Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Dredge munstycke/power jet Gör det skälv

Startat av Infaustus, 14 maj, 2013, 21:56:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Infaustus

Obs har inte testat om det här stämmer,magkänslan säger att det här är beräkningar som är gammla innan det fanns högtrycks pumpar men det funkade ju skapligt då.

/Infa
Go big or go home.

ultralasse (Lars Langö )

Bra ritning. Har lämnat den till en kille på jobbet som ritar om den i autocad med cm mått.
ska helt klar prova att göra en. 8)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

johanssonsan

Här finns en tråd om bygge av sugmunstycke.

http://gpex.ca/smf/index.php?topic=10873.0

Hopefully you've already decided what size nozzle you want to construct, a good rule of thumb is to take what ever size nozzle you want to build and divide it by 4 this will give you the size pressure jet.
This jet well determine how much suction your going to have at the nozzle tip.
My last build was two 2" nozzles one i used a 3/4" jet and the other a 9/16" jet. I didn't have a 1/2" jet readily available so i went with what i had. Both worked very well although the 9/16 jet gave the best suction over all.

Fler trådar i Canada forumet.

f95heka

Citat från: unnah skrivet 23 september, 2013, 17:23:01
Gjorde några prototyper och ingen av dessa fungerade, då lastade jag dom med andra skrot till kärran och körde till skrotfirman. Ja, det var innan jag kom på var felet var. Enkelt fysik. Slangen får ej ha luftfickor utan måste vara fyllda med vatten. Ungefär som man har på värmeelementen om det finns luft i då cirkulerar inte vattnet.
Förbannat

Såå surt!

Gjorde en prototyp med lödda 22 mm kopparrör för tryckvattnet och vanliga grå 50mm avloppsrör på "sugsidan". Funkar hur bra som helst tillsammans med biltemas 2.5 hk bensinpump. Kan trösta dig att jag gjorde samma misstag och var på väg att stycka apparaten och förpassa den till guldmanickshimmelen. Men så provade jag en gång till och då funkade den klockrent. Har nu nedgraderat till 40 mm grå avloppsrör och suget är grymt!

HANNU

Jag har en 1000l/3" pump, men ejektorn stryper i tryckröret till 1". Detta gör att trycket räcker men volymen är för lite. Då orkar den inte lyfta stenar som ägg, utan dom blir kvar i slangen, när lyfthöjden är 3m. Skall ändra tryckröret till 2".
Stå på dig, annars gör nån annan det.

klyvar

http://www.guldforum.se/forum/manicker/val-av-pump-hur-tanker-man-hjalp!/msg5262/#msg5262

(enligt min erfarenhet man kan inte sätta generella mått. Utan ejektorns mått är helt beroende av pumpens tryckkurva).

Nu är jag en bessersmitter men så här är det när röret smalnar av höjs hastigheten och inte trycket och när röret vidgas sänks hastigheten och trycket höjs.  http://sv.wikipedia.org/wiki/Venturir%C3%B6r

Trycket orsakar i stort inga förluster medan däremot i de sektioner man har höga hastigheter är lätt att få betydande strömningsförluster. Vilket är anledningen till att man har en vidare sektion från pumpen som smalnar av strax före den går in i ejektorn. För att slippa strömningsförluster så långt det är möjligt.

Därför vill jag rekommendera de som inte är väldigt duktiga på att svetsa att fundera på om lödning inte är ett bättre alternativ. Just för att få det slätare.

Sedan brukar lyfthöjd räknas från vattenytan och ska du lyfta stenar 3 meter högre än vattenytan så kommer det att behövas kraft den saken är klar. 

Menar du däremot 3 meter från botten upp till dredgen dvs ca någon halvmeter ovanför vattenytan så ställer det inte alls så stora krav.

HANNU

Helt rätt, djupet har ingen betydelse. Eftersom jag hade 5,5m lång ränna, var jag tvungen att lyfta rännan högre. Den riktiga lyfthöjden var då ca 1,5 m. Som sagt så byggde jag flera prototyper, men till sist köpte jag en tretums för att komma åt hemliheten inuti. Inga konstigheter där. Enligt kurvorna skulle ca 300 liter räcka. Svetsade dock en spolventil så att jag skulle kunna suga på land. Men nu har jag en pump på 1000 l/min och 6,5 bar, och undrar varför med full gas orkar den inte lyfta på stenarna med åtta meters slang. Själv tror jag att istället förr 300 l har jag nu 1000 l borde både trycket och farten räcka till om jag ändrar strypet från en till två tum. Kan nån visa mig diagrammet för 300 l/1" och 1000 l/ 2". Då slipper jag experimentera om jag har fel.

BASSO

Jag läste/hörde att om man vill använda sig av en pump med lägre tryckhöjd bör man sätta en reducering direkt på pumphuset. Denna reducering ska vara större än den som är i sug munstycket och ska tydligen göra att pumpen får en bättre tyckhöjd (ger högre tryck).
Nu är jag inte insatt i hur pumparna funkar, men jag misstänker att denna reducering gör att pumpen kaviterar senare/vid ett högre tryck men ger samtidigt sämre flöde L/min.
Dessa två reducerare arbetar, vad jag förstått det i harmoni med varandra och bör justeras in tillsammans mot respektive pump, men finns det några generella riktlinjer där man kan börja?
Vad är era erfarenheter kring en sådan reducering för att stegra trycket om man inte har en högtryckspump?
Hur kan det tänkas att fungera?
Om du testat, blev det stor skillnad i suget?
Mvh basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Citat från: BASSO skrivet 04 januari, 2014, 09:46:16
Jag läste/hörde att om man vill använda sig av en pump med lägre tryckhöjd bör man sätta en reducering direkt på pumphuset. Denna reducering ska vara större än den som är i sug munstycket och ska tydligen göra att pumpen får en bättre tyckhöjd (ger högre tryck).
Nu är jag inte insatt i hur pumparna funkar, men jag misstänker att denna reducering gör att pumpen kaviterar senare/vid ett högre tryck men ger samtidigt sämre flöde L/min.
Dessa två reducerare arbetar, vad jag förstått det i harmoni med varandra och bör justeras in tillsammans mot respektive pump, men finns det några generella riktlinjer där man kan börja?
Vad är era erfarenheter kring en sådan reducering för att stegra trycket om man inte har en högtryckspump?
Hur kan det tänkas att fungera?
Om du testat, blev det stor skillnad i suget?
Mvh basso
Tryck tror jag att jag hade gått om eftersom fast jag hade slangklämma efter slangklämma av olika sort, men dom hade svårt att hålla trycket. Tacka fan för det när jag försökte trycka 1000 l/min genom ett rör på en tum

BASSO

Jag skrev på mitt inlägg när du gjorde det samma så min undran gällde inte din frågeställning.
Har du något pumpdiagram från tillverkaren av din pump? Den ger max 1000L/min vid 0bar och 0L/min vid 6,5bar men hur ser det ut därimellan?
Det känns som den borde klara en 2" matning i munstycket men det är ju synd att såga sönder det fina munstycket i onödan.  Vet du vilket tryck tillverkaren specade för att använda munstycket, 300Lmin vid ?bars tryck. Här finns diagram på hondas pumpar http://www.guldforum.se/forum/ovrigt/info-hondapumpar/
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Har inga diagram om pumpen men sunt förnuft säger att om jag pumpar 300, l till ett rör på 1", kan det inte göra mera tryck vad 1000 l till ett rör på 2". Har inga problem med suget utan problemet är flödet från ejektorn till rännan. Större stenar vill inte åka in. Därför tror jag att om jag ändrar tryckröret till 2" får jag mera fart till slangen.
Bygger en helt ny ejektor 3" med 2" tryckrör. Det visar sig hur det fungerar.

klyvar

Hela iden är att få ner så mycket av pumpens effekt i ejektorn som möjligt. Därför så är det bra med ett diagram på pumpen så du vet var bästa effekten finns. Har du inget diagram så får du göra ett själv.

Glöm inte att difusorn är en nog så väsentlig del i det hela för att få högre undertryck i slangen.

Sedan så är 8 meter slang och en suction nozzel knappast bästa kombinationen.

HANNU

Som sagt så har jag ingen diagram till pumpen, men om nån annan kanske har. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7007&art=4162856
Jag är ju tacksam om att ni vill hjälpa till, men undrar om ni förståt mitt problem. Alltså, Ejektorn suger grus hur bra som helst, men vatten flödet i slangen till rännan går för sakta, därför blir dom större stenarna kvar i slangen.
Alternativt får jag sätta galler famför suget så dom inte kommer med.