Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

prospekterings hink

Startat av gangsing finne, 22 april, 2017, 10:43:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gibson

har har byggt och använder sen länge en biltema hink tror den är på 16 liter och där passar en standard skikt i plast perfekt att sätta så den hänger uppe på . sen har jag borrat 2 hål på varsin sida på hinken och där satt elegenomföringar med gummi och gänga ,, på dessa har jag satt elkabelrör böjar som pekar uppåt.. justerbara perfekt att använda i hop med ett tråg och köra recykling på vattnet om du är någonstans där det inte finns vatten på plats..
utan man tar med mängd vatten man behöver... eller utan tråg vid åkanten

smidig och enkel då alltid skikten ligger stilla men du kan ändå vrida på den eller ta av den lätt
så fyller man på material och sköljer med hink eller kanna..

kan visa upp den på maj träffen om någon vill se konstruktionen

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 25 april, 2017, 09:53:59
Siktar och hinkar ser jag onödiga.

Deklart det är onödigt om man har hittat en grop med tex2gram kubiken.

Men innan man kommit så långt så man ta ett vaskprov innan man öppnar gropen.

Vaskprov via denna hink är ett steg framåt .
Du får ca 10ggr mer vara än bara vaskpannan.
I finska guldfältet varierar guldmängden rätt mycket.exempel gräva fem meter bredvid kan vara bättre /sämmre .
Själv så tittar jag på stenarnas form ,helst rundade kanter små som stora .men det gör inget om det är kantigt blandat med runda .gyttja/lera torkat eller blött är stort plus.
Man har blivit noggrannare destomer man vistas i guldfältet.
vaska stället först innan du gräver

HANNU

#15
Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 10:07:58
har har byggt och använder sen länge en biltema hink tror den är på 16 liter och där passar en standard skikt i plast perfekt att sätta så den hänger uppe på . sen har jag borrat 2 hål på varsin sida på hinken och där satt elegenomföringar med gummi och gänga ,, på dessa har jag satt elkabelrör böjar som pekar uppåt.. justerbara perfekt att använda i hop med ett tråg och köra recykling på vattnet om du är någonstans där det inte finns vatten på plats..
utan man tar med mängd vatten man behöver... eller utan tråg vid åkanten

smidig och enkel då alltid skikten ligger stilla men du kan ändå vrida på den eller ta av den lättI
så fyller man på material och sköljer med hink eller kanna..

kan visa upp den på maj träffen om någon vill se konstruktionen
Du kan gärna starta din demonstration på samtidigt med oss. Fem hinkar och en guldkorn i nån av hinkarna.
Sedan bara leta fram kornet bäst man vill, vaska eller köra med en ränna.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gibson

Sen om man har mindre highbanker eller ränna så finns det väl ingen ide o skyffla i större fraktioner inte i Sverige .. bättre i de läget skikta o veta att de du matar rännan med inte stör flödet

gibson

Hannu vet inte om du missuppfattat mina inlägg i tråden  ,,tanken är att skikta material för att inte bearbeta onödigt material samt hellre gå genom skogen med mitt hämtade material  till där jag ska vaska eller till bilen med 2 hinkar  i stället för fem

eller köra en skottkärra 100 meter än 5 skottkärror

alla står inte i Finland med jätte banker o grop jämte sig :)

HANNU

Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 11:07:40
Hannu vet inte om du missuppfattat mina inlägg i tråden  ,,tanken är att skikta material för att inte bearbeta onödigt material samt hellre gå genom skogen med mitt hämtade material  till där jag ska vaska eller till bilen med 2 hinkar  i stället för fem

eller köra en skottkärra 100 meter än 5 skottkärror

alla står inte i Finland med jätte banker o grop jämte sig :)
Nej, jag missuppfattar alls. Jag är bara emot allaslags siktar.
Om du och jag går till skogen och du har två hinkar med dig, då har jag mitt i fickan, om jag nu inte får för mig att vaska det på plats.
Och hinner till och med ta en tupplur i riset i väntan på dig.
Du skall få se i Ädelfors.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gibson

Antar om jag har två hinkar material  och du en näve material som du tagit så bör det förmodligen vara större chans att jag hittar något ( Desutom skiktat ) ... tror du får behålla ditt agg till skiktning samt din ide att du är bäst på vaskning :)) Själv tävlar jag inte utan njuter av hobbyn

HANNU

#20
Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 13:23:16
Antar om jag har två hinkar material  och du en näve material som du tagit så bör det förmodligen vara större chans att jag hittar något ( Desutom skiktat ) ... tror du får behålla ditt agg till skiktning samt din ide att du är bäst på vaskning :)) Själv tävlar jag inte utan njuter av hobbyn
Ta nu inte illa upp. Jag är ingen tävligsvaskare, långt ifrån.
Vad jag vill säga och visa, inte bara till dig, utan alla som håller på och siktar, att det finns bättre sätt att prospektera.
Därför har jag låvat tävla i Ädelfors den första och sista tävlingen i mitt liv.
Hoppas att folk har intresse och se hur det går till.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Citat från: HANNU skrivet 25 april, 2017, 13:49:25
Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 13:23:16
Antar om jag har två hinkar material  och du en näve material som du tagit så bör det förmodligen vara större chans att jag hittar något ( Desutom skiktat ) ... tror du får behålla ditt agg till skiktning samt din ide att du är bäst på vaskning :)) Själv tävlar jag inte utan njuter av hobbyn
Ta nu inte illa upp. Jag är ingen tävligsvaskare, långt ifrån.
Vad jag vill säga och visa, inte bara till dig, utan alla som håller på och siktar, att det finns bättre sätt att prospektera.
Därför har jag låvat tävla i Ädelfors den första och sista tävlingen i mitt liv.
Hoppas att folk har intresse och se hur det går till.

Jag är nyfiken på detta "bättre sätt att prospektera".
Kan du inte beskriva processen för oss som ej kommer kunna ta sig till ädelfors?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

HANNU

Citat från: Eucitzen skrivet 25 april, 2017, 19:37:50
Citat från: HANNU skrivet 25 april, 2017, 13:49:25
Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 13:23:16
Antar om jag har två hinkar material  och du en näve material som du tagit så bör det förmodligen vara större chans att jag hittar något ( Desutom skiktat ) ... tror du får behålla ditt agg till skiktning samt din ide att du är bäst på vaskning :)) Själv tävlar jag inte utan njuter av hobbyn
Ta nu inte illa upp. Jag är ingen tävligsvaskare, långt ifrån.
Vad jag vill säga och visa, inte bara till dig, utan alla som håller på och siktar, att det finns bättre sätt att prospektera.
Därför har jag låvat tävla i Ädelfors den första och sista tävlingen i mitt liv.
Hoppas att folk har intresse och se hur det går till.

Jag är nyfiken på detta "bättre sätt att prospektera".
Kan du inte beskriva processen för oss som ej kommer kunna ta sig till ädelfors?
Känns som att det blir för tjatigt att ta upp den igen. Har visat det så många gånger redan.
Visar igen efter ädelfors resan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Citat från: HANNU skrivet 25 april, 2017, 20:06:29
Citat från: Eucitzen skrivet 25 april, 2017, 19:37:50
Citat från: HANNU skrivet 25 april, 2017, 13:49:25
Citat från: gibson skrivet 25 april, 2017, 13:23:16
Antar om jag har två hinkar material  och du en näve material som du tagit så bör det förmodligen vara större chans att jag hittar något ( Desutom skiktat ) ... tror du får behålla ditt agg till skiktning samt din ide att du är bäst på vaskning :)) Själv tävlar jag inte utan njuter av hobbyn
Ta nu inte illa upp. Jag är ingen tävligsvaskare, långt ifrån.
Vad jag vill säga och visa, inte bara till dig, utan alla som håller på och siktar, att det finns bättre sätt att prospektera.
Därför har jag låvat tävla i Ädelfors den första och sista tävlingen i mitt liv.
Hoppas att folk har intresse och se hur det går till.

Jag är nyfiken på detta "bättre sätt att prospektera".
Kan du inte beskriva processen för oss som ej kommer kunna ta sig till ädelfors?
Känns som att det blir för tjatigt att ta upp den igen. Har visat det så många gånger redan.
Visar igen efter ädelfors resan.

Lustigt att det undgått mig då, detta är första året på säkerligen 5 år som jag inte hinner dit på majträffen. :o
Har heller inte sett det på forumet innan, vad jag minns.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Hannu menar nog vaskoolin
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Mer i detalj om prospekterings hink för att skapa ett koncentrat.

https://youtu.be/qRS6sTFjRac?t=8m49s