Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

HJÄLP SNABBT - Guld 18K med olika nyanser?

Startat av Goldameir, 25 oktober, 2018, 18:52:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goldameir

Hej,

Om jag lagt i fel tråd ner jag moderator flytta. Jag har en fråga, har köpt en kejsarlänk på pantbank. Ville ha ett matchande armband till halskedjan. Guldsmeden tillverkar det och allt ser bra ut, MEN - armbandet är ljusare än halsbandet. Guldsmeden förklarar att min halsband (kejsarlänk) är gjord på skrotguld... men att hans är rent nytt svenskt guld. Är det så eller blir jag lurad?
Tack så mycket från en amatör.

johanssonsan

Guld har olika nyanser beroende på hur många karat guldet håller. Beror även på vilken legering (blandning) som har använts vid tillverkningen. Inget rent 24 karats guld används vid tillverkning av smycken. 24 karats guld är för mjukt och slits snabbt.
Smycken tillverkas oftast i 14 till 18 karat. Karat är ett mått på guldets renhet. Stämplar finns på själva smycket.

Kanske din guldsmed skulle ha använt kejsarlänken för att jämföra och ta fram armbandet i samma eller liknande nyans.
Varsågod från en amatör.

Eucitzen

I frågan om färg är det mycket riktigt legeringen som är avgörande i första hand.
Exempelvis silver ger en ljusare färg. Koppar ger en rödare färg när det blandas med guld.

Så halsbandet är förmodligen inte gjort på skrotguld utan det har helt enkelt en annan blandning av metaller. (legering)
Det förändrar färgen lite. Inget lurt med det, om än dåligt förklarat från guldsmeden.

Som Johansson säger hade det varit rimligt för guldsmeden att leta fram en legering med samma färg.
Då med ditt smycke som referens.

PS. Smycken i 24kt guld är populärt i Indonesien. Om än ovanligt, kan man stöta på det någon gång.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Goldameir

Tack för alla svar. Men då undrar jag ändå, iom. att han menar att det är "nytt" guld han arbetar med, ska man då se det som en bortförklaring, till att han använt felaktig legering till armbandet? För det stör mig att nyansskillnaden är stor. Hans är mycket gulare och ser "nyare" ut. Min halskedja känns mer gedigen och mattare. Hans förklaring är att det beror enbart på att hans guld är nytt. Min halskedja köpte jag på pantbank, så den är uppenbarligen inte ny. Ska jag ändå vara nöjd och tänka på att han använt sin "formel" eller ska jag, har jag ens rätt till att be honom göra om den? Kan man be honom göra om den? Eller måste han då börja från noll? Hans förklaring är att han av en 24K tacka gör kedjan. Han menar att för att inte ca 50G small gå förlorat, så har han använt denna legering. Han menade att för att göra den i samma färg som halskedjan, krävs i så fall mer koppar? Då tänker jag, vad händer om han smälter ned nuvarande armkedja och ökar kopparhalten? Han säger även att efter nått år eller så, så mattas kedjan och blir mer lik halskedjan?
Synpunkter?

Eucitzen

Är det glansen det är skillnad på eller färgen?

Goldameir

Citat från: Eucitzen skrivet 26 oktober, 2018, 22:37:41
Är det glansen det är skillnad på eller färgen?

Jag tycker färgen i armbandet är gulare och glansigare.

Goldameir

Citat från: Eucitzen skrivet 25 oktober, 2018, 22:55:00
I frågan om färg är det mycket riktigt legeringen som är avgörande i första hand.
Exempelvis silver ger en ljusare färg. Koppar ger en rödare färg när det blandas med guld.

Så halsbandet är förmodligen inte gjort på skrotguld utan det har helt enkelt en annan blandning av metaller. (legering)
Det förändrar färgen lite. Inget lurt med det, om än dåligt förklarat från guldsmeden.

Som Johansson säger hade det varit rimligt för guldsmeden att leta fram en legering med samma färg.

PS. Smycken i 24kt guld är populärt i Indonesien. Om än ovanligt, kan man stöta på det någon gång.

Jag anser också att han borde analyserat halskedjan först.  Men hans förklaring är att sån färg inte säljs som nya smycken!? Guldet som blir över menar han, skulle han inte kunna  sälja...? Så kort och gott känns situationen olustig. Jag har dock inte hämtat kedjan (armbandet) ännu.

Eucitzen

Citat från: Goldameir skrivet 27 oktober, 2018, 07:18:31
Citat från: Eucitzen skrivet 25 oktober, 2018, 22:55:00

Jag anser också att han borde analyserat halskedjan först.  Men hans förklaring är att sån färg inte säljs som nya smycken!? Guldet som blir över menar han, skulle han inte kunna  sälja...? Så kort och gott känns situationen olustig. Jag har dock inte hämtat kedjan (armbandet) ännu.

Jag tycker du beter dig olustigt. Du borde ha specificerat det innan beställning; sådant är inte praxis.
Visst kan du be honom göra om det. Det lär kosta extra. Kanske även en slant i förskott.
Kanske förstår jag inte hela kontexten, men jag tenderar att tro på bristande kommunikation.

Det hela låter som han köper färdiga legeringar; den färgen kanske inte finns att köpa färdig.
Få guldsmeder idag legerar sitt egna guld.

Jag tror mer han inte vill ha så mycket guld på lager.  Ca 50g överblivet guld är ändå en del pengar.
Pengar han hellre vill ha någon annanstans i företaget.

Mitt tips är att åka ner och titta på smycket och prata med honom personligen om hur ni kan lösa det.
Att spekulera på ett forum löser inga problem.

Goldameir

Jag är amatör. Jag förutsatte att när man visar en halskedja och vill komplettera med ett armband, så bör guldsmeden i så fall säga, jag kan göra ett armband, men tyvär inte i den färg du har på halsbandet. Tycker liksom att i så fall hade det varit rakare. Om du tycker att jag beter mig olustigt är det synd. Är inte ett forum till för att kunna fråga även "dumma" frågor?

johanssonsan

Du skriver tidigare att guldsmeden tillverkar armbandet av 24K tacka - ingen gör armband av 24K guld eftersom tex armband slits hårt och 24K guld är för mjukt. 24K guld är dessutom rent olegerat guld och har sin givna färg.

Det mesta av armband och halsband tillverkas idag av material på metervara. Se sargenta.se

Inget guld blir över eftersom eventuellt överskott, ända ner till filspån och slipdamm, går till återvinning hos tex Sargenta.se som även säljer allt du kan tänka dig för nytillverkning.

Goldameir

Det är ett 18K armband. Han säger att han smälter ned 24K för att göra det. Däri lägger han legering. Han menar att det är standard. Dvs. Att nytt guld blir ljusare - min halskedja är köpt från pantbank. Så den verkar ha en annan legering. Enl. Honom äldre guld el. S.k skrotguld. Så utifrån hans "värld" så gör man inte sån färg i nytillverkning.
Bilden är halskedjan. Armbandet som
Inte ännu är hämtat är 120G.

Goldameir

Citat från: johanssonsan skrivet 27 oktober, 2018, 09:49:21
Du skriver tidigare att guldsmeden tillverkar armbandet av 24K tacka - ingen gör armband av 24K guld eftersom tex armband slits hårt och 24K guld är för mjukt. 24K guld är dessutom rent olegerat guld och har sin givna färg.

Det mesta av armband och halsband tillverkas idag av material på metervara. Se sargenta.se

Inget guld blir över eftersom eventuellt överskott, ända ner till filspån och slipdamm, går till återvinning hos tex Sargenta.se som även säljer allt du kan tänka dig för nytillverkning.

Svarade men det fick en egen kolumn - så se mitt svar.

Brickan

Nytt guld är bara det själv "gräver" fram!