Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

"Guldet bär en järnhatt" hörde jag någonstans.

Startat av burris, 15 augusti, 2013, 09:44:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

klyvar

Jag och en kompis var i området för ca 8 år sedan i ca en vecka (såg för första gången en livs levande varg där). Vi hittade endast lite mikrokorn. Har efter det pratat med en geolog som sa att hela området där dvs flera kvadratmil innehåller små men väldigt rika fyndigheter med mikroguld i gråvacka. Ska man vaska där så måste man ha mycket diskmedel i pannan och liksom knacka på sidan på pannan när man vaskar. Det finns ställen med mindre linser som innehåller över 200gram per tonnet i området.

Kanske inte ok och säkert otillåtet men tydligen ska man kunna gräva ner sig i den torrlagda delen av slamdammen och där hitta tunna lager på några millimeter med mycket guld i. Lagerna kommer tydligen från renblåsningen av flotationsanläggningen som man gjorde lite då och då och dessa tunna lager ska tydligen vara ganska lätta att se. Men jag har inte själv testat.

Of topic men min avatar kommer från en sjö alldeles där intill gruvan. På bilden testas sjöns strand med guldspjutet med ganska klent resultat (bilden är inte arrangerad).

bjorne

Citat från: klyvar skrivet 20 augusti, 2013, 22:23:31
Jag och en kompis var i området för ca 8 år sedan i ca en vecka (såg för första gången en livs levande varg där). Vi hittade endast lite mikrokorn. Har efter det pratat med en geolog som sa att hela området där dvs flera kvadratmil innehåller små men väldigt rika fyndigheter med mikroguld i gråvacka. Ska man vaska där så måste man ha mycket diskmedel i pannan och liksom knacka på sidan på pannan när man vaskar. Det finns ställen med mindre linser som innehåller över 200gram per tonnet i området.

Kanske inte ok och säkert otillåtet men tydligen ska man kunna gräva ner sig i den torrlagda delen av slamdammen och där hitta tunna lager på några millimeter med mycket guld i. Lagerna kommer tydligen från renblåsningen av flotationsanläggningen som man gjorde lite då och då och dessa tunna lager ska tydligen vara ganska lätta att se. Men jag har inte själv testat.

Of topic men min avatar kommer från en sjö alldeles där intill gruvan. På bilden testas sjöns strand med guldspjutet med ganska klent resultat (bilden är inte arrangerad).
Intressant, jag har vart där i krokarna två gånger och kammat noll båda gångerna men sen är jag lite tveksam till effektiv min ränna är på supersmått micro. Kanske skulle varit mer lyckosamt att enbart vaska för hand. Att vara och härja i slamdammen är nog inte så populärt skulle jag tro  ;)

Pontus Schröder

Citat från: johanssonsan skrivet 16 augusti, 2013, 14:52:21
Långsökt men kan ha att göra med jordmånen på platsen som gör att svampen/algen trivs där. Om sen trivseln beror på hög mineralisering är det enbart + för möjligheten att finna tex guld.

Ett annat exempel är Fjällnejlika som växer på koppar mineralisering. Annan växtlighet ligger lågt medan Fjällnejlikan bildar bestånd. Inte för att den tycker om den högre kopparhalten utan snarare att den pallar för den.

Fått de förklarat för mig att den röda algen Trentepohlia försvinner från stenarna då dessa flyttas till annan miljö tex. trädgården, så den är miljöbetingad.
Men vad det är i miljön som gör att den trivs har jag inte fått fram.
De finns dock en bok om Lavar som tar upp "trivselområden" för dessa. De flesta som har särskilda trivselområden härleds till kalkhaltiga marker & några få kräver järnhaltiga marker. Växter & träd följer också markens beskaffenheter.
Men tvivlar ändå på att algen Trentepohlia skulle följa "guldmarker", då skulle mina marker som är guldfattiga motbevisas av detta då dessa pryder MÅNGA dikeskanter.
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.