Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dredge munstycke/power jet Gör det skälv

Startat av Infaustus, 14 maj, 2013, 21:56:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dejamm

Glimmer

Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 15:47:31
Som sagt så har jag ingen diagram till pumpen, men om nån annan kanske har. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7007&art=4162856
Jag är ju tacksam om att ni vill hjälpa till, men undrar om ni förståt mitt problem. Alltså, Ejektorn suger grus hur bra som helst, men vatten flödet i slangen till rännan går för sakta, därför blir dom större stenarna kvar i slangen.
Alternativt får jag sätta galler famför suget så dom inte kommer med.

Hej!

Texten nedan är hämtat från Treasurenet http://www.treasurenet.com/forums/dredging-hi-banking/236464-will-pump-motor-work.html

"Re: Will this pump/motor work?
PSI or head pressure - the pressure the pump itself can generate through the pressure hose.
For a 3" dredge 150 Gallons per minute with 140' head would be about right."

Jag tror att problemet är att din pumpen levererar för dåligt flöde och tryck, om jag använder konverteringshjälpen på http://www.onlineconversion.com/pressure.htm
så får jag (om jag har gjort rätt) att din pump maxar 2,6 kg/cm2 vid 0 liter/min i flöde.

I inlägget från Treasurenet är rekommendationen 4,26 kg/cm2 vid 570 liter/min i flöde (om jag konverterat rätt)

Jag själv köpte en Keene PHP 160 till min 3 tums dredge som jag skall bygga.
Den maxar 200 Gallons (756 l/minut) samt 200 foot of head pressure (6,1 kg/cm2 vid 0 flöde)
Vi normalt varv på motor tror jag att den hamnar i närheten av värdena på inlägget ovan.

Rätta mig gärna om jag har konverterat fel  :)
Hälsar
/Glimmer

HANNU

SUCK. :( :(  Guldet verkar bli dyrt. Får nog skaffa en WB 20 XT  Honda 6000kr :-\
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 17:50:42
SUCK. :( :(  Guldet verkar bli dyrt. Får nog skaffa en WB 20 XT  Honda 6000kr :-\

Hej Unnah, meningen var ju inte att göra dig deppig...
Ja inte är det billigt att leta efter de små kornen, jag skulle nog kolla runt lite med andra på forumet för att höra vilka pumpar de använder för sina 3" dredgar det kan ge en bra fingervisning om vad som krävs.

Lycka till och "stå på dig"

/Glimmer

HANNU

Citat från: Glimmer skrivet 07 januari, 2014, 18:01:51

Hej Unnah, meningen var ju inte att göra dig deppig...
Ja inte är det billigt att leta efter de små kornen, jag skulle nog kolla runt lite med andra på forumet för att höra vilka pumpar de använder för sina 3" dredgar det kan ge en bra fingervisning om vad som krävs.

Lycka till och "stå på dig"

/Glimmer
Är nogåt spontan av mig, så jag beställde en med engång innan jag ändrar mig

Dejamm

HANNU

Citat från: Dejamm skrivet 07 januari, 2014, 18:11:31
Hahahaha  Lite spontan kanske  =)
He he, felet med mig är att jag behöver inte många sekunder att bestämma mig, vad det än gäller. Blir jävligt irriterad på folk som malar och malar på saker.

Dejamm

Jag har lärt mig att mala på saker. Blir himla mycket billigare. =)

PG

Om du nu ska lägga 6papper varför inte i sådana fall på en WH15X som är en tryck pump?

Pappagoran

Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 18:20:19
He he, felet med mig är att jag behöver inte många sekunder att bestämma mig, vad det än gäller. Blir jävligt irriterad på folk som malar och malar på saker.

Härligt Unnah! Har också svårt med "hur ska jag göra? ska jag ta den? eller den? eller titta på något annat?" Jag älskar snabba beslut och skulle det bli fel är det väl bara att göra om och förhoppningsvis rätt! Men om det var rätt eller fel vet man först efteråt!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Citat från: Pappagoran skrivet 07 januari, 2014, 18:38:08
Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 18:20:19

Härligt Unnah! Har också svårt med "hur ska jag göra? ska jag ta den? eller den? eller titta på något annat?" Jag älskar snabba beslut och skulle det bli fel är det väl bara att göra om och förhoppningsvis rätt! Men om det var rätt eller fel vet man först efteråt!
Så är det, PG. Har märkt det redan innan att vi reagerar ofta på saker och ting på samma sätt. Gamla gubbar har inte tid att mala.

johanssonsan

Honda WH så får du upp trycket.  http://www.hondapower.se/vattenpumpar.aspx

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 07 januari, 2014, 20:40:23

Honda WH så får du upp trycket.  http://www.hondapower.se/vattenpumpar.aspx
SUCK. har hunnit trycka på enter knappen redan