Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Böcker på svenska?

Startat av Bengt V, 06 juli, 2014, 05:04:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt V

Jag tänkte fördjupa mig i geologin i Sverige.

Har redan de vanliga sten o mineralböckerna men de beskriver dåligt hur den Svenska geologin har skapats, och varför det ser ut som det gör idag.

Såg den här på adlibris, men den kostar 835 kr, så tänkte höra om någon har läst eller vet om den är bra?
http://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-geologi-fran-urtid-till-nutid-9789144058474

Tips på andra böcker är också välkommet.

Bengt

johanssonsan

Morrn. Den boken skall vara en av de bättre svenska i ämnet. Har sett den på Blocket ibland till halva priset.
Biblioteket har den.


Bengt V

Godmorgon.

Snabbt svar på den frågan, Tack!

Ja den verkar ju vara som en bibel. Ska låna den på biblioteket först, den möjligheten hade jag aldrig i tanken, är den bra ska jag köpa den direkt.

Bengt V

På stadsbiblioteket i Borlänge finns den, men tyvärr en äldre utgåva, spelar det någon roll tro?

johanssonsan


Bengt V

Det ser ut att vara väldigt olika många sidor i böckerna, den du tipsade om hade 398 sidor utgiven 1991, den nya från adlibris har 628 sidor och från 2011. Så den nyaste vore det bästa.

Bengan

Sveriges Geologi från urtid till nutid tredje utgåvan. Det finns ingen bättre lärobok värd varenda krona och betänk att den kostar mindre än tre besök i betalgropen i Ädelfors där du absolut inte lär dig något om Sveriges geologi. Om du dessutom läser boken från pärm till pärm så kan du nästan kalla dig geolog och du får garanterat en helt ny syn på din tillvaro.

Bengt V

Tack för informationen Bengan.

Ja det lutar mot att köpa en ny, vill ha en egen för kvällsläsning, om jag inte hittar en begagnad ganska snart.


Eucitzen

Som ett allmänt tips kan jag rekommendera:

Bengt Lobergs "Geologi: material processer och sveriges berggrund"
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengt V

Citat från: Eucitzen skrivet 06 juli, 2014, 21:47:23
Som ett allmänt tips kan jag rekommendera:

Bengt Lobergs "Geologi: material processer och sveriges berggrund"

Tack för tipset, även här finns olika utgåvor, den nyaste som jag hittade utkom 20031201,

klyvar

#10
jag har andra upplagan av boken den som kom ut år 2000. ca 500 sidor plus ett apendix med ett fyrtiotal sidor med fyrfärgsbilder. Visst är boken täckande men jag tycker den är för akademisk. De här akademiska böckerna lär ut förklaringsmodeller och begrepp för att kunna hantera geologi akademiskt. Tycker absolut inte den är värd pengarna. Man har ofta mer glädje av en sten-, mineral-,  bergarts-bok anser jag. Sedan är jag rätt tveksam idag efter att ha läst ganska mycket att det gör någon större nytta att studera ämnet för djupt.

Jag vill rekommendera några häften som STF gav ut för en del år sedan serien heter "känn ditt land" Några av häftena där är riktigt bra bla, Isens spår och åsen. Sedan en riktigt bra stenbok som även har med lite lättsmält geologi är Bergarter, mineral, fossil.

Det absolut bästa sättet att lära sig är att vara ute på en exkursion med en kunnig geolog. Kanske kan vara ett uppslag för en resa i framtiden. På någon vecka genom Sverige.

Bengt V

Tack för din åsikt och tips.

Ska försöka hitta häftena.

Vilken av böckerna hade du?

klyvar

jag är en nörd så jag har alla i den serien plus många andra men det är bara vissa av dom som är för oss guldgrävare. Jag hade en professor (Karel Miskovsky) i geologi som lärare för 10 år sedan som inte använde sig av några böcker. Jag tycker han var otroligt pedagogisk när han lärde ut geologi om bergarters uppkomst och deras identifiering. Han skulle absolut ha skrivit en bok i ämnet.