Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Tacksam för tips för billigt hemmabygge

Startat av davelin, 15 mars, 2014, 17:15:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

davelin

Tjena alla glada!

Jag är semi-ny i gamet och har inför denna säsong bestämt mig för att försöka bygga en liten "?sluicebox?".
Här tänkte jag fråga efter lite tips, kanske rent av ge lite egna tips om jag hittar material som verkar billigt och bra och troligen posta lite bilder på projektet.


Anl till trådstarten just nu är att jag har ett par inledande frågor:

1.  Tänker jag rätt när jag tror att ett exakt vattenflöde inte är jätteviktigt utan kan justeras med vinkel? (mkt vinkel+lite vatten // mkt vatten+lite vinkel =i stort sett samma effekt?
2. Mattor! jag har fått tag i billig "moss" (spagetti) och troligen kommer jag få tag i även ribbmatta,, i vilken ordning bör de ligga?  (och om jag gör 2 "våningar" bör jag då ha en med ribb och en med moss eller halva/halva i båda?
3. Där det skriker i plånboken är metall till rännan, jag har hittat bra alu som kostar en del. Men även jävligt billig tunn plåt, tror ni det funkar bra att använda plåten om man stabiliserar den lite?..

lingonben

ett alternativ är att köpa delar hos guldström bygga en eldorado billigt

Kulta Imuri

Bleckplåt som du viker dubbel ca 1cm högst upp på kanterna, kan funka som en enkel billig ränna.
Kulta Imuri

klyvar

Ska du inte bära den alltför långt så ska inte en träränna underskattas.  Med sträckmetall och matta  eventuellt med en nuggetfälla funkar det hela ypperligt.

Till viss del kan du justera med rännans lutning mot ditt vattenflöde. Men inte så mycket faktiskt.

davelin

Tackar så mkt för tipsen :-).
Har rivit ihop en prototyp-ränna av trä idag och även hittat lite blandad metall så jag troligvis kan få ihop en sån där topplåda med grizzlybars, kan bli en riktig jävla highbanker av detta till slut ;-)..

Dagens problem är dock att pumpen jag hoppades kunna använda är stendöd, så första frågan:
1. Hur kraftig pump behöver jag? Iom att det blir ny(beg)-köp så vill man ju vara säker innan man slår till, hur mkt vatten/min behöver jag i en 30cm bred ränna(120cm lång) som är klädd med moss +sträckmetall.

Sträckmetall har jag inte hämtat än så om det finns flera olika sorter:
2. Hur finmaskig sträckmetall vill jag ha?

niklas.osterberg

I min highbanker som är 30cm bred kör jag på två länspumpar som vardera är på 108l/min. Och detta är enligt mig minimum. Så satsa på en pump på 200 liter/min eller mer.

davelin

Oh det var ett jävla tryck!..
Har hittat en billig begagnad eldriven pump (har ett gammalt elverk) på knappt 150L/m som jag hade tänkt satsa på men det är ju kanske ingen idé då.

Å andra sidan så har jag när jag lurkat runt fattat det som att ju "slätare" sluice man har ju mindre L/m krävs, så för finsluss med finribbad gummimatta funkar det med 150?
Har nämligen tanken att i framtiden ha prototypen som en stationär finsluss hemma på gården för att köra koncentrat i, och isf kan ha elpumpen kopplad till och slippa byta fram och tillbaka.?


Ingen som har bra svar ang sträckmetallen?

Pappagoran

Citat från: davelin skrivet 17 mars, 2014, 23:50:24
Oh det var ett jävla tryck!..
Har hittat en billig begagnad eldriven pump (har ett gammalt elverk) på knappt 150L/m som jag hade tänkt satsa på men det är ju kanske ingen idé då.

Å andra sidan så har jag när jag lurkat runt fattat det som att ju "slätare" sluice man har ju mindre L/m krävs, så för finsluss med finribbad gummimatta funkar det med 150?
Har nämligen tanken att i framtiden ha prototypen som en stationär finsluss hemma på gården för att köra koncentrat i, och isf kan ha elpumpen kopplad till och slippa byta fram och tillbaka.?


Ingen som har bra svar ang sträckmetallen?

Hela den här uppsättningen drivs med 12 V. Pumpen är 108 l/m.  Notera att rännan är ca 21 cm bred. Så om du gör din ränna smalare klarar du dig med 150 l/m även om rännan är 2-3 meter lång.

Gold Trommel. First test run out. Gold Trommel Första testkörningen ute.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 18 mars, 2014, 07:42:23
Citat från: davelin skrivet 17 mars, 2014, 23:50:24
Oh det var ett jävla tryck!..
Har hittat en billig begagnad eldriven pump (har ett gammalt elverk) på knappt 150L/m som jag hade tänkt satsa på men det är ju kanske ingen idé då.

Å andra sidan så har jag när jag lurkat runt fattat det som att ju "slätare" sluice man har ju mindre L/m krävs, så för finsluss med finribbad gummimatta funkar det med 150?
Har nämligen tanken att i framtiden ha prototypen som en stationär finsluss hemma på gården för att köra koncentrat i, och isf kan ha elpumpen kopplad till och slippa byta fram och tillbaka.?


Ingen som har bra svar ang sträckmetallen?

Hela den här uppsättningen drivs med 12 V. Pumpen är 108 l/m.  Notera att rännan är ca 21 cm bred. Så om du gör din ränna smalare klarar du dig med 150 l/m även om rännan är 2-3 meter lång.

Gold Trommel. First test run out. Gold Trommel Första testkörningen ute.
Hur bred är din ränna pappagöran? 108 liter/m är för lite för hogmattor. En ränna på 20cm behöver minst 190l/m enligt doc så det låter som du har lite lite flöde i din.

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 18 mars, 2014, 08:24:10

Hur bred är din ränna pappagöran? 108 liter/m är för lite för hogmattor. En ränna på 20cm behöver minst 190l/m enligt doc så det låter som du har lite lite flöde i din.

Ja Doc säger rätt mycket han  :)  Min ränna är 21 cm bred. Börjar med ca 20 cm v-ribb och ca 120 cm hogmatta. Ur och Scrubber.
Om denna uppsättning inte hade fungerat med mina 108 l/m hade jag inte kommit på tanken att skriva det här. Och oavsett vad Doc säger så fungerar det bra!  Mer vatten är säkert bra men jag säger bara att det fungerar med 108 l/m
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 18 mars, 2014, 09:12:25
Citat från: iller skrivet 18 mars, 2014, 08:24:10

Hur bred är din ränna pappagöran? 108 liter/m är för lite för hogmattor. En ränna på 20cm behöver minst 190l/m enligt doc så det låter som du har lite lite flöde i din.

Ja Doc säger rätt mycket han  :)  Min ränna är 21 cm bred. Börjar med ca 20 cm v-ribb och ca 120 cm hogmatta. Ur och Scrubber.
Om denna uppsättning inte hade fungerat med mina 108 l/m hade jag inte kommit på tanken att skriva det här. Och oavsett vad Doc säger så fungerar det bra!  Mer vatten är säkert bra men jag säger bara att det fungerar med 108 l/m

Well fungerar gör det säkert, men du får nog onödigt mycket material kvar att gå igenom då mattan inte körs optimalt. Men funkar det så funkar det o de är de viktiga :D

niklas.osterberg

Ursäkta mig, men när vi ändra pratar flöden och räfflor. Hur väl tror ni en 30cm bred ränna med "Hungarian riffles" fungerar med 210l/min?

davelin

Be inte om ursäkt Niklas, allt snack om flöde är jättevälkommet i den här tråden då det troligen kommer vara där jag kommer trixa mest med mina byggen!


Jag är nu lite kluven mitt i byggandet.
Jag har insett att det bara är dumt att köpa en pump som inte duger och ist spara lite till en vettig bränsledriven så jag slipper bära med mig elverk.
När jag letat runt efter billiga pumpar och annat kul har jag ju rotat på alla möjliga forum samtidigt och läst en del om Miller-Table.

Så nu har jag en liten ny tanke, jag bygger klart min highbanker då jag vet att den kommer komma till användning så fort jag har råd med en bra pump, men jag bygger den i delar så jag kan köra rännan i bäckar ist (den blev inte så våldsamt tung i trä trots allt :).

Sen satsar jag på att slänga ihop ett Miller-Table, man har ju trots allt lite tid innan man kan ge sig ut på allvar och att bygga grejer är ju nästan lika kul som att leta guld.
Läste ett par trådar om vad man ska ha för underlag och blev inte mkt klokare tyvärr då folk verkar använda allt från gummi & stål till sten & färg..

Vad är det för underlag på ett "riktigt" table? och vad har ni för erfarenheter?
Det var mkt snack om blackboard-färg, detta är ju en billig lösning om det kan vara en vinnare?

Vilken form är bäst?, äkta vara är ju kort och bred men på youtube har jag sett en del långa också, dock sägs det att det mesta ändå fastnar inom första 6" så jag antar att en kortare bred variant är att föredra då den kan processa mer och längden är i stort sett meningslös?

I bakkant där jag tar in vattnet ska man ju ha en "vägg" med en liten glipa under, räcker det att helt enkelt ha just en glipa eller blir det jämnare flöde om man lägger till en mattbit eller liknande som hänger ner?
---------------------------------

Två bilder på bygget:

Rännan, bottenplattan ska behandlas (eller täckas med nåt tätt och slätt) innan den körs på riktigt.


Den lilla "sil-lådan" (som jag inte riktigt fattat namnet på än) :P.. Det sitter nu vägg även på denna sida och på höger här ifrån sett sitter det bara en överplanka som är borrad för rör att ta in vatten genom.