Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Järnmalm från Taberg.

Startat av Patrik72, 04 maj, 2014, 15:14:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik72

Var i Taberg förra sommaren. Tog med mig två mindre stenar eftersom denna typ av malm bara finns på två ställen på jorden, Taberg och på Rhode Island US.

Nu vet jag inte om just dessa två bitar innehåller den speciella legering med det otroliga långa och komplicerade namnet titanomagnetitolivinit.  :D
Instagram: watchurproblem

a04andno

Spännande! Hittades det inte guld i samband med borrning efter järn i Taberg för ett tag sedan?

mvh Anders

Eucitzen

I närheten av Taberg var det nog det hittades guld. Taberg själv är numera skyddat tror jag.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Patrik72

Har för mig att Tabergs kommun köpte marken och gruvan, skapade sedan ett naturreservat av hela området. Men jag kan ha fel.
Instagram: watchurproblem

Andreas Andersson

Citat från: Eucitzen skrivet 05 maj, 2014, 10:31:18
I närheten av Taberg var det nog det hittades guld. Taberg själv är numera skyddat tror jag.
Jag hörde mig av till de som mutade in området om man fick komma dit ett par stycken med ränna och panna för att sedan göra ett prospekteringsinlägg här på forumet men jag hörde aldrig ifrån dem. De vill väll inte att alla ska rota runt. Men man kan väll prospektera runt om kanske. Någon intresserad så hör av er så sätter jag upp lite kartor och så kan hela forumet sia om vart guldet lagt sig så drar vi iväg och gräver lite.
Här är en nyhetslänkar om det hela i Smörvik
www.jnytt.se/guldrush-i-smorvik
Aurum in venis

Eucitzen

Citat från: Andreas Andersson skrivet 06 maj, 2014, 20:41:12
Citat från: Eucitzen skrivet 05 maj, 2014, 10:31:18
I närheten av Taberg var det nog det hittades guld. Taberg själv är numera skyddat tror jag.
Jag hörde mig av till de som mutade in området om man fick komma dit ett par stycken med ränna och panna för att sedan göra ett prospekteringsinlägg här på forumet men jag hörde aldrig ifrån dem. De vill väll inte att alla ska rota runt. Men man kan väll prospektera runt om kanske. Någon intresserad så hör av er så sätter jag upp lite kartor och så kan hela forumet sia om vart guldet lagt sig så drar vi iväg och gräver lite.
Här är en nyhetslänkar om det hela i Smörvik
www.jnytt.se/guldrush-i-smorvik

Ja, jag undar om bolaget lagt ner eller något i den stilen. Har inte hört ett dyft om dem och deras webbsida är nere.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Möjligt att de gick upp i rök. Nu finner ni Smörvik och Högarödje hos Thormine AB.

http://thormine.se/projects/

Goldprspektor

Var det inte Ove Göting som drev detta arbete?

Jag ställer mig verkligen tveksam till detta projekt. Tror att opinionen i regionen är lite väl negativt inställd till denna verksamhet. Men det vore kul om de gjorde lite undersökningar, kanske finns det mer som inte har hittats och kan vara lämpligare att bryta.

morgondagensGULD


Citat från: Goldprspektor skrivet 07 maj, 2014, 10:50:25
Var det inte Ove Göting som drev detta arbete?

Jag ställer mig verkligen tveksam till detta projekt. Tror att opinionen i regionen är lite väl negativt inställd till denna verksamhet. Men det vore kul om de gjorde lite undersökningar, kanske finns det mer som inte har hittats och kan vara lämpligare att bryta.


Jag vet inte mer om detta än vad man kan få ut ur uppgifter på webben.

Wasa Sweden Exploration verkar att ha transformerats till Thormine AB eller
överlåtit undersökningstillstånd till detta realtivt nybildade bolaget.

Eldsjälen bakom de två undersökningstillstånden verkar vara Patrik Estrius,
som enligt uppgift i tidningsartiklar är hobbygeolog.

Bolaget har en extern vd som heter Thobias Dencker, och som
gissningsvis skall ansvara för kapitalanskaffning etc.

***
Håller med dig Goldprspektor om att förutsättningarna för att få till
stånd någon gruva är ganska dåliga, även om utvidgad prospektering
skulle visa på en avsevärd malmresurs.

Ett exempel på en sådan situation är kopparmineraliseringen i
Dingelvik, Dalsland, som inte fick bearbetningstillstånd trots
lovande utsikter.

Gruvfogden

#9
Hela berget som Tabergsgruvan ligger i är en ren malmkropp. Inte ett uns av gråberg. Området blev som tidigare sades ett reservat efter att Naturvårdsverket köpt upp marken.

Ett undersökningstillstånd finns men är förknippat med en del villkor. Bland dessa villkor nämns det att hela berget är ett skyddat område och ingen prospektering får ske där.

Berget i sig är även ett Natura 2000 område och därmed skyddat av både N2000 och Naturreservat.

Asera Mining var företaget som fick undersökningstillståndet. Hur det är med överlåtelser låter jag vara osagt.

Ett varningens finger dock: Tabergsgruvan (småland) är väldigt lätt att förväxla med Tabergs Gruvor (Värmland).

Här finns beslutet om undersökningstillståndet för de som vill titta: http://www.bergsstaten.se/kungorelser/kungorelse-taberg.pdf
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Hur kommer det sig att brytningen skedde under jord i Taberg istället för i någon form av dagbrott, om hela berget är en malmkropp? Ojämn fördelning av mineralnivåer eller för att man inte ville ändra landskapsbilden?

Finns det fler berg i Sverige som är renodlad malmkropp eller är detta extremt sällsynt?

Gruvfogden

Citat från: GoranS skrivet 07 maj, 2014, 22:08:26
Hur kommer det sig att brytningen skedde under jord i Taberg istället för i någon form av dagbrott, om hela berget är en malmkropp? Ojämn fördelning av mineralnivåer eller för att man inte ville ändra landskapsbilden?

Finns det fler berg i Sverige som är renodlad malmkropp eller är detta extremt sällsynt?

Brytningen i Taberg började som dagbrytning. På toppen av berget är det två stora öppningar. För att underlätta utfordringen så drev de en ort in i berget under dagöppningarna och genom störtschakt rasade malmen i ett stort rum i slutet av orten där krossverk och utfordringståg stod uppställda. Så brytningen var i dagen men krossning och utfordring skedde underjord.

Det är den enda kända fyndighet i Sverige som består av en helt fristående malmkropp.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Patrik72

Jag borde ha lagt till att dessa stenar kommer från Tabergsgruvan i Småland, men jag visste inte att det fanns en plats till i Sverige med samma namn.  :-[
Instagram: watchurproblem