Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mitt vinter projekt är igång på en liten bergskross

Startat av Jonas Ödestad, 27 december, 2016, 20:01:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Ödestad

har i funderat över o krossa ner min sten lite sanbbare en o slå sönder min två hands slägga hemma.
så jag tog lite ider o bygger mig en mini stenkross  200mm X 120 "Gap"
tyvär är jag inte klar men den en så ni får vara tålmodiga på mina billd inlägg:)
började med köppa skrott o de enda nya delarna är lagerbockar. budget är på 1500 o har använt 1200 en så länge.:)
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Gruvfogden

Ser ut att bli ett bra bygge.
Vad hade du tänkt att driva krossen med? Hur stor massa kommer svänghjulen att ha? Kommer du att stränga krossplattorna med någon riktigt hård elektrod, eller har du Hardox som plattor?

Fortsätt gärna dela med dig av bilder på hur bygget framskrider.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Jonas Ödestad

#2
Jo jag ska driva den med min 1.3kw motor den på bilden.
Annars så har jag en 5kw som jag kan köpa byta till mig för en billig peng.
Ska driva den med 80mm rämskiva till 200mm men min motor går bara i 1400varv så de duger nog annars får jag nog kålla efter minst 300mm om jag måste slänga på 5kw motorn.
Stränga gör jag nog inte de är hardex stål men ska nog ta o testa med grova armeringsjärn, de går ju att bytta ut lätt.:)
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

gangsing finne

Robust bygge .rekommenderar att du använder trefasmotor ifall släggarn är tung.
vaska stället först innan du gräver

Jonas Ödestad

#4
Jo det hade jag tänkt som minst.:) Men har fått ihopp lite mer sen sist men bilder kommer inte förens imorgon.
Kamaxel helt klar o ifylld med ten stål axel 20mm o stålrör 35 mm.
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Jonas Ödestad

La till 3 bilder av krossen, men den behöver 10 timmar kärlek till med svetsen o lite små montering.:)
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Jonas Ödestad

Tänkte endå vissa hur långt mitt projek har fårt fart:)
men i morgon blir det krossning :))
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Jonas Ödestad

3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

gangsing finne

Hur bra käkar den sten?.svårt å se ,det ser ut som du måste gasa på lite såde ruskar ordentligt.....
vaska stället först innan du gräver

Jonas Ödestad

Ja 1.3 kw motor är väll presis för 8cm x6cm sten men behöver nog en 3kw - 4kw motor tror jag.
Motorn blev rätt varm efter 30 min körning. Men jag ska få en 5kw på runt 1500v snart så de kommer gå i samma fart igen men mycket smidigare o krossa 20cm x 10cm klarar jag nog då😊
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Jonas Ödestad

Ja får nog ner det till 8-16 grus,
De man beställer av en lastbil. Men det jag får nu med en lite för klen motor är väll 8- 32 . Motorn blir rätt varm på 30 min😊
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Grävmaskinisten

Citat från: Jonas Ödestad skrivet 09 januari, 2017, 12:36:14
Ja får nog ner det till 8-16 grus,
De man beställer av en lastbil. Men det jag får nu med en lite för klen motor är väll 8- 32 . Motorn blir rätt varm på 30 min😊
Bra jobbat! Hur blir fortsättningen att få ner det till vaskbart konsentrat, blir det mer bygge eller bara muskelkraft?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!