Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kastlåda till träränna

Startat av Osmiridium, 10 mars, 2019, 20:11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Har önskat mig en kastlåda liknande denna sedan jag sett två i Lemmenjoki, en hos en finsk grävare och en tillhörande vår egen @Glimmer och idag fick jag äntligen ihop den.

[mmg]1174[/mmg]

Först såg den nästan ut som en farkost man kunde åka ner för ån i, men med lite extra arbete så...

[mmg]1175[/mmg]

Så här blev den! 3" anslutning, efter denna lådan kommer en 20 cm bred ränna med finska rutmattor och annan inredning. Slutligen blir rännan cirka 27 cm bred i en tredje sektion, med sträckmetall och miners moss för eventuellt microguld.

Grus och sten tänker jag tvätta för hand i första sektionen, allt som är större än vad som går genom gallret kastas ut när det är tvättat. Är där några monster-nuggets så ser jag dem i lådan  C:-) Tänkte lägga i en skvallermatta i sista delen av kastlådan här, efter gallret.

Funderade länge på att ha en platt botten i lådan men kom fram till att jag gärna vill att där byggs upp lite grus i räfflorna. Formskivan som jag har som botten skulle nog slitas ner snabbt av gruset också, så det blev rejäla räfflor i aluminium till botten istället. Förhoppningsvis fastnar ädelstenar redan i lådan, men jag har även räfflor längre ned i rännan för både ädelstenar och nuggets på vift.

Varken guld eller rubiner ska komma undan i sommar...  O:-)

gangsing finne

Det ser bomsäkert ut 💪🖒 .inte roligt att vara guld och rubiner och hamna i denna kastlåda  ;D
vaska stället först innan du gräver