaska stället först innan du gräver

karlson

Ta det nu försiktigt på vägen upp Hannu och Andr'e! Kan säga att jag är avundsjuk på er resa upp ser verkligen framemot att besöka inmutningen till sommaren.
Föresten hur gick det med lukten i tunnorna?
/tomas
Även små korn kan bli mycket

HANNU

Citat från: karlson skrivet 10 april, 2017, 07:46:20
Ta det nu försiktigt på vägen upp Hannu och Andr'e! Kan säga att jag är avundsjuk på er resa upp ser verkligen framemot att besöka inmutningen till sommaren.
Föresten hur gick det med lukten i tunnorna?
/tomas
Kommer iväg först på tidag kväll.
Stå på dig, annars gör nån annan det.