Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Horisontell turbolens matta

Startat av PärD, 23 januari, 2020, 01:59:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

iller

Citat från: Adde Stensfors skrivet 08 februari, 2020, 18:23:46
Citat från: iller skrivet 08 februari, 2020, 09:27:57
Citat från: Adde Stensfors skrivet 06 februari, 2020, 13:41:33
Citat från: HANNU skrivet 03 februari, 2020, 18:28:31
Citat från: Adde Stensfors skrivet 03 februari, 2020, 16:44:47
Eftersom turbulensen är problemet ska man inte skapa mer turbulens utan försöka undvika den så gott det går...
Utan turbulens inget guld. Frågan är vilken turbulens fångar bäst det minsta.
Där kan jag inte hålla med dig, turbulens fångar ingenting utan för bort material. Kraftig turbulens rensar allt i rännan, svagare tar bort lättare partiklar. Det är ingen slump att guldet lägger sig först när vattenströmmen avtar... Svaret på problemet, eller snarare bästa lösningen är drop down fällor, typ LeTrap som inte skapar mer turbulens men skapar bakvatten istället....

Precis, turbulens för bort material och därför vill du ha så många olika turbulenta zoner som möjligt så guldet har chans att fastna men få så lite skit kvar som möjligt.

Fel igen, eller tätt egentligen, turbulens tar bort material, inklusive små guldpartiklar. Tror att ni blandar ihop flöde och turbulens.... Flödet tar bort lättare material, turbulens låter inte små guldpartiklar lägga sig över huvud taget. Varför tror du att  en Millers table ser ut som den  gör ??? Eller blue bowl? Inga slipers på tvären där inte. Vill man behålla guldet ska man undvika turbulens, då snackar vi smått guld förstås, enkilosklumparna klarar sig alltid.

Inte fel utan rätt, för utan turbulens får du inget utbyte av material.

Här är två bra videos :)
https://www.youtube.com/watch?v=AX7mvacXTzY

https://www.youtube.com/watch?v=EDBUd8ueg2U

Adde Stensfors

Millers table, Blue bowl, Le trap... fungerar inte enl. dig???Åter igen det är flödet som flyttar material frammåt, tubulens har ingenting i rännan att göra. Tubulens är svår att beräkna och svår att kontrolera och upstår, i det här fallet, när man placerar ett hinder i flödet som till exempel en sten som rullar eller glider igenom rännan. Turbulensen som den stenen orsakar rensar rennan, kan jag berätta för dig :-) Om du tittar noga i början på den första filmen säger han samma sak, turbulens tömmer rännan på smått guld... också. Ta en bra titt på Millers table och Bluebowl och förklara sen hur det kan komma sig att materialet förs bort utan turbulens men det finaste guldet blir kvar... Dessutom I en Le Trap har du nästan ingen turbulens men gruset åker ut lika förbannat, ett mirakel?? :-D

PärD

Ni har nog rätt alla tre. Ingen turbulens så blir allt material kvar, för mycket turbulens så spolas allt bort. Olika vanliga mattor är bra ner till cirka -50 mesh (20'000 korn/gram) men när svartsanden är som stora stenbumlingar jämfört med finguldet river sanden med sig guld-stoftet och kastar upp det i ett skikt med snabbare flöde där det spolas ut. Kan man skapa horisontell turbulens så håller sig finstoftet kvar i det av friktion långsammare skiktet (1-2 mm) nära mattan.
Har bifogat ett förslag, profilen uppe till höger på bild. Tänk er hur vattnet kommer att flyta i det här mönstret. 'Stubben', den runda, har virvelbildning som en pinne i ett bäckflöde, 'Bågen' ( 10-12 mm tvärsöver) bidar ett bakvatten. Eller??
49-er, förvisso, men fel århundrade.

Adde Stensfors

Det är ingen turbulens i en rad manicker som ändå klarar av att bli av med det oönskade materialet och levererar guld. Elle menar ni t.ex att det finns turbulens i Millers table? Som jag nämnde innan så verkar ni förväxla turbulens med vattenflödet...  Måste man förlita sig på turbulens i en ränna för att bli av med materialet har man 1. för lite vatten i rännan, 2. för mycket material i rännan, 3. både och, det vanligaste felet... Vad du fiskar efter är att styra strömningarna i vattenflödet, turbulensen kan du inte styra.
" Turbulenta flöden är slumpmässiga i den betydelsen att det inte går att förutse vilken hastighet ett flöde ska ha på en viss plats vid en viss tidpunkt. Däremot går det att beskriva det statistiskt. Det är även icke-linjärt då små störningar kan medföra stora förändringar av flödet. Ju högre reynoldstalet är desto mer känsligt är flödet för störningar och desto sannolikare är det att flödet blir turbulent. Turbulens medför även en ökad diffusion då turbulens kännetecknas av snabbt varierande flöden i olika riktningar.

Vid turbulens bildas relativt stora virvlar som efter hand bildar flera mindre virvlar som i sin tur så småningom upplöses, varigenom deras rörelseenergi blir till värme. Tendensen att storskaliga variationer efter hand omvandlas till småskaliga variationer gäller även för andra skalärer."
Detta gäller för ett hinder i strömmen som framkallar turbulens, sen kan ni räkna på hur det är om det finns massor med hinder i rännan, rena kaoset. Ett littet guldkorn som har hamnat i turbulensen har en mycket liten slumpmässig  chans att lägga sig. Och slutligen en (nästan) turbulensfri ränna : https://patents.google.com/patent/US20150182972


gangsing finne

Intressant ämne .adde vad har du för inredning i rännan ?.är det bättre att ha mer droppriffle tex finska rutmattor än klassiska räfflor .streckmetall är väl en form av droppriffles?
vaska stället först innan du gräver

iller

Citat från: PärD skrivet 18 februari, 2020, 09:46:16
Ni har nog rätt alla tre. Ingen turbulens så blir allt material kvar, för mycket turbulens så spolas allt bort. Olika vanliga mattor är bra ner till cirka -50 mesh (20'000 korn/gram) men när svartsanden är som stora stenbumlingar jämfört med finguldet river sanden med sig guld-stoftet och kastar upp det i ett skikt med snabbare flöde där det spolas ut. Kan man skapa horisontell turbulens så håller sig finstoftet kvar i det av friktion långsammare skiktet (1-2 mm) nära mattan.
Har bifogat ett förslag, profilen uppe till höger på bild. Tänk er hur vattnet kommer att flyta i det här mönstret. 'Stubben', den runda, har virvelbildning som en pinne i ett bäckflöde, 'Bågen' ( 10-12 mm tvärsöver) bidar ett bakvatten. Eller??

Goldhogs mattor (om man såklart ställer in dem rätt) tar 98% av allt guld ner till typ 2-300 mesh, tycker det räcker :P

Adde Stensfors

Ska man döma av hans svada och ändlösa videos tar dom minst 118% av guldet i socknen  :D :D :D >:D

Adde Stensfors

Citat från: gangsing finne skrivet 18 februari, 2020, 19:58:47
Intressant ämne .adde vad har du för inredning i rännan ?.är det bättre att ha mer droppriffle tex finska rutmattor än klassiska räfflor .streckmetall är väl en form av droppriffles?

Som det kanske märks är jag för turbulensfri inredning :-D, eller snarare så lite turbulens som möjligt. Kombinerar gärna dropdown fällor med miners moss och lite sträckmetall, det fungerar utmärkt under alla förhållanden, inte bara under "idealiska förhållanden"  ;D ;D

PärD

 ;D
Citat från: Adde Stensfors skrivet 23 februari, 2020, 04:45:03
Ska man döma av hans svada och ändlösa videos tar dom minst 118% av guldet i socknen  :D :D :D >:D
49-er, förvisso, men fel århundrade.

kortmensmal

Är lite nyfiken på hur det går, nån som börjat göra några mattor och vad har ni kommit fram till att ni ska göra för några?

HANNU

Något turbulent tråd. När jag fastnade för den här fina hobbyn lärde jag mig kalla materialbytet bakom räfflan som turbulens. Något måste jag kunna kalla fenomenet. Kan VIRVEL vara bättre ord för det?
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 04 mars, 2020, 06:28:39
Något turbulent tråd. När jag fastnade för den här fina hobbyn lärde jag mig kalla materialbytet bakom räfflan som turbulens. Något måste jag kunna kalla fenomenet. Kan VIRVEL vara bättre ord för det?


Vortex eller virvel är nog det du har menat.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Citat från: HANNU skrivet 04 mars, 2020, 06:28:39
Något turbulent tråd. När jag fastnade för den här fina hobbyn lärde jag mig kalla materialbytet bakom räfflan som turbulens. Något måste jag kunna kalla fenomenet. Kan VIRVEL vara bättre ord för det?

Fick mig ett gott skratt när du kallade det en turbulent tråd, tack för det  :)) :))

Materialutbyte är annars ett jättebra uttryck för det vi vill åt. Det är ju just utbytet som är viktigt, att lättare material kastas ut samtidigt som tyngre jobbar sig neråt/bakåt i fällan. I laboratoriemiljö är det intressant att kika på hur vattnets rörelser påverkar det men som grävare är det ju bara lagom materialutbyte vi vill åt  :)) Motsatsen till materialutbyte blir då antingen sedimentering då fällan fylls utan utbyte, eller urspolning då allting åker ur och inget blir kvar en längre tid. Just där är finska rutmattorna fenomenala, 30 skottkärror genom rännan gör ingen skillnad. Järnmineral och granater hoppar ändå friskt och guldet gömmer sig längre ner. Aldrig tomt och aldrig fullt  8)

Sedan måste jag sticka ut hakan och konstatera att det sällan är de där minimala microna som nu är särskilt känsliga för turbulens som ger utdelning när sommaren har kommit och gått. Att räkna stjärnor i pannan är ju kul men om vågen ska röra på sig när man är hemma så krävs det storlek också  :-[