Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skakbord bygge

Startat av gangsing finne, 07 november, 2019, 15:20:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Håller på att bygga ett skakbord av spånskiva.
Funderar på att montera på en gummimatta eller nåt annat direkt i skakbordsbotten .kommer givetsvis att andvända ränna också.men det kan va bra att ta fast guld direkt innan rännan.om man fräser ner spånskivan på stället där rutgummimattan kommer ,så att ytan av mattan är jäms med spånskivan.

Vad tycker ni om idęn? Se bild där mattan/dropriffel eller dyligt skulle komma.
vaska stället först innan du gräver

Tobbe

glöm inte att limma/lacka alla sågade kanter i form plyfan , limningen mellan trälagren släpper efter några månader o allt faller i bitar när de blir blött.
Ut och upplev

gangsing finne

Sikas butyyl som som på bilden är en av det bästa tätning som finns att köpa.det kommer jag att andvända mellan fogarna .den torkar inte ,är flexibel som tuggummi även efter flera år
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 11 november, 2019, 11:28:50
Sikas butyyl som som på bilden är en av det bästa tätning som finns att köpa.det kommer jag att andvända mellan fogarna .den torkar inte ,är flexibel som tuggummi även efter flera år
Komplettera gärna med skruvar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 11 november, 2019, 12:02:42
Citat från: gangsing finne skrivet 11 november, 2019, 11:28:50
Sikas butyyl som som på bilden är en av det bästa tätning som finns att köpa.det kommer jag att andvända mellan fogarna .den torkar inte ,är flexibel som tuggummi även efter flera år
Komplettera gärna med skruvar.

Jajjemen .

Tipps om du tätar husvagn/bil o dyligt .andvänd sikas butyl märke .den torkar inte såsom tex wurths
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Projektet går framåt .har lämnat in bordet till metallkompisen mikko ,som får svetsa spraybars i metallrör .
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Nu har metallkompisen svetsat ihop 3" spraybarsen ....so far so good ....
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 27 februari, 2020, 07:38:50
Nu har metallkompisen svetsat ihop 3" spraybarsen ....so far so good ....
Skall rörhärvan skaka med bordet?
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Nej det är inte meningen .det ska vibrera där det behövs.dvs på siktnätet .2 st ställbara skakmotorer 3-fas .motorerna kommer monteras direkt på nätet .kommer att ha ca 10cm träklossar under motorerna så att int döm gå sönder och skiter ner sig.....
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Va säg du hannu och andra om siktnätets hålstorlekena......bara 16mm hål ? .trådens tjocklek 6mm
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 27 februari, 2020, 14:51:14
Va säg du hannu och andra om siktnätets hålstorlekena......bara 16mm hål ? .trådens tjocklek 6mm

Efter varje dag så kan man ju gå igenom tailingen med metaldetektor ifall man nu är osäker.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Citat från: gangsing finne skrivet 27 februari, 2020, 14:51:14
Va säg du hannu och andra om siktnätets hålstorlekena......bara 16mm hål ? .trådens tjocklek 6mm

Jag är ju tokig när det gäller nuggets och ädelstenar, och vill inte missa chansen att fånga något större. Jag hade tagit så stora hål som din ränna klarar, om det nu är 20mm eller 30mm stenar som lätt passerar med ditt vattenflöde. De får bara inte vara så stora att de fastnar i rännan. Inte vill du väl att 20-grammarn ska hamna i tailingsen   :)) Visst hade din granne där hittat en hippu i den storleken? 16mm låter för lite, men sån är jag ...

På tal om metalldetektor så väntar jag på att få hem en nu, hoppas på storfynd till sommaren O:-)

gangsing finne

Grannen grävde 30grammare med spade .den gick igenom 1" hål i siktnätet.

Jag var lite tvungen att välja 16mm hål pga hittade inte 25mm med 6mm tråd .viktigt att ha en viss tjocklek på tråden i näter pga skakmotorerna är rätt stora
vaska stället först innan du gräver


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod