Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

HJÄLP SNABBT - Guld 18K med olika nyanser?

Startat av Goldameir, 25 oktober, 2018, 18:52:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brickan

Läs också

Giriga legosoldater jagade indianskalper
Hur mycket guld har grävts fram?

1 november 2009

World Gold Council, som representerar världens ledande guldgruvbolag, uppskattar att omkring 158.000 ton guld har utvunnits genom tiderna. Om allt guld i världen samlades ihop och smältes till en enda massiv klump, skulle det ­kunna forma en kub med 20,2 meter långa sidor. Kuben skulle vara värd runt två biljoner dollar (2.000 ­miljarder dollar).
Världens nationalbanker äger 19 procent (30.000 ton) av allt guld som någonsin har utvunnits, och av detta står de nordiska länderna tillsammans för knappt 300 ton.
Privatpersoner har omkring 100.000 ton guld i form av smycken och guldtackor.
Resten förfogar museer och privata företag över.
Omkring 90 procent av allt guld har utvunnits sedan guldfebern i Kalifornien 1848. Experter uppskattar att det fortfarande finns reserver på 50.000 ton som skulle kunna utvinnas. Hälften av det finns i Sydafrika. Över hela världen utvinns varje år omkring 2.600 ton guld.

Goldameir

Eucitzen

Citat från: Goldameir skrivet 27 oktober, 2018, 08:19:42
Jag är amatör. Jag förutsatte att när man visar en halskedja och vill komplettera med ett armband, så bör guldsmeden i så fall säga, jag kan göra ett armband, men tyvär inte i den färg du har på halsbandet. Tycker liksom att i så fall hade det varit rakare. Om du tycker att jag beter mig olustigt är det synd. Är inte ett forum till för att kunna fråga även "dumma" frågor?

Självklart får du fråga vad du vill.
Jag har själv jobbat i smyckes och ädelstensbranschen, så du får se mitt svar i det perspektivet.
Har du problem med mig som kund bör du prata med mig. Helst personligen.

Att du dessutom inte sett smycket personligen gör mig också tveksam.
Små färgnyanser kan bli svårt att se utifrån bilder. Ta med och jämför.
Jag tror inte han försöker blåsa dig.

Dock kul att han köper 24kt guld och legerar det själv; det är ovanligt idag. Han borde då kunna matcha färgen.
Som Johansson säger köper de flesta metervara från Sargenta eller liknande.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Goldameir

Tack. Jag har sett smycket som blev klart i förra veckan. Tanken är att jag ska hämta och betala idag. Jag tycker då att han, när jag beställde skulle, som nämnts i tråden sagt från början att han inte kan höra armbandet i samma nyans som halskedjan. Jag tycker också, som nämnts i tråden att han borde tagit min halskedja och använt som referens till armbandet. Men då är "gjort - gjort". Men man undrar varför förklaringen om att "nytt" guld skulle vara i en annan nyans. Estetiskt tycker jag inte att det blir. Men jag känner samtidigt att han trots allt gjort jobbet och att jag måste betala. Men vad kan det bero på att han valt en legering som inte blev matchande med halskedjan? Lättja? Eller är det så att smeder överlag kör samma "blandning"?

johanssonsan

Goldameir

Nu hämtat armbandet. Han menar att han kan polera mitt halsband så att det skulle få samma finish? Vad tror ni? Går det? Bilderna blev inte så bra, men den sista ser man bra på. Är det möjligt att få halsbandet i samma nyans som armbandet?

Eucitzen

Han kan polera upp det igen. Låt honom polera en liten bit och jämför sedan, om det går?

Goldameir

Citat från: Eucitzen skrivet 31 oktober, 2018, 12:05:21
Han kan polera upp det igen. Låt honom polera en liten bit och jämför sedan, om det går?

Blev rekommenderad oxalsyra. Blev ett skinande resultat.
Men menar du att poleringen kan få nyansen bättre?

Eucitzen

Citat från: Goldameir skrivet 02 november, 2018, 10:11:41
Citat från: Eucitzen skrivet 31 oktober, 2018, 12:05:21

Blev rekommenderad oxalsyra. Blev ett skinande resultat.
Men menar du att poleringen kan få nyansen bättre?

Du frågade om han ska polera det för samma finish. Inget tal om nyans. Resten är självförklarande.
Finish (polering) och nyans är ej samma sak.