Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Matta i highbanker är ju bra men vilken?

Startat av Husbonden, 25 oktober, 2016, 20:50:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Håller också med Alex men det räcker med 1.5" högtryckspump.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Husbonden

Citat från: Gruvfogden skrivet 26 oktober, 2016, 11:11:57
Först rekommenderar jag dig att läsa igenom denna:
http://gruvfogden.blogg.se/2014/november/optimera-din-highbanker.html
Där får du mycket information om just hur du får din highbanker att fungera optimalt.

När det gäller val av matta så beror det på en mängd faktorer. Din tanke att med elpump mata en 30 cm bred HB är inte helt optimal. Med den bredden kommer du få problem då vattnet inte räcker till, eller ligger precis på gränsen. Ska du dessutom ha en slang på 10-20 meter för att kunna stå på ett bra ställe så sjunker kapaciteten, för att inte tala om lyfthöjden. Satsa i så fall på en smal ränna på ca 20 cm.

Mitt tips är att du skaffar en 2" besindriven pump om du ska ha en 30 cm bred ränna.

Ang mattor så beror det på lite var du tänkt gräva. Om du ska till Finland och fånga grövre guld så är Gold Hog helt rätt, ska du hålla till i Sverige så är Gold Owl alldeles utmärkt. Har själv testat Dream Mat och tycker den är jättebra till det lilla jag har testat den. Problemet är längden på den. Det är inte helt lätt att skarva på en bit till.

Om du kör med Gold Hog (vilket jag rekommenderar) så börja med 2 st UR för att få upp farten, sen kör du Bedrock, Scrubber, Bedrock, Scrubber, för att sedan börja om med samma igen om du ska ha en lång ränna. Börja alltid med 2 UR och avsluta alltid med UR. En bit minersmoss över de första UR är att rekommendera.

Lycka till
//Gruvfogden.

PS köp gärna denna bok, där finns allt du behöver veta ;)
http://www.guldgravaren.se/

Du skall veta vad jag läst din blogg Alex ojojoj  :) otroligt välskriven och väl förklarat, en riktig bra info sida för alla. Kanon.
Nja jag har en slang på blygsamma 4 meter som jag kommer göra allt för att hålla mig till, ett tag iallafall. Valet av 12v pump är för att kunna stå vlite vart jag vill utan att dra till mig för mycket uppmärksammhet så den vill jag använda så länge det funkar. En bensinpump är antagligen ofrånkomlig  men just nu känner jag att 12v får jobba i den mån den kan.
Angående dream mat , du tycker 91 cm är lite för kort att använda till en highbanker?
Man kan inte lägga något annat innan mattan? Det är 3 olika gh mattor, jag är lite förtjust i dom men dom har en prislapp därefter. Å andra sidan skall man försöka bygga bra grejer så skall man använda bra detaljer. Gold owlen verkar jäkligt smidig att använda. Lätthanterlig och att det är två mattor i en (vändbar) och det är svenskt. Bra att gynna svenska innovatörer så gör ett så jäkla bra jobb som uppenbarligen g o mattan är. Minersmoss över g h inget över miners mossen?
Jo tack din bok skall beställas. Jag har ögnat igenom en del stycken och finner denna
bok ,denna guldgrävar bibel , vara helt otroligt grymt bra. Så mycket hjälp att få, så mycket enkla tips i jakten på denna ädlametallen.
Tycker det är fantastiskt att du delar med dig, dels med din blogg och även genom din
bok av dina erfarenheter och kunskaper på ett bra och roligt sätt.
Nä nog med smörning nu :)

Husbonden

Citat från: HANNU skrivet 26 oktober, 2016, 12:15:44
Alex har helt rätt där. Hoperns uppgift är att tvätta materialet innan den rinner ner i rännan.
Den bör även vara justerbar med lutningen. Har man rent grus kan man ha rejält lutning och mata mera material. Med lerigt grus har man mindre lutning för att tvätttiden kan bli längre.
En lång hoper tvättar bäst.
I bilden har jag en ränna som fungerar på lerigt mark eftersom jag kan ha hopern i våg, men att gallret ändå lutar rejält. En meter lång.

Jo jag har kikat lite på dina hb Hannu och skall ta med mig lite till det jag kommer bygga. Dels blir det en 80 cm lång hopper och sedan kommer jag fästa en plåt under grizzlyn så matrialt får färdas och tvättas hela vägen till slutet av hoppern.
Tänker ett tvättrör på vardera sida med lite finare strålar och en tvätt strax innan gallret med lite grövre strålar. Skall även ha justerbar lutning som du säger.
Läste att du skrev en gång just att hoppern helst skall luta så lite det är möjligt.
Tack för tipsen Hannu.

Husbonden

Citat från: GuldUgglan skrivet 25 oktober, 2016, 23:15:23
En elpump har ju rätt dålig kapacitet. Då bör man antingen göra en smalare ränna eller välja inredning som är lättdriven.

Jag kör en 30 cm ränna med goldowlmattor med två "julapumpar" som ger drygt 100 lit/min per styck.
Fungerar perfekt. Goldowl är en matta som funkar med lägre flöde.

Du är nöjd med din g o matta har jag förstått. Blandar du de olika typerna av räfflor.
Fångar den även lite större guld ( om man nu har lyckan att springa på det)
Lätt tömd?
Såg lite bilder på sluicen du byggde med g o mattan. Såg riktigt bra ut.

Husbonden

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 26 oktober, 2016, 16:18:41
Håller också med Alex men det räcker med 1.5" högtryckspump.

Det va en som jämförde min pump med en 1.5 då kanske min kan räcka.
Kan man inte justera flödet lite med lutningen? Eller är man ute på hal is då, med en del tapp?

Grävmaskinisten

Allt handlar om mängd vatten och då måste man ta hänsyn till hur många meter slang man skall använda samt tryckhöjd, jag köpte en högtryckspump för att den kan om jag vill trycka högt med vatten men det finns vanliga "slampumpar" 1.5" som pumpar lite mindre, det är nog den som dom har jämfört med.

Husbonden

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 26 oktober, 2016, 17:42:20
Allt handlar om mängd vatten och då måste man ta hänsyn till hur många meter slang man skall använda samt tryckhöjd, jag köpte en högtryckspump för att den kan om jag vill trycka högt med vatten men det finns vanliga "slampumpar" 1.5" som pumpar lite mindre, det är nog den som dom har jämfört med.

Då är jag med. Jag kommer max använda 4 meter slang och hb kommer bli så låg som möjligt. Jag tänker mer och mer på att justera måttet från 30 till 20 cm.

Grävmaskinisten

HANNU

Citat från: Husbonden skrivet 26 oktober, 2016, 17:20:58
Alex har helt rätt där. Hoperns uppgift är att tvätta materialet innan den rinner ner i rännan.
Den bör även vara justerbar med lutningen. Har man rent grus kan man ha rejält lutning och mata mera material. Med lerigt grus har man mindre lutning för att tvätttiden kan bli längre.
I bilden har jag en ränna som fungerar på lerigt mark eftersom jag kan ha hopern i våg, men att gallret ändå lutar rejält. En meter lång.

Jo jag har kikat lite på dina hb Hannu och skall ta med mig lite till det jag kommer bygga. Dels blir det en 80 cm lång hopper och sedan kommer jag fästa en plåt under grizzlyn så matrialt får färdas och tvättas hela vägen till slutet av hoppern.
Tänker ett tvättrör på vardera sida med lite finare strålar och en tvätt strax innan gallret med lite grövre strålar. Skall även ha justerbar lutning som du säger.
Läste att du skrev en gång just att hoppern helst skall luta så lite det är möjligt.
Tack för tipsen Hannu.
Vill ändå uppmuntra dig att tänka om om bredden på rännan. Som @johanssonsan sa tidigare så är 20 cm bästa bredden till din pump.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Husbonden

Citat från: HANNU skrivet 26 oktober, 2016, 18:44:19

Tack för tipsen Hannu.
Vill ändå uppmuntra dig att tänka om om bredden på rännan. Som @johanssonsan sa tidigare så är 20 cm bästa bredden till din pump.

Jo det blir en ränna på 23 cm och runt 150cm lång. Om jag fattat rätt så är det bredden som är avgörande inte längden, rätt?

Gruvfogden

Nja, den är en sanning med modifikation. Bredden är väl själva huvuddelen. Val av mattor påverkar också. Vissa mattor vill ha bra fart och mycket vatten, andra klarar sig med mindre.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Tack för tipsen Hannu.

Undvik sprayrör om du kan. Ett rakt rör rätt in i hoppern gör inget motstånd. Allt för att piska materialet duktigt innan det når rännan. Vinklar och sprayhål sänker kapaciteten på pumpen. Om inte annat så fastnar det skräp i sprayhålen.
Kolla tex en GoldHog rulle även om han upprepar allt minst tre gånger. Stå ut. GoldHoggen har hållit på några år och gjort ändringar på sina HB genom åren allt eftersom han har lärt sig. Tror inte att han ännu är klar - det är lite av hans affärsidé.

Husbonden

Citat från: johanssonsan skrivet 26 oktober, 2016, 21:06:24

Tack för tipsen Hannu.

Undvik sprayrör om du kan. Ett rakt rör rätt in i hoppern gör inget motstånd. Allt för att piska materialet duktigt innan det når rännan. Vinklar och sprayhål sänker kapaciteten på pumpen. Om inte annat så fastnar det skräp i sprayhålen.
Kolla tex en GoldHog rulle även om han upprepar allt minst tre gånger. Stå ut. GoldHoggen har hållit på några år och gjort ändringar på sina HB genom åren allt eftersom han har lärt sig. Tror inte att han ännu är klar - det är lite av hans affärsidé.

Jag va inne på det först men ändrade mig, vet inte varför men det bara hände.
Jag hade tänkt två öppna vattenutkast efter varandra. Tänkte att pumpen kanske inte skulle klara att röra om matrialet men kanske gå tillbaka till de tankarna.