Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Alluvialt guld Sverige VS Finland

Startat av Grävmaskinisten, 20 februari, 2017, 15:38:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Eftersom vi har haft dialoger här på forumet om varför ingen hittar lika mycket och lika stort alluvialt vaskguld och nuggets här i Sverige som i Finland så skickade jag vidare denna fråga till SGU och så här lyder svaret.

Hej André,

Leif vidarebefordrade din fråga till mig för en tid sedan. Det är en intressant och viktig fråga. Jag har själv funderat över detta. En delförklaring kan vara att de finska alluviala förekomsterna ligger i områden som förvisso är glacialt eroderade men där inlandsisens erosion inte kommit åt djupare liggande preglaciala alluviala sediment. Ett praktexempel är Klondikeområdet i Kanada. Där den glaciala erosionen varit mycket begränsad. Guldet förekommer bl.a. i tjocka sekvenser av ljusa sediment (white channel gravel) av tertiär ålder.  En tanke är att guldet har haft väldigt lång tid att ackumuleras i dessa sediment. Det finns områden i Finland där denna typ av väldigt gamla sediment ligger under glaciala sediment från istiden. Om detta är fallet i Ivalo-, Lemmenjok- och Tankavaara-områdena i Finland, vet jag inte. Guldförande fragment i åtminstone Ivalo området innehåller ställvis lateritiska rester vilket tyder på sedimentation i ett varmare klimat. Laterit är starkt vittrade jordhorisonter vilka bildas i tropsikt klimat. Om erosionen under istiden varit begränsad kan sådant material överlevt och kan även förekomma i guldförande glacifluviala sediment.
I Sverige förekommer områden som varit mer eller mindre skonade från glacial erosion. Delar av nordöstra Skåne är kanske mest känt. Men uppenbarligen finns denna typ av terräng även i Norrbotten. I trakten kring Muonionalusta förekommer så kallade tor bildningar vilka utgör rester efter tropisk vittring. Jag vet också att det finns kaolinfyndigheter på flera ställen i Norrbotten, bl.a i Vittangi trakten där det finns guldmineraliseringar i fast klyft.. Kaolin bildas framför allt genom långt gången hydrolys av fältspater vid vittring eller hydrotermal omvandling (laterit innehåller kaolin om jag inte minns fel). Jag kan inte tro annat än att liknande alluviala guldförekomster lika gärna skulle kunna förekomma även i Sverige. Möjligen så har jag missat någon viktig faktor som är avgörande och som utesluter liknande förekomster i Sverige. Jag är inte expert på området men skulle gärna vilja fördjupa mig i detta.

Mvh
Daniel      
-----------------------------------------------------------------------------
Daniel Larsson
Geolog/Geologist
Direkttelefon/Direct: +46 953 346 02
Mobiltelefon/Mobile: +46 76 1140887
daniel.larsson@sgu.se

Sveriges geologiska undersökning / Geological Survey of Sweden
Mineralinformationskontoret / Mineral Resources Information Office
Skolgatan 11
SE-930 70 Malå
Sweden
Tel:+46 953 346 00
minko@sgu.se
-----------------------------------------------------------------------------






Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Gruvfogden

Kul med ett bra och ganska uttömmande svar. Tack för att du delar.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 20 februari, 2017, 16:31:05
Kul med ett bra och ganska uttömmande svar. Tack för att du delar.
Jag tror att denna fråga gäckar dom flesta här på forumet och nu fick vi lite mer att fundera på :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

StoraNorrland

Tack, äntligen en möjlig delförklaring. Nu är frågan hur vi kan hitta "finska" områden i Sverige!

GuldUgglan

Mycket bra. Tack!

Kaolin fyndigheterna runt Vittangi känner jag till. Det är i stort "nära" samma områden jag har brukat nämna ett antal gånger där det finns guldförande limestone. Dvs kalksten.
Men mycket intressant svar.   
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoranS

Nu ska jag vara tvär igen men jag tycker varken svaret är uttömmande eller ens gav en delförklaring. Han säger bara att han varken vet hur guldet har bildats eller ens hur det är sedimenterat borta i Finland.

Att det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Sen kan jag inte tänka mig att Klondikes guldreserver är begränsat till just de preglaciala sedimenten. Till skillnad från Finland eller Sverige så återfinns grovt guld i bergen, inte bara i Klondike utan hela kontinenten. När guldruscherna där begav sig så vaskade man initialt de lättillgängliga, ytliga, färskt eroderade depositionerna och de preglaciala sedimenten skrapade man nog vid först med mudderverkens intrång.

Frågan är då - var någonstans i närheten av Lappland hittar man så grovt guld, i sådan mängd att de kan förklara områdets alluviala förekomst? Bulgarien är det närmsta, vad jag kan komma på. Andra menar att det guldförande berget redan har vittrat bort och lämnat kvar guldet. Då är vi dock tillbaka på ruta ett - hur har detta berg vittrat bort så hastigt och bara lämnat guldet intakt, när ursprungstesen var att Finland relativt Sverige knappt var utsatt för erosion alls? Då jobbar vi i sådant fall med kemisk vittring av en typ av guldmalm som ändå inte återfinns i Sverige, men även i detta fall så borde det finnas lämningar av mineraliserade block i Finland. Mekanisk vittring vill jag nästan utesluta eftersom det guld jag sett är oerhört spetsigt och vasst. Det har varken transporterats (från Bulgarien) eller misshandlats av andra naturkrafter.

Därför tror jag att man bör prova alternativa teorier och inte bara fundera kring erosion/sedimentering och sen försöka ställa det mot svenska förhållanden, för att därefter jämföra båda med nordamerikanska depositioner där grovt guld i berg förekommer överallt. Nånting unikt har hänt i Finland och frågan är vad, min lekmannamässiga gissning är ett av två alternativ

1) En unik typ av guldförande berg har vittrat bort kemiskt. Kalksten smälter exempelvis bort av surt vatten/regn, finns det någon guldmalm som skulle kunna smälta bort lika fort? Vidhåller dock att det är osannolikt att absolut inga spår kvar av berget skulle finnas i något sediment trots blockrika marker.

2) Guldet har bildats på plats. Utanför Tankavaara hittades i somras en guldkristall som påstås ha bildats i den alluviala miljön under mycket lång tid. Kan inte det övriga guldet ha bildats på samma sätt även om det antog en annan form? Flera processer kan, vad jag förstått, bilda nuggets. Från diverse olika geokemiska förhållanden till nuggetbildande bakterier och även så kallad "Cold welding". Det skulle förklara varför guldet blivit så grovt utan motsvarande fynd i berg, varför det ligger helt slumpmässigt även mellan olika sedimentlager, varför jag inte hittar bild på finska nuggets som sitter ihop med en annan bergart, och varför finnarna aldrig tagit tradition i att krossa sten.

Att inrikta den svenska prospekteringen mot teritära sediment i hopp om mer och större guld är förmodligen en återvändsgränd, rent logistiskt om inget annat. Det är som sagt inte där finnarna hittar sitt eget guld heller och jag har inte heller hört om en prospekteringsrapport som visat grovt guld i djupmoränprover. Sen är ju frågan vad man menar med "finskt guld" i Sverige - uthållighet över en lika lång sträcka som Ivalojoki? Nej, det hade redan varit funnet då. Lika rikt som Ivalojoki var en gång i tiden? Ytterst tveksamt. Lika stora nuggets? Tja, vi jobbar fortfarande med att dokumentera något större än 0,5 gram. Möjlighet för en hobbygrävare, utan någon nämnvärd utrustning, att hitta mer i Sverige än Finland? Ja, vi är flera här som lyckats bättre hemma än i det förhållandevis utgrävda och färdiginmutade Finland.

Men generellt, nej, tyvärr, vi kommer inte hitta en plats där tio tusen guldgrävare kan härja över 150 somrar. Dock man kan nog säga att det finns bättre guld i Sverige än det vi hittat hittills, säsongen 2016 var ju ett smakprov på det.


Grävmaskinisten

Citat från: GoranS skrivet 20 februari, 2017, 23:38:48
Nu ska jag vara tvär igen men jag tycker varken svaret är uttömmande eller ens gav en delförklaring. Han säger bara att han varken vet hur guldet har bildats eller ens hur det är sedimenterat borta i Finland.

Att det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Sen kan jag inte tänka mig att Klondikes guldreserver är begränsat till just de preglaciala sedimenten. Till skillnad från Finland eller Sverige så återfinns grovt guld i bergen, inte bara i Klondike utan hela kontinenten. När guldruscherna där begav sig så vaskade man initialt de lättillgängliga, ytliga, färskt eroderade depositionerna och de preglaciala sedimenten skrapade man nog vid först med mudderverkens intrång.

Frågan är då - var någonstans i närheten av Lappland hittar man så grovt guld, i sådan mängd att de kan förklara områdets alluviala förekomst? Bulgarien är det närmsta, vad jag kan komma på. Andra menar att det guldförande berget redan har vittrat bort och lämnat kvar guldet. Då är vi dock tillbaka på ruta ett - hur har detta berg vittrat bort så hastigt och bara lämnat guldet intakt, när ursprungstesen var att Finland relativt Sverige knappt var utsatt för erosion alls? Då jobbar vi i sådant fall med kemisk vittring av en typ av guldmalm som ändå inte återfinns i Sverige, men även i detta fall så borde det finnas lämningar av mineraliserade block i Finland. Mekanisk vittring vill jag nästan utesluta eftersom det guld jag sett är oerhört spetsigt och vasst. Det har varken transporterats (från Bulgarien) eller misshandlats av andra naturkrafter.

Därför tror jag att man bör prova alternativa teorier och inte bara fundera kring erosion/sedimentering och sen försöka ställa det mot svenska förhållanden, för att därefter jämföra båda med nordamerikanska depositioner där grovt guld i berg förekommer överallt. Nånting unikt har hänt i Finland och frågan är vad, min lekmannamässiga gissning är ett av två alternativ

1) En unik typ av guldförande berg har vittrat bort kemiskt. Kalksten smälter exempelvis bort av surt vatten/regn, finns det någon guldmalm som skulle kunna smälta bort lika fort? Vidhåller dock att det är osannolikt att absolut inga spår kvar av berget skulle finnas i något sediment trots blockrika marker.

2) Guldet har bildats på plats. Utanför Tankavaara hittades i somras en guldkristall som påstås ha bildats i den alluviala miljön under mycket lång tid. Kan inte det övriga guldet ha bildats på samma sätt även om det antog en annan form? Flera processer kan, vad jag förstått, bilda nuggets. Från diverse olika geokemiska förhållanden till nuggetbildande bakterier och även så kallad "Cold welding". Det skulle förklara varför guldet blivit så grovt utan motsvarande fynd i berg, varför det ligger helt slumpmässigt även mellan olika sedimentlager, varför jag inte hittar bild på finska nuggets som sitter ihop med en annan bergart, och varför finnarna aldrig tagit tradition i att krossa sten.

Att inrikta den svenska prospekteringen mot teritära sediment i hopp om mer och större guld är förmodligen en återvändsgränd, rent logistiskt om inget annat. Det är som sagt inte där finnarna hittar sitt eget guld heller och jag har inte heller hört om en prospekteringsrapport som visat grovt guld i djupmoränprover. Sen är ju frågan vad man menar med "finskt guld" i Sverige - uthållighet över en lika lång sträcka som Ivalojoki? Nej, det hade redan varit funnet då. Lika rikt som Ivalojoki var en gång i tiden? Ytterst tveksamt. Lika stora nuggets? Tja, vi jobbar fortfarande med att dokumentera något större än 0,5 gram. Möjlighet för en hobbygrävare, utan någon nämnvärd utrustning, att hitta mer i Sverige än Finland? Ja, vi är flera här som lyckats bättre hemma än i det förhållandevis utgrävda och färdiginmutade Finland.

Men generellt, nej, tyvärr, vi kommer inte hitta en plats där tio tusen guldgrävare kan härja över 150 somrar. Dock man kan nog säga att det finns bättre guld i Sverige än det vi hittat hittills, säsongen 2016 var ju ett smakprov på det.
Och där tog bläcket slut!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 21 februari, 2017, 01:20:52
Citat från: GoranS skrivet 20 februari, 2017, 23:38:48
Nu ska jag vara tvär igen men jag tycker varken svaret är uttömmande eller ens gav en delförklaring. Han säger bara att han varken vet hur guldet har bildats eller ens hur det är sedimenterat borta i Finland.

Att det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Sen kan jag inte tänka mig att Klondikes guldreserver är begränsat till just de preglaciala sedimenten. Till skillnad från Finland eller Sverige så återfinns grovt guld i bergen, inte bara i Klondike utan hela kontinenten. När guldruscherna där begav sig så vaskade man initialt de lättillgängliga, ytliga, färskt eroderade depositionerna och de preglaciala sedimenten skrapade man nog vid först med mudderverkens intrång.

Frågan är då - var någonstans i närheten av Lappland hittar man så grovt guld, i sådan mängd att de kan förklara områdets alluviala förekomst? Bulgarien är det närmsta, vad jag kan komma på. Andra menar att det guldförande berget redan har vittrat bort och lämnat kvar guldet. Då är vi dock tillbaka på ruta ett - hur har detta berg vittrat bort så hastigt och bara lämnat guldet intakt, när ursprungstesen var att Finland relativt Sverige knappt var utsatt för erosion alls? Då jobbar vi i sådant fall med kemisk vittring av en typ av guldmalm som ändå inte återfinns i Sverige, men även i detta fall så borde det finnas lämningar av mineraliserade block i Finland. Mekanisk vittring vill jag nästan utesluta eftersom det guld jag sett är oerhört spetsigt och vasst. Det har varken transporterats (från Bulgarien) eller misshandlats av andra naturkrafter.

Därför tror jag att man bör prova alternativa teorier och inte bara fundera kring erosion/sedimentering och sen försöka ställa det mot svenska förhållanden, för att därefter jämföra båda med nordamerikanska depositioner där grovt guld i berg förekommer överallt. Nånting unikt har hänt i Finland och frågan är vad, min lekmannamässiga gissning är ett av två alternativ

1) En unik typ av guldförande berg har vittrat bort kemiskt. Kalksten smälter exempelvis bort av surt vatten/regn, finns det någon guldmalm som skulle kunna smälta bort lika fort? Vidhåller dock att det är osannolikt att absolut inga spår kvar av berget skulle finnas i något sediment trots blockrika marker.

2) Guldet har bildats på plats. Utanför Tankavaara hittades i somras en guldkristall som påstås ha bildats i den alluviala miljön under mycket lång tid. Kan inte det övriga guldet ha bildats på samma sätt även om det antog en annan form? Flera processer kan, vad jag förstått, bilda nuggets. Från diverse olika geokemiska förhållanden till nuggetbildande bakterier och även så kallad "Cold welding". Det skulle förklara varför guldet blivit så grovt utan motsvarande fynd i berg, varför det ligger helt slumpmässigt även mellan olika sedimentlager, varför jag inte hittar bild på finska nuggets som sitter ihop med en annan bergart, och varför finnarna aldrig tagit tradition i att krossa sten.

Att inrikta den svenska prospekteringen mot teritära sediment i hopp om mer och större guld är förmodligen en återvändsgränd, rent logistiskt om inget annat. Det är som sagt inte där finnarna hittar sitt eget guld heller och jag har inte heller hört om en prospekteringsrapport som visat grovt guld i djupmoränprover. Sen är ju frågan vad man menar med "finskt guld" i Sverige - uthållighet över en lika lång sträcka som Ivalojoki? Nej, det hade redan varit funnet då. Lika rikt som Ivalojoki var en gång i tiden? Ytterst tveksamt. Lika stora nuggets? Tja, vi jobbar fortfarande med att dokumentera något större än 0,5 gram. Möjlighet för en hobbygrävare, utan någon nämnvärd utrustning, att hitta mer i Sverige än Finland? Ja, vi är flera här som lyckats bättre hemma än i det förhållandevis utgrävda och färdiginmutade Finland.

Men generellt, nej, tyvärr, vi kommer inte hitta en plats där tio tusen guldgrävare kan härja över 150 somrar. Dock man kan nog säga att det finns bättre guld i Sverige än det vi hittat hittills, säsongen 2016 var ju ett smakprov på det.
Och där tog bläcket slut!

Haha!

Jag har sagt det tidigare..
Beundrar din energi @GoranS

Finns nog ingen som har alla svar på allt, vad gäller vår bergrund mm. Därför Mineraljakten varit ett värdefullt inlslag för att få fler pusselbitar.
Jag har sett skiftningar på väldigt små områden som geologerna inte haft nån susning om även om området prospekterats och bedömts som "känd" enligt geologerna.
Så det finns mycket att upptäcka därute.. Går inte att läsa sig till ALLT.  ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Goran, vem är du att bedömma andras teser och funderingar, varför är du tvär??
Just det du är lekman i detta ämne precis som många andra här på forumet. Att kapa någon vid fotknölarna och rata andras inlägg med att veta bäst är inte på något sätt rätt, för ingen av oss vet till 100% hur det har gått till, därför är allas förslag välkommna! Jag tycker att du också har haft intressanta åslkter om detta ämne men inte har jag tyckt att du har haft fel eller rätt!
Tack SGU för att ni tog er tid att svara på VÅRA funderingar :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Tycker om både Görans o Daniels funderingar.kompar ac ,det är ingen som vet 100%.
Det som Daniel nämde om varmare klimat har vi bevis för.som ni säkert hört så hittade en maskingrävare i lemmenjoki eucalyptysträd förra sommaren.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Tillägger att tyska forskare kom genast med helikopter .
vaska stället först innan du gräver

Lillil

Hvorfor har vi da gull i fjell lengere nord i Norge?
Her jeg bor mellom Finland og Russland finnes det godt med gull i fast fjell. Enkelte steder opptil 6 gram per tonn.
Men det ligger på ca. 5-25 meter ned i grunden. Under 2-10 meter morene på ytan.


GoranS

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 21 februari, 2017, 06:00:39
Goran, vem är du att bedömma andras teser och funderingar, varför är du tvär??
Just det du är lekman i detta ämne precis som många andra här på forumet. Att kapa någon vid fotknölarna och rata andras inlägg med att veta bäst är inte på något sätt rätt, för ingen av oss vet till 100% hur det har gått till, därför är allas förslag välkommna! Jag tycker att du också har haft intressanta åslkter om detta ämne men inte har jag tyckt att du har haft fel eller rätt!
Tack SGU för att ni tog er tid att svara på VÅRA funderingar :)

Vilken tes? Han presenterade ingen tes utan funderade på om Finlands alluviala guld kanske ligger djupt ner i sedimenten dit inga isälvar nått men så är ju inte fallet, det kan vi ju som lekmän konstatera också. Han skriver själv att han inte är en expert "på området" eller ens vet hur det finska guldet är sedimenterat, så jag har en bit kvar till att jämställa honom med Guldforums Messias som just gav svar på allt vi undrade över. Sen är det förstås jättetrevligt att SGU tar sig tid att försöka svara på allmänhetens frågor.

Ingen av oss vet med 100% hur Finlands guld bildats eller sedimenterats, men det enda vi vet till 100% är att de ytliga guldförande sedimenten omöjligen kan vara teritära. Det hade förutsatt att landskapet inte förändrats på tiotals miljoner år så oavsett ålder på guldet så har det rörts om i grytan minst en gång. Om du berättar för Daniel på SGU att guldet är avlagrat på alla djup i Finland (och även i Klondike för den delen) så tror jag han är överens om att vi ska låta bli de svenska teritära sedimenten. Vill man arbeta med material som inte varit med om isälvar så finns det gott om bäckar överallt i Sverige med helt färsk erosion från berg och block.



 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod