Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld i sten? Hjälp uppskattas

Startat av Calle123, 17 december, 2019, 12:19:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle123

Hej!

Jag driver ett projekt där vi ska ta fram en produkt innehållande guld från gruvan i Falun. Vi har lyckats hitta en person med stenar som utvunnits i delen där det en gång i tiden fanns guld i gruvan – så nu återstår att ta reda på om det finns /hur mycket guld det finns i dessa stenar. Största stenen är som en normalstor fotboll (15-20 kg), en halv hink med "smågrus" (omkring 10 kg) och en klump stor nog som en tennisboll (omkring 5-8 kg).

Drömscenariot hade varit om man kunde utvinna guldet från stenen/stenarna. Men om inte det är möjligt så vill vi i alla fall veta att det finns något guld i respektive sten. Därefter ska vi mala ner dessa stenar till pulver, typ som mjöl, för att sedan tillsätta pulvret till vår produkt.

Frågan är alltså: 1. hur tar vi reda på om det finns guld i stenen / någon här som kan hjälpa till? 2. Är det möjligt att separera guldet från stenarna?

Mycket knepigt för någon som mig som inte har någon kunskap i området. Jag hoppas att någon som har bättre koll kan hjälpa till, här på Guldforum.

All hjälp uppskattas :)

vedboden

Hej mal ner stenarna till pulver och vaska med panna sedan.stannar det gula kvar i pannan är det troligen guld.kolla med mikroskop.eller kraftig lupp.  Mindre bitar brukar jag måla ner i en gammal järnmortel.kolla med lupp eller mikroskop.lycka till.pelle vedboden.bra att ha några några mikro att jämföra med.har du inga kan jag bjuda på dem om du åker förbi örebro

Calle123

Hej! Tack för ditt svar. Jag skickade precis ett privat meddelande med följdfråga :)

//Calle

HANNU

Sök ¨borax¨på medlemmarna. Han letar guld enbart i stenar. Kan säkert hjälpa med grossen med.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

jag har lite guld från Falun vaskat vid Runn, men att separera guld från koppar malmen om det inte är synligt är nog nästan omöjligt utan att först lösa det och sen ta fram det med olika metoder.
Go big or go home.

borax

Citat från: Calle123 skrivet 17 december, 2019, 12:19:27
Hej!

Jag driver ett projekt där vi ska ta fram en produkt innehållande guld från gruvan i Falun. Vi har lyckats hitta en person med stenar som utvunnits i delen där det en gång i tiden fanns guld i gruvan – så nu återstår att ta reda på om det finns /hur mycket guld det finns i dessa stenar. Största stenen är som en normalstor fotboll (15-20 kg), en halv hink med "smågrus" (omkring 10 kg) och en klump stor nog som en tennisboll (omkring 5-8 kg).

Drömscenariot hade varit om man kunde utvinna guldet från stenen/stenarna. Men om inte det är möjligt så vill vi i alla fall veta att det finns något guld i respektive sten. Därefter ska vi mala ner dessa stenar till pulver, typ som mjöl, för att sedan tillsätta pulvret till vår produkt.

Frågan är alltså: 1. hur tar vi reda på om det finns guld i stenen / någon här som kan hjälpa till? 2. Är det möjligt att separera guldet från stenarna?

Mycket knepigt för någon som mig som inte har någon kunskap i området. Jag hoppas att någon som har bättre koll kan hjälpa till, här på Guldforum.

All hjälp uppskattas :)
Hej på dig jag kan krossa det du har i hinken och lära dig hur du gör för att utvinna guldet från det krossade materialet. Men problemet är att jag inte vet när vi kan träffas. Mvh borax

Adde Stensfors

Jag har stenar från Falugruvan med synligt guld, Menkas ort, från 64 meters nivån