Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vintertransport till Lemmenjoki

Startat av HANNU, 24 januari, 2017, 06:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Startar en ny tråd om vintertransport. Är inte många här på forumet som håller på med det. Men kan vara intressant ändå att veta hur det går till.
PÅ vintern är startplatsen samma ställe som båttransport, dvs Njuorkanlahti. Men spåren som Skogstyrelsen godkänner tar en annan väg som går till Aitavaara, därifrån tar var och en till sitt ställe. Lägger till en karta så kan ni se det.
Oftast blir det vid påsken. Det kan bli mycket trafik med alla grävmaskiner och tusentals liter bränsle. Maskingrävarna har byggt speciella släden till fat som även kan innehålla annat än bränsle. mat mm.
Sträckan till våran inmutning är ca fyra mil per sida.
Man kör inte hur som helst, utan det skall vara tillstånd av Skogsstyrelsen. Bor man i Inari kommun då är tillståndet gratis, men annars kostar det runt 40 €.
I kartan kan man även se mina vandringsspår från Kultahamina dit båten anländer. Röd och blå spår.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Härlig bild ,påminner om wild Alaska national geographic  :) .får du allt med dig på en resa ,eller kör du flera turer?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Man kan ha två slädar efter en skoter. Minst tre skotrar åker, kanske flera.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Lillil

#5
Jag måste vell söka om tillstånd från Skogsstyrelsen for att åka min scooter eller hur Hannu?
Vet ni hur och hvem jag skickar den till?

Grävmaskinisten

#6
Citat från: Lillil skrivet 25 januari, 2017, 00:01:51
Jag måste vell söka om tillstånd från Skogsstyrelsen for att åka min scooter eller hur Hannu?
Vet ni hur och hvem jag skickar den till?
kanske hjälper det här?
http://www.eraluvat.fi/en/off-road-traffic.html
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Citat från: Lillil skrivet 25 januari, 2017, 00:01:51
Jag måste vell söka om tillstånd från Skogsstyrelsen for att åka min scooter eller hur Hannu?
Vet ni hur och hvem jag skickar den till?
Du har ju inte långt till Ivalo där Metsähallitus ligger vid huvudgatan, ett tegelhus.
Det är dom som ger ut tillståndet.
Kom ihåg att det gäller påskhelgen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Jag har för mig Sverige har allemansrätt till skoter?.kan någon bekräfta?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

#9
Citat från: gangsing finne skrivet 25 januari, 2017, 08:50:08
Jag har för mig Sverige har allemansrätt till skoter?.kan någon bekräfta?

I Sverige har vi en allemansrätt som, bortsett från övriga norden, är unik i världen.
Det är en sedvanerätt som innebär att var och en i princip har rätt att färdas och
vistas i naturen på annans mark. Däremot anses den inte ge rätt att med motordrivet
fordon färdas på annans mark, inte heller i fjällmarkerna.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf?pid=2564

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 25 januari, 2017, 09:45:29
Citat från: gangsing finne skrivet 25 januari, 2017, 08:50:08
Jag har för mig Sverige har allemansrätt till skoter?.kan någon bekräfta?

I Sverige har vi en allemansrätt som, bortsett från övriga norden, är unik i världen.
Det är en sedvanerätt som innebär att var och en i princip har rätt att färdas och
vistas i naturen på annans mark. Däremot anses den inte ge rätt att med motordrivet
fordon färdas på annans mark, inte heller i fjällmarkerna.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf?pid=2564
Allemans rätt i Finland är likt Sveriges. Snöskoter får man åka på gjorda spår.
Lemmenjoki är Nationalpark och där behöver man ha tillstånd.
Samma gäller bilar och fyrhjulingar. Om vägen har dike, är det som allmän väg, tex Sotajokivägen. Andra vägar, som vägen till SGF:s och till Skäggwood skulle man i egentligen behöva tillstånd att köras. Maastoajo lupa heter det.

Här i Heby verkar det vara fritt fram att köra skoter var man vill. gångbanan, åkern och skogsplanteringar mm.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Här kan man köpa båda maastoliikenne (sommar) och ura (spår, vinter) tillståndet online.

https://verkkokauppa.eraluvat.fi/fi/maastoliikenne/uraluvat/maksullinen/
Stå på dig, annars gör nån annan det.