Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

3D skrivare för utskrifter av diverse guldrelaterade prylar

Startat av 7up, 29 oktober, 2016, 15:10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

7up

Vart väldigt sugen på att införskaffa mig en 3d skrivare efter att Twiik visade upp en 3d utskriven bluebowl. Tankarna sprang iväg och har börjat kika vad dem kostar och klarar av. Kan tänka mig att fler på forumet är intresserade av dessa maskiner så tänkte starta en tråd om just 3d skrivare.

Det jag fastnade mest för är möjligheten att skriva ut egna mattor, finns en del färdiga mattor att skriva ut, exempelvis:
http://m.yeggi.com/q/gold+sluice/

Finns det någon prisvärd 3d skrivare som någon kan rekommendera?
Vilket utskriftsmaterial är att föredra?
Finns det någon hyffsat enkel programvara som är att rekommendera för att rita egna 3d?
Är det möjligt att exempelvis skriva ut något liknande som dessa?
http://www.goldrushtradingpost.com/gold_well_vortex_sluice

Det var det jag kom på för tillfället, fler frågor/svar behövs.

johanssonsan

Vaskare i Norge som har "skrivit ut" GoldWell . De finns på norsk FB grupp.

maxibazze (Max)

Den i länken är i princip en direkt kopia på goldhogs "scrubber", lite synd att man gratis kan skriva ut hans design som han utvecklat. Men häftigt, (jag kanske hade gjort det ändå  >:D)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

StoraNorrland

Jag funderar över hur det kan vara möjligt att någon funderar över att skaffa en 3D-skrivare för 30 000 SEK (om man vill ha hyfsad storlek och kvalitet) när man kan köpa mattan för några hundringar. Om man vill utveckla något eget kan jag förstå det bättre, eller vill få en hobby (guldgrävning är annars trevligt)!

Goldwell kräver mycket skarpa kanter för att fungera som avsett vilket kan vara svårt att få till i en 3D.

7up

Citat från: StoraNorrland skrivet 29 oktober, 2016, 17:15:04
Jag funderar över hur det kan vara möjligt att någon funderar över att skaffa en 3D-skrivare för 30 000 SEK (om man vill ha hyfsad storlek och kvalitet) när man kan köpa mattan för några hundringar. Om man vill utveckla något eget kan jag förstå det bättre, eller vill få en hobby (guldgrävning är annars trevligt)!

Goldwell kräver mycket skarpa kanter för att fungera som avsett vilket kan vara svårt att få till i en 3D.
30000 sek är väl lite att ta i men är iaf intreserad av denna och vet inte om den fungerar för skapliga utskrifter:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3663289

Den jag länkar till gör maxutsktrift 200mm bred, tänker jag fel? Kvalite på utskrift har jag ingen aning om. Sen har vi ju blocket som har en drös skrivare till salu...

StoraNorrland

Fördelen om du väljer en sådan skrivare är att du säkert lärt dig mycket om både hård- och mjukvara innan du får igång den. Lättanvänd är den inte då allt är manuellt. Kvaliteten på skrivaren är väl ok för priset, made in China. Programvaran (har jag för mig) är öppen källkod vilket är bra.
Om den räcker till kan inte jag bedöma men 3D-skrivare är en relativt ny företeelse och än utvecklas de i rask takt och blir billigare. Jag har i jobbet kommit i kontakt med professionella skrivare och där är utmaningen programmeringen. Sedan får man inte ha bråttom att se slutresultatet!
Framtiden är de skrivarna säkert och bra för produkter som byggs i små serier.
Jag skulle gärna lära mig mer av någon kunnig forumit.

johanssonsan

Gick in på eBay och sökte 3D printer. Fick 2300 svar. Från 2000.-!  3000.- med material/startkit.

7up

Citat från: johanssonsan skrivet 29 oktober, 2016, 15:54:46
Vaskare i Norge som har "skrivit ut" GoldWell . De finns på norsk FB grupp.
Nån länk möjligtvis?

johanssonsan

Citat från: 7up skrivet 29 oktober, 2016, 20:42:54
Citat från: johanssonsan skrivet 29 oktober, 2016, 15:54:46
Vaskare i Norge som har "skrivit ut" GoldWell . De finns på norsk FB grupp.
Nån länk möjligtvis?

Skriv ebay.com  när du får upp sidan så skriver du i sökfältet högst upp  3D printer

johanssonsan

Citat från: johanssonsan skrivet 29 oktober, 2016, 20:48:44
Citat från: 7up skrivet 29 oktober, 2016, 20:42:54
Citat från: johanssonsan skrivet 29 oktober, 2016, 15:54:46
Vaskare i Norge som har "skrivit ut" GoldWell . De finns på norsk FB grupp.
Nån länk möjligtvis?

Skriv ebay.com  när du får upp sidan så skriver du i sökfältet högst upp  3D printer

Sorry - nu har jag läst hela inlägget....  Kontakta herrarna i gruppen om 3D. Finns fler bilder någonstans.
https://www.facebook.com/groups/490873010971802/search/?query=3D


Jonas Ödestad

Hej.  7up
ska försöka ge lite tips om din fråga om 3d skrivare.
Har en makerbot replicator 2 som kostar 26000. som jag är väldigt nöjd med o både för resultat o kvalite. mitt tips är att ska du skriva ut 3d objekt som ska ha en slätare yta o skarpakanter så ska du sattsa på minst 7000 kr´s o uppåt. "man får vad man betalar för i teknik värden".
har erfarenhet av min xyz da vinci som kostade mig 7000 o den var helt okej för små saker som leksaker o så men typ modeller av ansikten o figurer så va kvaliten inte så bra. men fick problem med denna printer efter ett tag o problem efter problem avlöste sig ständigt.
så ja rekomenderar att du kållar på priser på minst 7000 om du ska ha kvalite utskrifter.

Jonas :))
p.s bilden är från mina två skrivare o den grå utskriften är 7000kr skrivaren.
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

7up

Börjat få lite kalla fötter och tror att det kommer kräva för mycket tid att lära sig programmen för att skriva ut egna prylar. Har lite erfarenhet(en kurs) av programmet cinema 4d och vet att det är tidskrävande. Men har inte gett upp tanken på att ge det ett försök ändå.

Vad tror du om denna då Jonas Ödestad?
http://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/59-original-prusa-i3-mk2-kit.html

Jonas Ödestad

kan väll säga att den printern är väll en bra leksak till en lite grabb som inte har så stora förväntningar av kvalite i objektet så allså.
för när man ser draken stå där så är den nyansen på plasten välldigt hög utskriven 0.1 mm i lager o den gör inte den skrivaren för dom pengarna har jag hört o sätt.
Men de finns tekink proffs som har suttit o fin inställt allt i luting o printer nålen, också fått ett bra resultat men för några objekt bara.
tills de får lägga ner tid igen o på kalebrera o byta nålen o systera maskinen igen.

Så mitt tips är kålla på youtube på kvalite 3d printers finns en del bra för 7000 o uppåt,
men köp inte begangnad 3d printer de är som o köpa en tjock tv igen "tekink i dag håller inte lika bra som förr" om jag säger så allså.
Har gjort de misstaget till en kompis som slutade med att jag fick ha den hos mig o kalibrera den ständigt.

p.s men kålla youtube
o kan je de ett försök till helgen o skriva ut en Blue Bowl eller en goldwell ränna, roligt o lätt att göra sina egna design mattor:)
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)