Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Länka ihop kedja

Startat av Osmiridium, 27 april, 2020, 21:57:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Skaffade mig en rejäl galvad kedja för att ha till att flytta stenbumlingar på inmutningen nyligen, men jag har inte hittat något som funkar till att länka ihop den ännu. Jag vill kunna sätta kedjan runt en stor sten och sedan länka ihop den så att den sitter åt runt stenen, för att sedan kunna vinscha bort stenen och koppla loss kedjan igen.

Jag skaffade en schackel som tåler tillräckligt hög arbetsbelastning, minst ett par hundra kilo tänker jag mig, men den passade bara till änd-länkarna på kedjan. Tyvärr hittar jag ingen som har bättre mått på biltema, men det finns kanske någon annanstans ?

Vad kan man annars använda för att länka kedjor "på mitten" utan att tappa hållfasthet? En kedja är ju som bekant inte starkare än dess svagaste länk  :-X

gangsing finne

Jag skulle nog valt linor .olika breddar .lättare att hantera.kortare livslängd dock.sedan har jag en manick som jag kan visa upp.har den i arbetsbilen.den kan du ha i kroken på handvinchen .biter fast i linan precis där du vill ,utan att knutar
vaska stället först innan du gräver

Verktygsmakaren Sven

Tror du kan behöva en sådan här  kättingkrok kedjekrok    finns många namn på dem   men den kopplar du bara
på kättingen  mellan öglorna   https://www.bauhaus.se/kedjekrok-sjalvklammande-8388-a4-8mm
tog försa bilden på något liknande

//sven
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

gangsing finne

....vafalls det går ej att lägga ut någe bilder
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

#4
Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 28 april, 2020, 16:57:37
Tror du kan behöva en sådan här  kättingkrok kedjekrok    finns många namn på dem   men den kopplar du bara
på kättingen  mellan öglorna   https://www.bauhaus.se/kedjekrok-sjalvklammande-8388-a4-8mm
tog försa bilden på något liknande

//sven

Ser bra ut det där, tack så mycket för tipset Sven!

Och jag håller med dig gangsing, det blir lättare med stroppar / rundsling i polyester, har kört det tidigare.  Problemet är att vi har så mycket vassa stenar från urberget i Lemmenjoki, och jag ville prova en kedja istället för att köpa nya stroppar. Stora planer inför sommaren  :))

[mmg]1194[/mmg]

En liten sten från i somras. Den dök upp nere i gropen och vägde väl ett par hundra kilo C:-) Men det krävs mer än lite stenbumlingar för att stoppa mig från att gräva  8)


Citat från: gangsing finne skrivet 28 april, 2020, 17:17:21
....vafalls det går ej att lägga ut någe bilder

Om du lägger upp bilden i Multimedia-sektionen här på forumet kan du länka den i posten med koden [mg]bildnummer[/mg] t.ex. [mg]1194[/mg] för stenen jag lade upp ovanför   O:-)