Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vattendriven trommel (vattenhjul)

Startat av gangsing finne, 05 oktober, 2017, 18:12:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Kolla in hos en skrotsamlare och ögat fastnade på en manick som ni ser på bilden.ett verk till bonderi ,fläkt eller dyligt.väldigt robust ,bra lager, trebladig i stål .
Fundera på om man kan använda den till att snurra trommeln dvs spruta vatten på bladena och ta ut kraften av hjulet som snurrar trommeln .utkommande vattnet underifrån verket leder man in i trommeln ,där man matar in moränen (hela skottkärror).
Undrar om den orkar driva en stor trumma matat med 100kg jord?.va tror ni?.visar en snabbritad ritning hur jag har tänkt mig.

vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Hannu ,du har erfarenhet .var tycker du om iden?.kan ta fler bilder imorgon.
vaska stället först innan du gräver

HANNU

#2
Inte omöjligt, men det är då ingen turbin, utan en vattenhjul.
Risto har en sådan.
Kan hända att man måste forma om vingarna .
https://www.youtube.com/watch?v=IOK4OIz4ir4&t=150s
Petri också har en
https://www.youtube.com/watch?v=45GB7hUW9AA
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Jag lägger i handbromsen på detta projekt.skrotnissen skulle ta 100 euro för skrotet !.
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 09:31:31
Jag lägger i handbromsen på detta projekt.skrotnissen skulle ta 100 euro för skrotet !.
Det gör du rätt i.
Den är för tung och stort arbete med hjulen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

#5
Hur har du hannu löst så att inte trumman glider neråt när den snurrar? .lägg gärna ut bilder.
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 12:00:41
Hur har du hannu löst så att inte trumman glider neråt när den snurrar? .lägg gärna ut bilder.
Har hjul i båda ändorna på trumman
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Skall ni använda plast och kan tänka er att lägga lite pengar så är denna variant bra med spårning för hjulen.
Vägtrumma/brunn
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Bra ide annars .jag kollade på ett sådant rör.rören är tvåvånig.det finns risk att guldet simmar i tomrummet/gångarna.
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 17:17:36
Bra ide annars .jag kollade på ett sådant rör.rören är tvåvånig.det finns risk att guldet simmar i tomrummet/gångarna.

Slät insida👍
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 06 oktober, 2017, 17:33:56
Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 17:17:36
Bra ide annars .jag kollade på ett sådant rör.rören är tvåvånig.det finns risk att guldet simmar i tomrummet/gångarna.

Slät insida👍

Den jag kollade var också slät på insidan.jag tänkte på att när man borrar hålen .där finns då risken att guldet simmar i gångarna.
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 17:40:32
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 06 oktober, 2017, 17:33:56
Citat från: gangsing finne skrivet 06 oktober, 2017, 17:17:36
Bra ide annars .jag kollade på ett sådant rör.rören är tvåvånig.det finns risk att guldet simmar i tomrummet/gångarna.

Slät insida👍

Den jag kollade var också slät på insidan.jag tänkte på att när man borrar hålen .där finns då risken att guldet simmar i gångarna.

Bra guldfångare :D skämt åsido fungerar med såkallade "munstycken" av något slag
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.