Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Torkarmotor till trommel med elverk

Startat av Osmiridium, 28 januari, 2021, 15:36:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Om någon provar addetivet så är det bäst att först köra motorn varm,sedan hälla på med x1r och sedan köras igen .på så sätt blandas ämnet i oljan som bäst
vaska stället först innan du gräver

iller

Citat från: gangsing finne skrivet 07 februari, 2021, 11:08:50
Om någon provar addetivet så är det bäst att först köra motorn varm,sedan hälla på med x1r och sedan köras igen .på så sätt blandas ämnet i oljan som bäst

Har de både i bilen och i pumpen. Men tror nog de kvittar om den är varm eller kall när du fyller på, lär blanda sig när de värms upp hur som.

gangsing finne

Snackade i telefon idag med kompisen som kör med lika robin elverk som jag.han laddar batteribank med den .han mena på att med 1.5-2 liter liter bensin laddar han 6 timmar!!. Frågade om oljeförbrukningen så sa han det att den inte gör det mera.det berodde på att avgasröret var igentäppt .
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

Jo inte ska väl en 4-taktare göra av med olja om det inte är något som är väldigt fel? 6 timmar på en tank låter bra  :D Ska hålla utkik efter en Robin nu i vår. Såg att det finns en honda i samma storlek/styrka, också 4 takt, men den kostar nån tusenlapp mer  :-X


Har någon tips på hur man monterar på drivningen på en torkarmotor? Var får man tag på ett remhjul och hur fäster man det lättast?

gangsing finne

Remhjul finns det gott om ,enkelt att fästa tex på slät axel.men finnsdet inga videon på tuben som man kan plagiera?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 09 februari, 2021, 19:43:50
Jo inte ska väl en 4-taktare göra av med olja om det inte är något som är väldigt fel? 6 timmar på en tank låter bra  :D Ska hålla utkik efter en Robin nu i vår. Såg att det finns en honda i samma storlek/styrka, också 4 takt, men den kostar nån tusenlapp mer  :-X


Har någon tips på hur man monterar på drivningen på en torkarmotor? Var får man tag på ett remhjul och hur fäster man det lättast?

Pappagoran här på forumet har de uppgifter du söker.

Osmiridium

Liten uppdatering i vårsolen!

Nu har jag litet elverk, trommelrör samt kilremmar hemma, och väntar på leverans av torkarmotor samt transformator  C:-) Jag tog två torkarmotorer, ifall jag råkar bränna en  :)) Snart börjar det faktiska bygget! Jag planerar att bygga själva underredet till trommeln i trä, och göra så att det går att montera ihop och isär den lätt i fält.

Nästa punkt på inköpslistan är en remskiva. Har hittat en vettig variant, men får se om axeldiametern stämmer mot torkarmotorn först.

Kul att se att forumet är tillbaka, har saknat det  O:-)

StoffeInglesias

Har du kommit något vart med bygget? Har varit intressant att följa inläggen. :)

Bothner(Kenneth)

Hej. Osmiridium är uppe i Lemenjokki och har nog ingen mottagning... Vi hoppas på en rapport snart..

Osmiridium

Stämmer bra som Kenneth säger, fast har täckning från ett berg just nu  C:-)

Fastnade lite med kraftöverföringen från motorn till remhjulet, så får på't igen när jag är hemma i Sverige igen.

Nackdelen med torkarmotorn jag har är att den har en gängad drivstång som är ganska kort och troligen inte tåler att fästa remhjulet direkt på. Planen är att fixa en kraftöverföring till en axel i rätt dimension för remhjulet som sitter mellan två lagerbockar för att avlasta motorn när remmen ska spännas.

Finlandsresan kom emellan men jag vaskar i trärännor så länge, det är lite långsammare men det blir guld ändå  C:-)

Tack för intresset, ska bli kul att pilla med trumman igen senare i år!

Osmiridium

Börjar få ihop grejerna till trommeln nu, här kommer en teaser för drivningen....

[mmg]1232[/mmg]

Fortsättning följer  O:-)

gangsing finne

kom på nyss. om du Skulle ha en solcell panel som laddar batteriet till torkarmotorn . Skulle de vara nåt ? . midnight sun energy  C:-)
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

#25
Nu har jag fått igång motorn med hastighetsregulator därtill C:-)

När jag först bara kopplade motorn till min 12V 12.5A transformator så bara ryckte den till och stannade direkt. Moderna transformatorer har nog nån slags skydd som löser ut när motorn vill ha hög ström för att starta, vad jag förstår det. För att lösa det köpte jag en PWM - Pulse-Width Modulator som matar strömmen på ett mjukare sätt. PWM:en kan dessutom användas för att styra motorns varvtal, och ikväll provade jag hela kalaset.

Det funkar! Nästa steg blir att koppla på kilremmen och prova att driva röret på riktigt. Motorn har både en långsam och snabb växel, får se om den långsamma eller snabba passar bättre till röret.