Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Enhjuling till vandringsryggsäck

Startat av Osmiridium, 03 februari, 2021, 23:15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Har någon här på forumet byggt eller använt en enhjuling till ryggsäck/packning för vandring? Tänkte försöka få ihop en innan sommaren, det borde väl gå att bygga en ganska enkelt?

Jag får alltid med mig för mycket prylar både till och från inmutningen i Lemmenjoki och backarna är inte nådiga med 30 kilo packning  :o Provade att dra en tvåhjulig cykelkärra första gången jag åkte dit. Det var inte en bra idé  :-[ Särskilt inte som ena hjulet ramlade av gång på gång på vägen hem :))

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 03 februari, 2021, 23:15:17
Har någon här på forumet byggt eller använt en enhjuling till ryggsäck/packning för vandring? Tänkte försöka få ihop en innan sommaren, det borde väl gå att bygga en ganska enkelt?

Jag får alltid med mig för mycket prylar både till och från inmutningen i Lemmenjoki och backarna är inte nådiga med 30 kilo packning  :o Provade att dra en tvåhjulig cykelkärra första gången jag åkte dit. Det var inte en bra idé  :-[ Särskilt inte som ena hjulet ramlade av gång på gång på vägen hem :))

Har ingen egen erfarenhet men har tidigare sett något liknande på en finsk sida.
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread739126/pg1

Video - med skivbroms!  https://vimeo.com/105297916



serpent

Funkar inte ett skottkärra? För litet hjul kanske..?

gangsing finne

Citat från: Osmiridium skrivet 03 februari, 2021, 23:15:17
Har någon här på forumet byggt eller använt en enhjuling till ryggsäck/packning för vandring? Tänkte försöka få ihop en innan sommaren, det borde väl gå att bygga en ganska enkelt?

Jag får alltid med mig för mycket prylar både till och från inmutningen i Lemmenjoki och backarna är inte nådiga med 30 kilo packning  :o Provade att dra en tvåhjulig cykelkärra första gången jag åkte dit. Det var inte en bra idé  :-[ Särskilt inte som ena hjulet ramlade av gång på gång på vägen hem :))

En kompis till mig byggde en enhjuling cykelhjulkärra.resultera att det är svårt att få det bra .problemet är hur man fäster det i kroppen.han försökte med bälte o dyligt .näe nog bäst att ta ryggsäcken och ha många raster
vaska stället först innan du gräver

akejos

Har också tänkt tanken många gånger @Osmiridium . Många olika åsikter om dessa. Här är en (partisk) om Monowalker som du kanske har sett.
https://www.youtube.com/watch?v=jmvrZKIVyjs
/Åke

Osmiridium

Jag gillar monowalkern ovan, men den kostar över 1200 euro i grundutförande :-[ För det priset kan man åka fyrhjuling fram och tillbaka flera säsonger istället...  :P

@serpent terrängen är för svår för en skottkärra där, hjulet skulle man kanske kunna använda men backarna är alldeles för branta. Det är cirka en och en halv mil att gå, med 300 höjdmeters skillnad från starten till högsta punkten, så det måste vara en stadig men hanterlig pryl.

Vid närmare eftertanke är det nog bra med bromsen som ingår i vissa fall, så man inte åker baklänges ner igen  :))

Minns att jag såg en finsk video med ett hemmabygge en gång, så det är ju inte omöjligt att bygga en som funkar. Det måste iallafall finnas något sätt att dra det tyngsta och mest skrymmande bagaget istället för att ha det på ryggen...

Så här brukar det se ut när jag vandrar  :))

[mmg]1207[/mmg]

Grävmaskinisten

Jag tror möjligen att detta är filmen du såg, jouni har gjort många bra videos på tuben. Jag tror att detta var en av dom första filmerna som jag såg om Lemmenjoki.
https://youtu.be/2UU5yTVBSq8
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Den filmen var det! Vilket gott minne du har @grävmaskinisten  8) Gillar särskilt att han kan ha en ryggsäck på sig samtidigt som han drar den, det ser riktigt bra ut.

serpent

Fattade inte hur långt och stor höjdskillnad det var.. Nä, skottkärra funkar ju inte, såklart. Men 1200 euro för en sån där manick..Huvva! Borde kanske gå fixa en hemmabyggd för en tiondel av det priset..?!  ;D

HANNU

Citat från: Osmiridium skrivet 06 februari, 2021, 16:56:14
Den filmen var det! Vilket gott minne du har @grävmaskinisten  8) Gillar särskilt att han kan ha en ryggsäck på sig samtidigt som han drar den, det ser riktigt bra ut.
.
Bygg om elcykeln. Då har du både broms och drivning. Där finns lika branta uppförsbackar som nerförs. 😬
En kompis, cileare, som gjorde lumpen uppe på berget, fråga mig varför använder vi inte en åsna. Sa att vi fungerar själv som en sådan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.