Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Större trommel.

Startat av Grävmaskinisten, 05 april, 2019, 10:38:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Införskaffade en trommel inför ev kommande säsonger, frestelsen blev för stor. 1m diameter 3.2m lång samt kuggdrift, stålhjul med stålbana, växel finns men ej motor, modifieringar kommer att ordnas.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Larsa

Tjusigt!

Ska du ha ner den i  den ravinen helskinnad får du nog plocka isär den lite först, blir tufft.

Grävmaskinisten

Citat från: Larsa skrivet 05 april, 2019, 10:58:18
Tjusigt!

Ska du ha ner den i  den ravinen helskinnad får du nog plocka isär den lite först, blir tufft.

Jag säger som Gunde Svan "ingenting är omöjligt"
Har varit med om många branter i mitt liv som grävmaskinist, ner kommer man alltid ;)
Södra området är inte så brant men vi får se hur allt ordnar sig.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Vilken bjässe! Jag tänker mer på kvarn för malm än trommel när jag ser den där  :o En sån där och en lagom stor stenkross så kan man ju utvinna vad som helst  8)

Vad är det för område du tittar på inmutningar i, känner inte igen kartan :o Något stort på gång?

Bothner(Kenneth)

Norra delen består av mycket stora stenblock som går ända ner till bäcken. Blir nog svårt att gräva med maskin och få någonstans att göra av med överskottet. Södra delen har en ganska lugn lagunliknande bäckdel 10m bred och 70cm djup. Ganska breda flacka stränder på ca 20m. Jag trycker det ska bli kul att följa!

Larsa

Historisk så har det hittats väldigt gott om guld i området. Tror det var Pelle som hade ett gammalt dokument som beskrev hur det låg till. Söderut är ju bevisligen väldig bra ställe. Men dom siktade inte in sig så mycket på själva bäcken på den tiden utan betydligt högre upp i terrängen på skyddade ställen, finns fina gamla utgrävningar precis nedanför vägen in. Pumpar hade dom inga så dom fick samla ihop vatten från småbäckar och källor.

Grävmaskinisten

Citat från: Osmiridium skrivet 05 april, 2019, 11:28:13
Vilken bjässe! Jag tänker mer på kvarn för malm än trommel när jag ser den där  :o En sån där och en lagom stor stenkross så kan man ju utvinna vad som helst  8)

Vad är det för område du tittar på inmutningar i, känner inte igen kartan :o Något stort på gång?

Området är kännt av många sgf'are, sgf hade sin inmutning där i några säsonger och kallades då sgf gold camp. Jag har mutat in området runt denna inmutning och i framtiden så kommer jag ev om allt går enligt plan att husera där samtidigt som jag även kommer att vara aktiv i Lemmenjoki, kommer nog försöka variera.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 05 april, 2019, 18:00:01

Området är kännt av många sgf'are, sgf hade sin inmutning där i några säsonger och kallades då sgf gold camp. Jag har mutat in området runt denna inmutning och i framtiden så kommer jag ev om allt går enligt plan att husera där samtidigt som jag även kommer att vara aktiv i Lemmenjoki, kommer nog försöka variera.

Nej men vad spännande, grattis till inmutningen :D Det är den djupa dalen vi har sett bl.a. från Hannus video nyligen då? Utanför Lemmenjoki så blir det ju lite lättare med myndigheterna, då hör vi väl snart om att du kör upp en grävmaskin dit också 8) Grävde du själv där under sgfs tid?

Tobbe

tog du med en liten "stig" på din ansökan längs med peters inmutning grävmaskinisten?
Ut och upplev

Grävmaskinisten

Citat från: Tobbe skrivet 07 april, 2019, 18:31:16
tog du med en liten "stig" på din ansökan längs med peters inmutning grävmaskinisten?

Ja, detta för att binda ihop dom två områdena.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Tobbe

jasså ja, men vem vet, stöter du på bra mark där så är de ju bara o börja gräva skyttegrav i en rak linje
Ut och upplev

Larsa

#11
Anledningen till stigen eller vad man nu ska kalla det på sgf2 var att man inte skulle bli bortkörd när man campade där har jag för mig Peter pratade om, dom hade nog råkat ut för nåt sånt innan. Större chans att få vara kvar om man står på sin inmutning kan jag tänka. Men risken att man stör någon där inne är ju väldigt liten, är väl om skogsvårdstyrelsen är på väldigt dåligt humör av någon anledning.

Grävmaskinisten

#12
Citat från: Larsa skrivet 08 april, 2019, 16:28:37
Anledningen till stigen eller vad man nu ska kalla det på sgf2 var att man inte skulle bli bortkörd när man campade där har jag för mig Peter pratade om, dom hade nog råkat ut för nåt sånt innan. Större chans att få vara kvar om man står på sin inmutning kan jag tänka. Men risken att man stör någon där inne är ju väldigt liten, är väl om skogsvårdstyrelsen är på väldigt dåligt humör av någon anledning.

Japp därför har jag också mutat in ett campområde som sträcker aig upp till vägen där man vänder men stigen som går längs hela peters inmutning var enbart för att binda ihop dom två områdena (syd och nord). Stigen syns bättre här.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod