Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bygga Highbanker med Caledonian classic

Startat av Marcus, 04 november, 2019, 11:45:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus

Tjena alla guldgrävare 🙂

Jag har en plan att bygga en Highbanker av min Caledonian classic den är inte en Highbanker variant . Men har lösningar på det 🙂

Men tanken är att bygga den så man kan docka ihop den i en ställning på ett smidigt sätt så man snabbt kan ta loss Caledonian rännan när man ska ut och prospektera och lätt sätta tillbaka när man är hemma igen .

Jag ska ha en så kallad Hopper där jag matar osiktat material som sedan ska trilla ner i själva rännan .

Men jag undrar vad ni rekommenderar ?

Ex 1 efter hoppern ner på en slät plåt för att  sedan dela ut det i Caledonian rännan och sedan ut i min hembyggda ränna byggd med överst sträckmetall under miners Moss och i botten en räfflad gummi matta .

Ex2 att släppa ner materialet först på sträckmetallen och mattorna och sedan ut i Caledonian ?

Vad tror ni är bäst ?

Samt vilken matta rekomenderar ni att ha under miners Moss

Vintertid nu så då börjar guldfebern spåna idéer för större framgångar 🙂🙂

Mvh Marcus


gangsing finne

Mattan under minersmoss tipps.

Rekommederar att du lägger ingen matta alls under miners mossan.köp en kinamossa från jula.dom säljer som dörrmatta.tror den är på 6mm medbotten.
vaska stället först innan du gräver

Marcus

#2
Tjena nu hänger jag inte riktigt med alls .
Ska ja inte ha någon matta alls under miners mossan ?
Ska ja köpa en Kina mossa?

Hitta en matta på Jula men den var 1m x 10m för 1500kr

gangsing finne

Tjena och välkommen hit .det jag menar är att det behövs inget under en mossa med eget botten .
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Jag skulle valt Ex2 .kinamossan ,med eget botten under streckmetallen.
Har fått känna och klämmt på en sådan dörrmatta nu i somras .ha för mig den var 40cm x80cm .såg precis ut som miners moss .billig var den också.
vaska stället först innan du gräver

Marcus

Tack för snabba svar !
Tror jag förstår dig nu .

Du menar att jag skall byta ut miners Moss mot en dörrmatta på Jula med material som miners Moss och med en tät botten 🙂?

Ska ja skippa miners Moss helt i min ränna ?
Fått uppfattningen att den är väldigt bra på micro.

Grävmaskinisten

Citat från: Marcus skrivet 05 november, 2019, 04:48:37
Tack för snabba svar !
Tror jag förstår dig nu .

Du menar att jag skall byta ut miners Moss mot en dörrmatta på Jula med material som miners Moss och med en tät botten 🙂?

Ska ja skippa miners Moss helt i min ränna ?
Fått uppfattningen att den är väldigt bra på micro.

Många säger spagettimatta och den är en variant av miners moss och finns med tät botten, många finnar kör med den och den är bra!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Har du redan skaffat miners moss så kör med det.under skulle jag i såfall ta vanlig ribbad gummimatta .

Helt rätt ,Miners moss är bra på microguld även grusguld .
Den samlar på sig mycket andra tunga mineraler också, så det blir mycket att vaska.
Sen tycker jag att när man klämmer på streckmetallen så oftast är trycket rätt hårt mot mossan ,så att mossan fyller/bular upp hålen i streckmetallet .den rätta turbulensen som normalt streckmetallen bildar är bra för att fånga guld .den blir då störd.
Vs julamossan som är bara 6mm tjock totalt med botten inräknad, är inte så flexibel som en vanlig mossa på tex 8mm eller 10mm .julamossam bular då inte igen streckmetallen på samma sätt , plus att du har en botten med på köpet .
vaska stället först innan du gräver

Marcus

Tack för svaren 🙂
Nu har jag en sista fråga Caledonian rännan är 76cm lång tänkte bygga rännan så den blir totalt ca130-140 cm lång med Caledonian i dvs att ränna med miners Moss o sträckmetall blir ca 70cm lång är detta en bra längd ?

Tack för alla svar igen !

gangsing finne

Ju längre desto säkrare.
Men du måste göra em kompromiss ,det ska kunnas bäras också .tycker du du kan hantera 130-140cm utan större problem ,ja då är det superbra
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Intressant bygge .jag tror det blir jättebra.lägg gärna ut bilder
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 04 november, 2019, 15:33:41
Mattan under minersmoss tipps.

Rekommederar att du lägger ingen matta alls under miners mossan.köp en kinamossa från jula.dom säljer som dörrmatta.tror den är på 6mm medbotten.
Mossa utan  botten behöver ribbat gummi under. Matta med botten mycket svårare att rensa. Yrkesgrävarna dobbar den i  varmt vatten som då får mattan att expandera.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Citat från: Marcus skrivet 05 november, 2019, 04:48:37
Tack för snabba svar !
Tror jag förstår dig nu .

Du menar att jag skall byta ut miners Moss mot en dörrmatta på Jula med material som miners Moss och med en tät botten 🙂?

Ska ja skippa miners Moss helt i min ränna ?
Fått uppfattningen att den är väldigt bra på micro.
Ha kvar minersmossn.
Stå på dig, annars gör nån annan det.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod