Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Torkarmotor till trommel med elverk

Startat av Osmiridium, 28 januari, 2021, 15:36:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Vart tusan tog vintern vägen? Det kändes som att man hade all tid i världen att bygga men nu är ju sommaren så gott som här!

Liten uppdatering om torkarmotorn. Det var tur att jag köpte två stycken, för jag lyckades bränna den ena häromdagen. Tidigare har jag bara kört motorn på lågväxel med låga varvtal, då tåler den 100% ström från min transformator med ~12A ström. Senast så ville jag testa att köra på högväxeln istället, och det gick inte riktigt lika bra då. Redan vid cirka 80% ström eller ~10A så skar motorn!  :-[  Ja, där ser man, jag som trodde att torkarmotorer var nästan "odödliga"  :P

Nu räcker troligen lågväxeln för min trommel men det kan vara bra att veta för nån som vill ha snabbare snurr på sakerna. Jag är inget snille med det elektriska eller mekaniska men antingen var det amperen eller så sprack växeln av farten, det blev bra snurr på högväxeln innan den skar :))  Om någon är bättre på det här med elektriska motorer får ni gärna förklara varför motorn gick sönder som den gjorde.

Tillbaks till bygget då, här är en bild på hur trommeln ser ut nu.

[mmg]1234[/mmg]


Nästa steg blir att montera drivningen på ramen och hänga in röret som blir en spray bar i mitten. Till sist ska jag montera ett par ribbor för att vända stenar samt borra hål för gruset i ena halvan. Sedan är det bara att tuta och köra! Vad tycks?  C:-)

HANNU

Vad skulle vara fördelen om den snörrade fortare.
Snörrandet skulle bara transportera materialet framåt.
Lugn fart låter materialen att tvättas bätre/längre.
 Vill man man köra materialet snabbare genom, är det bara att luta tromman mera.
Titta på filmen som du spelade in om min lugnt snörrande trommel.
Kan vara att jag har fel.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bothner(Kenneth)

Hej Hannu! Har du lagt ner guldgrävningen? Tråkigt isåfall!

Osmiridium

Citat från: HANNU skrivet 03 juni, 2022, 16:12:10Vad skulle vara fördelen om den snörrade fortare.
Snörrandet skulle bara transportera materialet framåt.
Lugn fart låter materialen att tvättas bätre/längre.
 Vill man man köra materialet snabbare genom, är det bara att luta tromman mera.
Titta på filmen som du spelade in om min lugnt snörrande trommel.
Kan vara att jag har fel.

Helt rätt där Hannu, jag brukar tycka att många trommlar snurrar onödigt fort. Ettans växel räcker säkert, särskilt om det bara är jag som matar den. Jag har ben som går att justera i höjd för att kunna ändra lutningen på trumman. Om ett par dagar borde den vara färdig så att jag kan prova den  C:-)

Visst ändrade du utväxlingen på din trommel en gång Hannu? Var det för att den snurrade för fort?

Men för andra byggare och intresserade så vill jag ändå varna om att tvåans växel kan bränna om man är lite oförsiktig med strömmen  :))

HANNU

#30
Citat från: Osmiridium skrivet 03 juni, 2022, 20:54:50Helt rätt där Hannu, jag brukar tycka att många trommlar snurrar onödigt fort. Ettans växel räcker säkert, särskilt om det bara är jag som matar den. Jag har ben som går att justera i höjd för att kunna ändra lutningen på trumman. Om ett par dagar borde den vara färdig så att jag kan prova den  C:-)

Visst ändrade du utväxlingen på din trommel en gång Hannu? Var det för att den snurrade för fort?

Men för andra byggare och intresserade så vill jag ändå varna om att tvåans växel kan bränna om man är lite oförsiktig med strömmen  :))

Citat från: Osmiridium skrivet 03 juni, 2022, 20:54:50Helt rätt där Hannu, jag brukar tycka att många trommlar snurrar onödigt fort. Ettans växel räcker säkert, särskilt om det bara är jag som matar den. Jag har ben som går att justera i höjd för att kunna ändra lutningen på trumman. Om ett par dagar borde den vara färdig så att jag kan prova den  C:-)

Visst ändrade du utväxlingen på din trommel en gång Hannu? Var det för att den snurrade för fort?

Men för andra byggare och intresserade så vill jag ändå varna om att tvåans växel kan bränna om man är lite oförsiktig med strömmen  :))

Jo, jag saktade ner farten. Med den sakta farten kunde jag ändå mata vad jag orkade, en skottkärralast på 5 minuter.
Stå på dig, annars gör nån annan det.