Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fattigmans Guldspjutet

Startat av borax, 26 oktober, 2016, 12:10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: borax skrivet 15 november, 2016, 14:25:45
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 13 november, 2016, 15:18:12
Alla ni som använder er av jordborr av olika slag hur har era resultat sett ut, har ni fått bra prover med guld i och isåfall hur djupt var ni? Själv har jag där jag bor hittills inte lokaliserat något intressant i jordproverna.
Vid ett antal tillfällen har jag hittat finguld med mitt spjut men då är det inte på måfå utan efter att studerat kartor och annan information. Djupet har varit ca.80-90cm Jag har även hittat koppar.
Eftersom du har goda erfarenheter av att borra och hitta guld vad är dina absoluta kriterier för att överhuvudtaget sätta i borret i marken?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

borax

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 16 november, 2016, 13:02:16
Citat från: borax skrivet 15 november, 2016, 14:25:45
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 13 november, 2016, 15:18:12
Alla ni som använder er av jordborr av olika slag hur har era resultat sett ut, har ni fått bra prover med guld i och isåfall hur djupt var ni? Själv har jag där jag bor hittills inte lokaliserat något intressant i jordproverna.
Vid ett antal tillfällen har jag hittat finguld med mitt spjut men då är det inte på måfå utan efter att studerat kartor och annan information. Djupet har varit ca.80-90cm Jag har även hittat koppar.
Eftersom du har goda erfarenheter av att borra och hitta guld vad är dina absoluta kriterier för att överhuvudtaget sätta i borret i marken?
Jag har nog inte några absoluta kriterier men det ska vara basiska bergarter i området gärna formationer av grönsten  och lite koppar ( jag har haft fördelen att det fanns moränkartor med kopparhalt över området här ) Har även ett område med väldigt mycket glimmer som jag har haft positiva upplevelser av i min hemtrakt. Skall också säga att isälvsfårorna har varit roliga att borra i och eftersom det har gått enormt mycket vatten igenom Sveafallet som utmynnar här i älven sä får man även titta på hur vattnet har sprutat och avsöka kanterna där.

borax

Hej! Jag tar upp en gammal tråd med fattigmans guldspjutet. Ska ta med det till veckans prospekteringar så får vi se om det ger något finguld i proverna. Ska åxå ta lite mer bilder eller film på det. /borax