Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hävert slang

Startat av Walle, 09 juli, 2013, 21:43:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walle

Hej. Har funderat en del på att det här med hävertslag kopplad till vask rännan.
Men hur stor diameter måste man ha? Tänkte mej inte en trädgårdsslang men kanske 50 mm
Vad tror ni om det eller måsten den vara större?

johanssonsan

Vanligt är 4" eller 5" slangar. Kan även delvis vara plaströr typ avloppsrör. Infaustus här på forumet har erfarenhet - kolla med honom.

Nugget

Jag vet att Guldström byggde en "Guldströmmare" för längesedan och då använde dom en 100mm genomskinlig slang.
Och den var ett väldigt bra tryck på den slangen.
Det svåra var att få fram höjdskillnaden om bäcken flyter långsamt.
Men Mats Minborg kom på ett bra knep att få denna höjdskillnad:

http://www.guldstrom.se/sv/att-daemma-en-baeck
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Walle

Citat från: johanssonsan skrivet 09 juli, 2013, 21:54:11
Vanligt är 4" eller 5" slangar. Kan även delvis vara plaströr typ avloppsrör. Infaustus här på forumet har erfarenhet - kolla med honom.

Såg att guldström och grabbarna gjorde ett bra försök på senaste filmen. Jag hade tänkt ha min ränna i vattnet och är rädd för att där kommer för mycket vatten på en gång då?

iller

Har för mig att Lars guldström sa minst en 4" men helst en 5". Om jag kommer ihåg rätt, hade fått i mig nån öl vid brasan :p

Infaustus

Hej,jag håller med om att 3-4"slang är det minsta som gäller,med en smalare slang så kommer det bara att bli problem är ju vikten av vattnet som är i rörelse som skapar suget och varje gång man går mot botten och det drar in matrial så sjunker hastigheten något för att sen öka igen så med en mindre slang kommer det att ta längre tid att få upp farten igen och under tiden när det inte är fullfart så kan det "sätta sig" i slangen och i värsta fall bli stopp,är en avvägning hur mycket man kan låta den suga in varjegång så det inte blir för mycket.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Go big or go home.

morgondagensGULD

Ja så är det - Lars Guldsröm rekommenderade en 4´´ slang om
cirka 10 meter som sin "Guldströmmare" (eng. gravity dredge).

Gruvfogden

Ja om någon kan detta med Gravitydredge så är det morgondagensGULD. Du har väl använt en sådan lösning på Madagaskar har jag för mig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

morgondagensGULD

Citat från: Gruvfogden skrivet 30 juli, 2013, 21:21:19
Ja om någon kan detta med Gravitydredge så är det morgondagensGULD. Du har väl använt en sådan lösning på Madagaskar har jag för mig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo så är det, och gravity dredge fungerar bra när man
väl lärt sig lite knep om hur man enklast fyller slangen
etc etc.

En detalj som man kan addera på slangens utlopp
är en ändmuff med skruvlock.

Har man en sån kan man vara alldeles ensam och fylla
slangen - många liter - och den måste vara nästan helt
vattenfylld (i startfasen) för att fungera som hävert.

Alltså när den ensamme guldgrävaren fyllt upp slang
med stängd ändmuff kan han lugnt och snabbt sänka
ner och "förankra" insugsänden under vattenytan - och
ännu lugnare promenera ner till utloppsänden och skruva
av locket på ändmuffen.

Vips står det en stråle vitt vatten ur slangen och gravitydredgen
är igång för att transportera upp till knytnävsstora stenar i
en rasande fart, helt utan att störa ljuden från bäcken och
naturen.

Kid

Morgondagen: Jag håller på att konstruera en gravitydredge nu inför säsongen. Har haft stora problem med att välja slang, framförallt tycker jag att utbudet är dåligt. Kanske är jag lite snål också och vill få mycke slang för pengarna. Funderar på denna, tror du att den är ok?

http://www.verktygsstallet.se/sortiment/trabearbetning/spansugar/tillbehor/spansugslang/

Om inte, har du nått tips på butik eller sajt som säljer nån bra slang för ändamålet?

If gold is your treasure, then digging is your pleasure.