Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hematit troligen, eller hur?

Startat av Mattias Cederwall, 20 augusti, 2017, 20:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Det som ser guldigt ut kan mycket väl vara guld.

För att skilja på svavelkis och kopparkis brukar jag använda hårdheten oftast.
Ett knivblad kan repa/rispa kopparkis men inte svavelkis (pyrit). Rispa lite och kolla med en lupp.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Mattias Cederwall

Citat från: GuldUgglan skrivet 26 augusti, 2017, 23:33:38
Det som ser guldigt ut kan mycket väl vara guld.

För att skilja på svavelkis och kopparkis brukar jag använda hårdheten oftast.
Ett knivblad kan repa/rispa kopparkis men inte svavelkis (pyrit). Rispa lite och kolla med en lupp.

Hehe, när jag hör de orden komma ifrån dig så lever iaf fortfarande hoppet vidare på att en 08:a/tok som flyttat 85 mil norr inte har tappat det helt, oavsett om det i slutändan inte visar sig vara vad jag hoppas på  :)

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

Mattias Cederwall

Ett par mil norr om Skellefteå, och bodde ett par mil söder om sthlm, därav 85 mil 😊

gangsing finne

Okey  :D .har du utnyttjat boendeplatsen.du har inte så jättelångt till finska guldfältet?  ;)
vaska stället först innan du gräver

Mattias Cederwall

Vet inte ens vart finska guldfältet ligger, riktigt grön när det kommer till allt kring prospektering  :P
Men Boliden vet jag iaf ligger bra nära  :)

gangsing finne

I finska lappland .istiden har krossat/hyvlat granulitberggrunden som innehöll guld .sen när isen smalt så forslade guldkornen bland moränen och lagrade sig.samma gäller norge antar jag ?

Det finns många teorier ...detta är vad jag har hört.

vaska stället först innan du gräver

iller

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 27 augusti, 2017, 09:58:26
Ett par mil norr om Skellefteå, och bodde ett par mil söder om sthlm, därav 85 mil 😊

Bor i skellefteå, bra med fler guldintresserade i området :D

Mattias Cederwall

#21
Innan jag kastar ut den stenen så måste jag fråga.   Misstänker att det gula i sprickorna är Limonit (järnockra), det enda som gör mig osäker är att jag har andra stenar där jag nästan är 100 på att det är järnockra alt. något annat oxiderat och där är färgen mer åt det oranga/röda hållet.


Kan man avgöra det på ngt sätt, t.ex. kan en oxideringsprocess ens ske i infattningar (låter otänkbart men jag vet ju inte hehe) eller kan det hända att det oxiderat innan det blev en infattning?

Stenen som jag undrar över är den med en annan bergart ner till, den andra bilden är på en mer uppenbar oxiderad ådra.

Mattias Cederwall

Pratat med SGU nu, och det är guld.
Guldet ligger i turmaliner, tänkte att det kunde va nyttigt att veta för andra som är ute och letar.

Antar att det kan innebära att guldet kan få en reflekterande, blank sida, vilket som skulle få iaf mig att inte titta lika noga och tänka "kattguld".

Personen på SGU berättade att de hade fått in en sten för ca 10 år sen som innehöll 34 ppm guld men att min sten högst sannolikt innehållet ännu mer.

Vet inte om det är mycket men med tanke på att han jämförde den med ett fynd för 10 år sen så antar jag att det är helt ok iaf.

Sidan som syns på bilden är ca 7cm bred.

Grävmaskinisten

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 28 september, 2017, 10:33:14
Pratat med SGU nu, och det är guld.
Guldet ligger i turmaliner, tänkte att det kunde va nyttigt att veta för andra som är ute och letar.

Antar att det kan innebära att guldet kan få en reflekterande, blank sida, vilket som skulle få iaf mig att inte titta lika noga och tänka "kattguld".

Personen på SGU berättade att de hade fått in en sten för ca 10 år sen som innehöll 34 ppm guld men att min sten högst sannolikt innehållet ännu mer.

Vet inte om det är mycket men med tanke på att han jämförde den med ett fynd för 10 år sen så antar jag att det är helt ok iaf.

Sidan som syns på bilden är ca 7cm bred.
Grattulerar till fyndet :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Magnetit

Stort Grattis till fyndet 👍👍👌
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver