Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Beställde Mellan Highbanker från Amneröd Goldprospecting

Startat av vaskaholic, 05 februari, 2017, 14:01:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Med den "snälla" goldowl mattan har jag kört ungefär 7 graders lutning. Och det har känts bra.

Ett tips är att ladda hem en app om man har en klöstelefon som visar lutningen i grader direkt. Det funkar perfekt!
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

vaskaholic

Citat från: Gruvfogden skrivet 06 februari, 2017, 18:26:53
Skit i att läsa. Titta på gruset i fällorna.
Det ska "dansa" bakom fällorna så att det sker ett materialutbyte.

Börja runt 7-8 grader kanske. Gold hog ska ha ordentligt med fart på vattnet. Det ska vara så mycket fart att du tror att du spolar ur guldet.
Testar och sen filmar jag så kan du se om det räcker.

Citat från: GuldUgglan skrivet 06 februari, 2017, 19:48:46
Med den "snälla" goldowl mattan har jag kört ungefär 7 graders lutning. Och det har känts bra.

Ett tips är att ladda hem en app om man har en klöstelefon som visar lutningen i grader direkt. Det funkar perfekt!
Jo såg att det visst finns men vilken jädra app till android?
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Fick några till bilder på bygget.

Fördel med miners moss över dom 2 första ur?
Skitvaskning på er.

Osmiridium

Det borde komma metallräfflor ovanpå mossan, detta för att fånga eventuella nuggets direkt :) Tror inte den ligger ovanpå UR-mattorna, visst kan man ha gold hog under mossan om man är stenrik men ser inte någon poäng med det ... Vanlig v-ribbad gummimatta duger gott under mossan.

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 06 februari, 2017, 22:10:33
Det borde komma metallräfflor ovanpå mossan, detta för att fånga eventuella nuggets direkt :) Tror inte den ligger ovanpå UR-mattorna, visst kan man ha gold hog under mossan om man är stenrik men ser inte någon poäng med det ... Vanlig v-ribbad gummimatta duger gott under mossan.

En eller ett par reverse riffle i nederkant på mossan fångar eventuella nuggets. Kolla Hannus lösning.

Osmiridium

Citat från: johanssonsan skrivet 06 februari, 2017, 22:39:43

En eller ett par reverse riffle i nederkant på mossan fångar eventuella nuggets. Kolla Hannus lösning.

Jo precis, tänkte på det efter jag postade att det ser ut som att det är precis där vatten och material faller ner, så då blir reverse perfekt! Tror doc från gold hog har nån video med en sån under hoppern också, har sett det nånstans ...

Ska kika på Hannus variant också :D Har du en länk till den, @johanssonsan ?

GuldUgglan

CitatJo såg att det visst finns men vilken jädra app till android?

Jag använder en som heter bubble level. Eller Pocket Bubble Level har den bytt namn till nu ser jag..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Jonas Ödestad

Ville bara sticka in med en fråga om "grustag".
Är det så att grustag/sandhålla är från inlandsisen.
Då borde de va möjligt att hitta något guld korn där?
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 06 februari, 2017, 22:50:21

Jo precis, tänkte på det efter jag postade att det ser ut som att det är precis där vatten och material faller ner, så då blir reverse perfekt! Tror doc från gold hog har nån video med en sån under hoppern också, har sett det nånstans ...

Ska kika på Hannus variant också :D Har du en länk till den, @johanssonsan ?

Tex här: 

vaskaholic

Dum fråga igen men behöver mattorna skrubbas med diskmedel innan användning?
Skitvaskning på er.

Grävmaskinisten

Citat från: Osmiridium skrivet 06 februari, 2017, 22:10:33

själv så har jag dålig erfarenhet av reverse riffle nedanför hoppern och det kan bero på att vattnet inte har fått den fart som den skall ha för att få igång vortexeffekten, jag hade miners moss sträckgaller samt revers riffle och där tyckte jag att det bara byggdes upp en massa grus och guldet for över kanten och fastnade i gummimattorna nedanför.
Jo jag hade bra med vatten för goldhogmattorna gjorde jobbet. Jag tror att man kan hoppa över
den såkallade reverserade räfflan och bara köra sträckgaller på mossan.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

vaskaholic

Snart klar lite tvättning kvar.
Jag är taggad och struntar i om det blir minusgrader jag måste testa den bara hoppas den hinner fram till på fredag.
Skitvaskning på er.

Osmiridium

Citat från: vaskaholic skrivet 07 februari, 2017, 20:14:39
Dum fråga igen men behöver mattorna skrubbas med diskmedel innan användning?

Jag har inte erfarenhet av just goldhogs mattor men om du häller lite vatten på så ser du lätt om mattorna är helt vattenavvisande med runda droppar som rullar runt på en annars torr yta, eller om vattnet gör ytan blöt och vattnet "sugs fast".

Tror spontant inte att goldhog har sånt glidmedel som t.ex. biltemamattorna har, men man vet aldrig. Oavsett vad så är det nog bra om du kör lite grus igenom den för att rugga ytan innan du slänger i din bästa paydirt  :)) Samma gäller för hoppern och metalldelarna, om de skulle vara inoljade från någon del av produktionen. Men om tillverkaren skulle tvätta den innan så behöver du nog inte oroa dig!

Osis med vädret för att testa denna veckan dock, till och med Skåne är ju fruset nu...  :o