Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Stenslipning

Startat av BrianIce, 15 januari, 2014, 15:21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Senaste: Safir, 5.5 mm och 0.75 cts. En omslipning som gick väl ut, med den finaste blå man kan tänka sig.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

HANNU

Fina stenar var det du hade med dig till Ädelfors
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Tack, Hannu. Det var kul att träffas, du får leta reda på några finska safirer så slipar jag dom. ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

borax

Det var kul att träffa dig och se alla fina stenar du hade slipat jag blir så avundsjuk på ditt kunnande.//borax

Eucitzen

Fortsätter med blått: en 5 mm safir. 0.57 cts.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

borax

Citat från: Eucitzen skrivet 11 maj, 2015, 16:39:07
Fortsätter med blått: en 5 mm safir. 0.57 cts.


Vacker :D
//borax

Eucitzen

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 11 maj, 2015, 16:39:07
Fortsätter med blått: en 5 mm safir. 0.57 cts.



Vackert.. @Eucitzen du borde hålla en liten kurs på forumet, på stenar man ska hålla utkik efter när man är och vaskar.. Smyckestens material.. osv.. Det slängs nog en del fina halvädelstenar från vaskpannor när man är osäker på vad man ska kolla efter. Fina stenar att slipa (trumla) kan du ju också lära ut.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

En kurs i mineral ID är väl på G. Inte så snabbt man skulle vilja, pga jobb. Men men.
Finns så mycket att lära, jag tror inte en kurs skulle räcka. ;D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 12 maj, 2015, 15:52:06
En kurs i mineral ID är väl på G. Inte så snabbt man skulle vilja, pga jobb. Men men.
Finns så mycket att lära, jag tror inte en kurs skulle räcka. ;D

Ja.. men jag tänkte bara en enkel basic sammanställning av mineral/bergarter som kan dyka upp i vaskpannan som är värt att spara.. finns ju en del på forumet om man söker men en samlad lista skulle vara perfekt.
Själv brukar jag spara allt som ser roligt, intressant, spännande eller annorlunda ut osv.. men det hade varit roligt att veta vad som är värt att slipa.
Sen har man ju en jäkla konstigt förhållande till kvarts.. de är alltid fascinerande sen barnsben. Så sådant brukar sparas. Kan ju alltid krossa och vaska dem nån gång, när man samlat på sig tillräckligt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Tillbaka till stenslipningen...

Amerikansk Solsten, ca 2 cts och strax över 6 mm.



Har en till sten som slipats i helgen som kommer senare. Lite skygg...
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Helgens nummer två. En rosa safir som skulle "lagas", ca 4.5 mm. Bilden gör stenen ingen heder.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Nu var det länge sedan sist. Eftersom jag inte ville ha med slipmaskinen till lägenheten (...grannarna...) så har den ståendes på annat håll.
Men så klia det i fingrarna i veckan och resultatet blev:

Montana Safir, 1.12 cts och helt obehandlad! 99% av alla safirer är behandlade på något vis!
Denna lilla rackarn' är speciell, alltså. Färgen är i det närmaste turkos, lite mörkare än bilden visar... Blev bara ett hastigt foto. :)


Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod