Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Torkarmotor till trommel med elverk

Startat av Osmiridium, 28 januari, 2021, 15:36:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Går i tankarna att bygga en liten trommel innan våren är här, och efter att ha sökt på forumet så verkar en 12V torkarmotor ju vara det självklara valet. Dock så funderar jag på att ha ett litet elverk för att kunna driva min nya 230V elpump, och jag vill kunna driva torkarmotorn med elverket också.

Vet någon var man hittar datablad för torkarmotorer? Ser att t.ex. Volvo V70-torkarmotorer är billiga och vanliga på skroten, men jag hittar ingen information om vilken ampere de drar. Och utan att veta vilken ampere den kräver blir det svårt att hitta rätt transformator  ???

Har någon tips på vilken modell av torkarmotorer som är bra för trommel, särskilt med tanke på drivpinnen?

Något får man iallafall hitta på för att slippa titta på snödrivan utanför fönstret...  C:-)

johanssonsan

Pappagoran här i forumet har byggt med torkarmotor. Misstänker att den motorn kom från en röd 245:a , en GL - ingen turbo.
Många elverk har både 240 och 12V uttag! Stoppa en röd 245:a och kolla säkringen för torkarmotorn så vet du minst maxförbrukningen. Annars vet Pappagoran. Han är en erfaren man. Bilder på hans apparat finns någonstans i forumet.

Osmiridium

Tack för tipset med att elverket kan ha 12V uttag. Har ej köpt elverk ännu så det ska jag tänka på när jag letar.

Det var roligt det där med Volvo 245an, jag lärde mig köra bil i en röd Volvo 360 GLT - med turbo då alltså :)) tyvärr är den vackra bilen borta sen länge så den säkringen kan jag ej kolla...

Nån som kör v70 här på forumet?  ;D

HANNU

#3
Är  ingen stor skildnar på motorer. Prukar vara den sista som går sönder i bilen.
Biltema säljer billigt helt nya.
Papagoran hade nog en 20-25 cm i diameter på tromman och fast han är stark som en oxe så han han inte mata så mycket tromman kunde svälja.
Bygg hellre en lång, som släpper ut materialen i slutändan.
Plaströr går tyst, bara borra hålen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Sök på gruspelle här på forumet
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Osmiridium

Ni är för roliga här på forumet alltså, nu när jag har läst på om Gruspelle så vet jag att det inte räcker med en Volvo 245-a.

CitatMen tänk också på att om det ska bli en riktig gruspelle är följande viktigt och ska ingå. Du måste ha en del "Sudde" en del "volvo 940" en del "volvo 855" en "cykelslang" en "blombänk" 2 st "nattduksbord" en "dammsugarslang" och visst ja, ett par delar "Hannu" och en del "Verktygsmakaren"

:)) :)) :))

Har hittat ett bättre begagnat plaströr som nog ska funka ypperligt. Hur lång trumma har du på din kanon i Lemmenjoki Hannu? Hade du gjort den längre om du hade byggt en ny?

HANNU

Destå längre, destå bättre. Min är nog 1,6 m. Tänkte mest på att den är enklare att transportera.
Sedan skall man ha något inne i som sätter snörr på stenen. Du såg hur dom rulla runt i min.
Jag har riktigt starkt duch inne som spolar gruset.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Osmiridium

Liten uppdatering. Jag har läst i v70-manualen att torkaren har en säkring på 25 ampere, men det låter väldigt högt för en sån liten motor.  På annat håll har jag läst mig till att en genomsnittlig torkarmotor går på 5 ampere, och drar 10+ om de fastnar eller går tungt.

Nu har jag hittat en transformator från 230V till 12V 6A, kan 6A räcka till trommeln under belastning månntro?

gangsing finne

Du kan räkna ur effekten= amperen gånger spännigen.
V70 25x 12=300watt  .tror säkringen är rejält över dimension.

6Amp är 72watt  tycker det är för litet .
Försök att hitta en transformator som håller mins 15 amp.
Borde finnas bra utbud på olika loppisar .gamla laddar till gamla elektronik apparater
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Litet robin elverk som jag visade upp här  för några år sen rekommenderar jag .köpte den för 50eur .fyrtakt 78kubik väldigt bensinsnål .minus är att den väger mycket...
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Kolla även på gamla 12V batteriladdare
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

#11
50 eur för 4-takts elverk! Fy tusan vilket bra pris. Du har inte fler på lager?  :))

Hittade denna transformator som är IP-67 klassad på amazonen:

https://www.amazon.se/VARICART-DRIVER-IP67-150W-Paket-med-1/dp/B07WD4CP6H/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=12V%2B150w&qid=1612653120&sr=8-1&th=1

Den finns i 12.5A / 150W och 25A 300W men 300wattarn har dubbla kablar för utströmmen. Gillar att den är IP67 så den tåler några droppar vatten  C:-)

Kollade på ditt ROBIN R650 elverk nu. Verkar vara jättefint fynd, tillverkat i Japan och ger 550W i drift. Skönt med 4-takt oblandad bensin också. Undrar hur svårt det är att få tag på ett sånt :-\

gangsing finne

Köpte robinen på "finska blocket" tori.fi .det stod att den måste sörvas pga går ett tag och stannar .putsade förgasarn och vips funkade som en dröm.jag tror dom är rätt vanliga ,en kompis använder en sån i sin stuga .han har andvänt den så mycket att den började förbruka olja .säker tusentals timmar .ett tipps är att blanda i x1r metallbehandlar addektiv i oljan ,smörjer bättre och slits mindre .

Jag är expert på x1r metallbehandlar tillsatsen .gjorde ett test på en skruvhiss som hade problem med skruvsmörjningen .ordinarie olja funkade ca 2-3mån tills det kom oväsen från skruven pga dålig smörjning .
Penslade hela skruven med x1r .det är nu över 2år sen ,och still going strong utan omsmörjning .
Hissen funkar tyst och fint ,har smort in ca 10 skruvhissar (typ cibes ,aritco hissar med skruvsystem)hissar efter det .chefen till mig sade att sätta in förslag till idén .

Iden gick igenom och kommer att andvändas i hela finnelandet .fick 510eur av förslaget.


Men kolla bilden på gamla laddare ,borde finnas billiga liknade
vaska stället först innan du gräver