Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Varför bära...

Startat av Glimmer, 03 juni, 2015, 16:08:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Nu är ännu ett av projekt snart färdigt....
Allt började med en cykelkärra för barn som jag rensade på allt onödigt :-).

Nu kan jag transportera nästan allt, pump ränna och övriga verktyg. Förhoppningen är att ordnar drivmotor och bromsar på kärran till nästa säsongB-) det är ju branta backar I Finland.

Har sparat kärrans cykeldrag så jag tar med mig en cykel. Stegen får tjänstgöra som cykelställ på takräcket....

/Glimmer

HANNU

Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Citat från: HANNU skrivet 03 juni, 2015, 16:47:18
Fungerar i Ädelfors, men svårt i Finland. Stigen ner har stenar och björkar som din ekipage inte få plats i mellan. Och, tror jag, att på uppvägen är branten så grymm att man inte får fäste till fötterna om man försöker dra upp kärran.

Hmm, kanske får skippa Finland och åka till Ädelfors då ;D
/Glimmer

HANNU

Citat från: Glimmer skrivet 03 juni, 2015, 17:18:27

/Glimmer
Är absolut inte illa menat. Tänker bara hur jag skulle klara detta. Själv hade jag en kärra med en hjul som inte var bredare än pumpen.
Var flera gånger nära att halka med eller att blir tvungen att släppa taget på nervägen.
Hade aldrig klarat av att dra upp kärran med pumpen på.
Valde att bära med ramen.
Vet inte hur bra du känner terrängen, i fall inte så vet du i allafal hur jag ser det som.
Fungerar säert på Palsinoja som har bättre terräng.

Glimmer

Citat från: HANNU skrivet 03 juni, 2015, 17:37:39
Citat från: Glimmer skrivet 03 juni, 2015, 17:18:27

/Glimmer
Är absolut inte illa menat. Tänker bara hur jag skulle klara detta. Själv hade jag en kärra med en hjul som inte var bredare än pumpen.
Var flera gånger nära att halka med eller att blir tvungen att släppa taget på nervägen.
Hade aldrig klarat av att dra upp kärran med pumpen på.
Valde att bära med ramen.
Vet inte hur bra du känner terrängen, i fall inte så vet du i allafal hur jag ser det som.
Fungerar säert på Palsinoja som har bättre terräng.

Jag förstår att det inte var illa menat Hannu, jag försökte skoja till det med lite ironi.
Kommer inte att åka till Ädelförs i sommar :)
Kanske har du rätt i att det är för brant, tar med grejens och provar illa fall.
Möjligtvis kommer fortare ned för backen än jag tänkt mig....

/Glimmer

akejos

Du kanske inte kan använda den i branten, men det är en ganska lång och seg sluttning ner till branten där kärran kan göra god nytta.
/Åke

HANNU

Citat från: akejos skrivet 03 juni, 2015, 18:02:23
Du kanske inte kan använda den i branten, men det är en ganska lång och seg sluttning ner till branten där kärran kan göra god nytta.
Där har Åke helt rätt.Där hade jag stor nytta avnin kärra.
När man väl är ner är det lätt åt vänster men åt andra hållet måste man bära.
Och visst hjälpes vi åt.

vedboden

bästa sättet att transportera pumpen ned till bäcken i Finland:  2 pers med en stång emellan o pumpen hängande på stången eller fastspänd på ryggen om du är själv. finns ganska mycket folk där som gärna hjälper till. pelle vedboden  platschef  sgf:s goldcamp 2

Pontus Schröder

De har nämnts en hel del om den där branten i Finland & de har filmats en del. Men... jag tror mig inte sett en filmsekvens av den branten. Skulle varit kul å fått med den på film också så man får lite inlevelse hur tuff den verkligen är.
Utifrån som den beskrivs så låter de som utrustningen kommer ner, men frågan är hur man får upp den? Bara de låter som en bedrift i sig.
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.

HANNU

Citat från: Pontus Schröder skrivet 10 september, 2015, 21:53:35
De har nämnts en hel del om den där branten i Finland & de har filmats en del. Men... jag tror mig inte sett en filmsekvens av den branten. Skulle varit kul å fått med den på film också så man får lite inlevelse hur tuff den verkligen är.
Utifrån som den beskrivs så låter de som utrustningen kommer ner, men frågan är hur man får upp den? Bara de låter som en bedrift i sig.

Här den södra och mest använda stigen i en diagram

HANNU

Här stigen ner i Skäggwood

Pontus Schröder

Den sistnämnde såg lite såg lite värre ut :D
Ja de är ju något att planera inför med dom branterna.
Känner bara till 1 ställe i min omnejd som kan ha liknande fallhöjd som man kan testa eller träna i innan man tar sig an de på riktigt.
Lite som att ta sig vatten över huvudet känns det som!
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.

Gruvfogden

Finns nog med lite filmat från branten här

Branten i Skäggwood är värre. Men inte på något sätt omöjlig. I Skäggwood kan man kryssa ner och upp.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."