Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Dredge munstycke/power jet Gör det skälv

Startat av Infaustus, 14 maj, 2013, 21:56:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 18:44:03
Citat från: Pappagoran skrivet 07 januari, 2014, 18:38:08
Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 18:20:19
Citat från: Dejamm skrivet 07 januari, 2014, 18:11:31
Hahahaha  Lite spontan kanske  =)
He he, felet med mig är att jag behöver inte många sekunder att bestämma mig, vad det än gäller. Blir jävligt irriterad på folk som malar och malar på saker.

Härligt Unnah! Har också svårt med "hur ska jag göra? ska jag ta den? eller den? eller titta på något annat?" Jag älskar snabba beslut och skulle det bli fel är det väl bara att göra om och förhoppningsvis rätt! Men om det var rätt eller fel vet man först efteråt!
Så är det, PG. Har märkt det redan innan att vi reagerar ofta på saker och ting på samma sätt. Gamla gubbar har inte tid att mala.

Unnah, vi har nu en ny medlem här som tagit nickname PG så PG gäller nu endast för vår nya medlem! Föredetta PG återgår till OGV. "Oidentifierad Grävande Varelse".
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Unnah, vi har nu en ny medlem här som tagit nickname PG så PG gäller nu endast för vår nya medlem! Föredetta PG återgår till OGV. "Oidentifierad Grävande Varelse".
[/quote]
OGV, försöker komma ihåg :P
Stå på dig, annars gör nån annan det.

PG

Haha det gjorde hela min kväll räddad antagligen morgon dagen med OGV bästa förkortningen jag sett  ;)

HANNU

Citat från: PG skrivet 07 januari, 2014, 21:32:19
Haha det gjorde hela min kväll räddad antagligen morgon dagen med OGV bästa förkortningen jag sett  ;)
Ja, du kom och rörde på grytan

BASSO

Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 20:53:02
Citat från: johanssonsan skrivet 07 januari, 2014, 20:40:23
Citat från: unnah skrivet 07 januari, 2014, 17:50:42
SUCK. :( :(  Guldet verkar bli dyrt. Får nog skaffa en WB 20 XT  Honda 6000kr :-\

Honda WH så får du upp trycket.  http://www.hondapower.se/vattenpumpar.aspx
SUCK. har hunnit trycka på enter knappen redan
Du har ju alltid 14dagars ångerrätt enligt distansköpslagen, åtminstonde om köpet är gjort inom sverige.
Sätt ett galler på nozzeln så att inte de största stenarna sugs upp, eller testa det som jag svamlade om, att sätta en strypning på pumphuset som är lite större än den i nozzeln. Det ska tydligen hjälpa pumpen att bygga ett högre tryck om man inte har en högtryckspump. Om du har 1" i nozzeln testa med att strypa till 1,5-1,75" på pumphuset.
Eller testa att kombinera suction nozzel principen med power jet principen på samma slang/pump, det är inget som jag sett men borde funka om man har lite för liten pump. Man puttar vattnet på två ställen i slangen och borde få mera energi överfört till sugslangen, eller?
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

klyvar

Citat
Eller testa att kombinera suction nozzel principen med power jet principen på samma slang/pump, det är inget som jag sett men borde funka om man har lite för liten pump. Man puttar vattnet på två ställen i slangen och borde få mera energi överfört till sugslangen, eller?
Mvh basso.

Ingen dum ide tror jag. Eftersom du bevisligen har för låg hastighet på vattnet en bit in i slangen och det verkar som flödet på din pump kan räcka  för en power jet också.

För att göra din egen kurva så kan du använda 2 st vanliga 200 litersfat och så sätter du ett T i slutet på din utgående slang från pumpen. På den ena utgången sätter du en tryckmätare på den andra en ventil så du kan strypa flödet. I takt med du stryper flödet kommer du att se trycket höjs. Det du nu gör är att du provar hur lång tid det tar att pumpa över vattnet från ena fatet till det andra  med olika stypningar på ventilen där du utläser tid för att pumpa 200 liter vatten vid olika tryck.

Värdena kan du om du vill göra det smidigt föra in i excel och volala där har du din tryckkurva.

100 liter per sekund per meter (0,1 kg tryck) motsvarar 1 Kw vid teoretiska 100% verkningsgrad.

Du kan nu enkelt se var på tryckkurvan din pump har bästa verkningsgraden.

HANNU

Har varit min tanke det där med T-rör med ventil. Tryckmätare bra ide. 1000 l min borde räcka även till slangen mot rännan. Kul att ni har samma tankar som  jag tänkt, nu nu törs jag pröva   ^-^

suction nozzel= som tryckröret till pontondredge, eller?

johanssonsan

Citat från: unnah skrivet 09 januari, 2014, 16:19:48
Har varit min tanke det där med T-rör med ventil. Tryckmätare bra ide. 1000 l min borde räcka även till slangen mot rännan. Kul att ni har samma tankar som  jag tänkt, nu nu törs jag pröva   ^-^

suction nozzel= som tryckröret till pontondredge, eller?

Mer prylar för dig:  http://gravitygold.com/gear-1.html

BASSO

Suction nozzel= sånt sugmunstycke som du har. Power jet=injektor i slangen ganska nära rännan, gärna i kombination med en flair= utvidgning av slangdiametern för att recucera vattnets fart och skapa ett ännu större undertryck i slangen.

En bild säger mer än tusen ord :)
http://rosewindminingsupply.com/images/dredge.jpg
Mvh basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Citat från: BASSO skrivet 10 januari, 2014, 06:31:29
Suction nozzel= sånt sugmunstycke som du har. Power jet=injektor i slangen ganska nära rännan, gärna i kombination med en flair= utvidgning av slangdiametern för att recucera vattnets fart och skapa ett ännu större undertryck i slangen.

En bild säger mer än tusen ord :)
http://rosewindminingsupply.com/images/dredge.jpg
Mvh basso
tack Basso

HANNU

Hade lite tur på pumpbeställningen, han hade inte det hemma, tar hem efter överenskommelse. Ringe och berättade. Jag drog mig ur. Har besökt en pumpfirma i Södertälje och pratat om min problem med tryck och volym. Ejektorn 3" skall enligt tillverkarna fungera med en pump på 350 l/ min. Säkert sant, men bara opp till vattenytan. Vi tittade på kurvor till Honda pumpar och det flesta orkar trycka 350 liter vatten opp till 20 meter. Men kurvorna visar ingenting om stenar i äggstorlek opp till 1.5 m. Det är nog inget fel på min Kinapump på 1000 l/min. Jag tillverkar en galler framför suget och låter endast tummspets stora stenar följa in.
Tänker ändå till sommaren köpa en Honda pump med bra effekt. Tror att om man åker till en pumphaveri i Finland, kan det bli dyrt att skaffa en ny pump där, och surt att behöva avbryta därför. Kan vara stor efterfrågan av pumpar i Ivalo

Tony32

Bumpar tråden,men tänkte höra om någon er har material och skickligheten att bygga munstycken med bra kvalitet och sug? Söker ett sugmunstycke på 2,5", någon av er som fixar hemma och kan tänkas sälja till bra pris? pma i sådana fall för läser sällan forumet.

Michael Hillbom / Skidmark

Jag har lite material ligger från tidigare byggen,, vill du ha i aluminium eller rostfritt och vilken typ av sugmunstycke vill du ha?? med vattnet i fram eller en sugslang bara??
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare