Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hitta guld i Sverige med metalldetektor?

Startat av Hej, 01 juli, 2020, 10:02:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hej

Hej på er,

Jag tänkte höra vad ni anser om möjligheten att hitta naturligt guld (guldkorn osv) i Sverige i tex bäckar osv, med en metalldetektor som är anpassad efter att söka efter och hitta små guldkorn?

Här finns det, "Professionella metalldetektorer - metallsökare för prospektörer som letar efter guld och mineral": https://www.guldstrom.se/sv/guld-mineralletning

Skulle ni rekommendera mig att köpa en av dessa manicker? :)

Eller anser ni att det är slöseri och nästintill omöjligt att hitta guld i Sverige med en metalldetektor även om den är anpassad för det?


Jag hittade en hemsida som har en artikel om det: http://www.detektorist.se/metalldetektor-guld/

Om jag förstår dem rätt, menar man att:

- Guldet man hittar i Sverige till skillnad från tex USA mfl länder (där man ofta kan hitta hela guldnuggets, till skillnad från i Sverige där man mest hittar små guldkorn om man har tur?) är för litet för en metalldetektor att finna eller nästan omöjligt. Det behöver vara minst 3 mm för att en metalldetektor ska hitta det och får endast vara någon cm under marken.

- Och att guldet inte ligger utplattat i Sverige, vilket gör det ännu svårare att hitta.

- Att guld oftast hittas i mineraliserad mark, vilket försvårar för metalldetektorn att få riktiga signaler, skilja guld från annat metall osv.


Anser ni att detta är korrekt?


En metalldetektor för guld som verkar bra är Minelab Gold Monster 1000: https://www.guldstrom.se/sv/alla-vara-detektorer/minelab-gold-monster-1000?group=prod_prod_grp-s1%2F45

Den information jag fått om Minelab Gold Monster 1000 är följande:


"Utan tvekan är den bästa detektorn just nu Minelab Gold Monster 1000 så det är den du skall titta på om du vill leta guld i Sverige.
Den klarar även att hitta mineraliserade stenar och den kan skilja på mineraliserade stenar och gedigen metall.
Den är även utmärkt att prospektera i åar och bäckar och sökspolen är vattentät så det går utmärkt. GM 1000 ställer in sig själv automatiskt så det är inga rattar eller knappar att vrida på utan bara "tuta och kör".

Ett riktigt litet guldkorn -1mm hittar du på cirka 5 cm
Ett större guldkorn på 3mm hittar du på 10 cm
Ett stort guldkorn på 4mm hittar du på cirka 15 cm"


Om det stämmer som står på detektoristen.se om att ett guldkorn måste vara 3 mm, så hittar Minelab Gold Monster 1000 ett guldkorn på 1mm på 5 cm, 3 mm på 10 cm osv, så det verkar inte vara något problem? Dessutom verkar den vara anpassad för att hitta guld i mineraliserad mark.

Så tror ni det kan fungera bra att hitta guld i Sverige med en sådan metalldetektor som Minelab Gold Monster 1000, eller vad tror ni?


Tacksam för hjälp.

johanssonsan

Eftersom det mesta fria guldet i Sverige är mycket smått, mindre än synligt, blir det svårt om inte många korn samlats på samma ställe. Guldet ligger inte kvar på ytan utan sjunker snabbt ner när du rör gruset - som i en vaskpanna. Strävar mot berggrunden men kan bli kvar på täta lerlager.  Erosion vårfloder och istider stökar till det.
Hittar du berg i dagen som håller guld finns möjligheter att detektorn reagerar - sen gäller det att ta fram guldet. Finns exempel på detektorister som finner fritt guld i sprickbildningar och skrevor. Då synligt guld att plocka.

Moderna detektorer har bättre förmåga att urskilja signalen (svaret) från guld i mineraliserad mark. Sikta på nytt.

Hej

Tack för svaret.

Då kanske Minelab Gold Monster 1000 kan fungera bra, i alla fall vid berg och sprickor etc.

Eucitzen

I allmänhet skulle jag säga att en metall detektor har för begränsade användningar för att lägga ut dom pengarna, gällande att söka guld i Sverige. Ska du exempelvis utomlands och vill söka; då kanske det kan vara värt det.

Men i Sverige? Enbart om du har för mycket pengar att kasta i sjön.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Hej

Tack för svaret Eucitzen.

Är också intresserad av att söka efter gamla mynt osv. Då kanske det är mer värt att köpa en metalldetektor som är mer anpassad för det och liknande syften istället för en dyrare som är mer anpassad efter att söka efter guld och små guldkorn?


serpent

Om du är intresserad att hitta mynt mm så är en detektor bra. Om du när intresserad att hitta guld(i Sverige) så är det prospektering med vaskpanna som gäller, enligt min åsikt.  :D

Hej

Tack för svaret serpent :)

Hur är det med guldspjut då? Kanske är det ett alternativ, eller?

serpent

Kostnad för guldspjut kontra kostnad för vaskpanna.. jag håller på vaskpanna. Dessutom, vad jag förstått, måste marken vara riktigt mjuk för att kunna använda guldspjutet. Vaskpannan är smidig, enkel att bära med sig och föhållandevis billig. Hursom måste du ha med en vaskpanna mm även om du söker med detektor/guldspjut för att kunna vaska fram ev fynd.

Hej


Eucitzen

Citat från: Hej skrivet 01 juli, 2020, 16:11:02
Tack för svaret Eucitzen.

Är också intresserad av att söka efter gamla mynt osv. Då kanske det är mer värt att köpa en metalldetektor som är mer anpassad för det och liknande syften istället för en dyrare som är mer anpassad efter att söka efter guld och små guldkorn?

I så fall kommer du bättre undan med en mellan-prisklass på detektor. Omkring 5 papp kommer du hyfsat långt på.
Jag har inte super koll på nyare modeller; men X-Terra serien har jag bra erfarenheter med. Och de ligger i den prisklassen. Rekommenderar då att köpa några olika sökspolar också i olika storlekar.

Jag hade fokuserat på mynt, m.m. Då guld-detektorer har andra egenskaper anpassade för guld; vilket ofta gör att de är mindre lämpade för mynt. Särskilt i parker, m.m. Då kan diskriminering (att särskilja signaler/föremål) bli av mervärde.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod