Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygger Hendersonpump med 110 mm rör, behöver er expertis!

Startat av maxibazze (Max), 30 januari, 2017, 18:43:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Andersson

#13
102,4mm är 110 rören invändigt skulle funka och såga med en 100mm hålsåg i 2 plyfa skivor och sätt en gummi trissa mellan, Och en gängstång som dragstång då man redan har hål i skivorna

maxibazze (Max)

Citat från: Johan Andersson skrivet 08 februari, 2017, 06:58:24
102,4mm är 110 rören invändigt skulle funka och såfa med en 100mm hålsåg i 2 plyfa skivor och sätt en gummi trissa mellan, Och en gängstång som dragstång då man redan har hål i skivorna

Exakt vad jag hade velat göra. Försöker bara fuska till en enklare lösning när jag inte har verktyg för tillfället... men om jag bara väntar någon månad så kan jag göra som du sa, jag kommer ändå inte dra ut och vaska närmaste tiden, så det kan likaväl vänta bestämmer jag mig för  :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Johan Andersson

Jag vet hur det är med att vänta. Har själv en blåränna jag vill ut och prova med modifieringar men vädret tillåter inte riktigt just nu.

maxibazze (Max)

Jag får väl uppdatera läget, hur det gick för min pump, för den är nu byggd och testad  :)
En 10cm tennisboll (hundleksak) delades på mitten och de båda delarna sattes med brickor och mutter på gängstången, krympslang på gängstången för mindre friktion och en enkel gammal rundstav som handtag. Rejält sug, nu skall bara ett handtag monteras på röret och en spik vid munstycket för att hindra större stenar från att slinka in och fastna.


______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/