Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Enbuske

Startat av HANNU, 09 mars, 2019, 12:39:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

GTK Finland har ett miljövänligt sätt att undersöka terräng.
Har kommit framtill om att där en växer är terrängen oftast minerarrikt, och indikerar även om guld.
På Petronella har vi mest en, efter björken.
Det förklarar varför min till tomten som mest är lera, planterade enbuskar dog.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 09 mars, 2019, 12:39:11
GTK Finland har ett miljövänligt sätt att undersöka terräng.
Har kommit framtill om att där en växer är terrängen oftast minerarrikt, och indikerar även om guld.
På Petronella har vi mest en, efter björken.
Det förklarar varför min till tomten som mest är lera, planterade enbuskar dog.

Hannu, nästa gång får du gödsla dom med lite guldgranulat från Lemmenjoki :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Bothner(Kenneth)

Annars verkar det gå någon ensjukdom som dödar en i Uppland tex. Flera mångåriga på vår tomt och i närområdet blir delvis bruna och dör efter någon ytterligare säsong.

När jag har varit i Australien har de samma sett att tolka naturen. Två olika träd har stark anknytning till mineraliseringar och guld. Mineritchie det röda och Goldtree det gröna.

vedboden

instämmer med hannu. där enbuskar växer är det vanligt att hitta guld. samt där de gula blommorna växer. vet ej namnet på dem.  info från en gammal finsk guldgrävare jag träffat i palsioja 2012,  ok hadebäst i väntan på våren. pelle vedboden

johanssonsan

Enbusken trivs bäst i mager stenbunden och grusig torr mark. Du finner inte en i odlingsbar jordig mark. Och som sagt grus och guldfyndighet känner vi igen. Nyfiken på den gula blomman - kan det vara smörblomma?   

Osmiridium

Vi har iallafall smörblommor på Petronellan  :D Där kanske man skulle gräva lite till sommaren... Men det är fint o ha en blomsteräng att se på också  :))

[mmg]1173[/mmg]