Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Matta i highbanker är ju bra men vilken?

Startat av Husbonden, 25 oktober, 2016, 20:50:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Husbonden

Hej på er!
Ja som trådnamnet säger.
Jag knåpar fortfarande på att få min nästan precis som jag vill ha den med de medlen jag har. Det började med att använda en eldoradoränna till att bygga en mer full funktionell ränna, jo det kommer säkert vara saker som fattas. Jag har kommit fram till att boka till aluminium till en ränna med en matta i kanske är att föredra.
Då kommer frågan till mattor. Jag har 3st som fångat mitt intresse.
Goldhog gold owl och dream mat. Min fråga är sonika vilka era erfarenheter är av dessa mattor? Jag har sökt runt på forumet och det blir ett jäkla hoppande runt för att läsa om lite recensioner, så därför ställer jag frågan här och nu :)
Ett tillägg angående goldhogen om ni svarar den är ju vilka sorts mattor ni har då.
Jag har en 12v pump på 3700gph vilken matta hade passat den bäst?
Tackar på förhand för svar och feedback. Ös nu er erfarenhet över tråden.

Mvh husbonden

johanssonsan

Först om din pump. Pumpen styr mer bredden på rännan än val av inredning. Kapaciteten ser ut att hamna kring vad en 1½ " bensinpump ger och där finner du mycket info på GoldHoggens sidor. Blir lite lättare när vi vet om rännan skall sitta i en highbanker eller tex en dredge. Power sluice? Allt med tanke på inredningen. Dream Mat verkar dock kräva mindre vatten än andra inredningar. Beror förmodligen på den lägre räffelhöjden. Vi vet ännu generellt för lite om Dream Mat. En säsong till lär visa vad den går för.

HANNU

Har ingen erfarenhet av din pump, men rännans bred måste anpassas till pumpen. Destå bredare ränna, destå större pump.
Däremot har jag mer eller mindre använt alla dessa mattor. Alla fångar guld, men amerikanska mattorna har priset som nackdel.
Gummimattan har fördelen att dom är smidiga att rensa och det blir inte så mycket att vaska, jämfört med andra mattor under en sträckmetall. Visst, dom fångar guldet dom med.
Skulle säga att det är smaksak med mattan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Husbonden

Citat från: johanssonsan skrivet 25 oktober, 2016, 21:35:32
Först om din pump. Pumpen styr mer bredden på rännan än val av inredning. Kapaciteten ser ut att hamna kring vad en 1½ " bensinpump ger och där finner du mycket info på GoldHoggens sidor. Blir lite lättare när vi vet om rännan skall sitta i en highbanker eller tex en dredge. Power sluice? Allt med tanke på inredningen. Dream Mat verkar dock kräva mindre vatten än andra inredningar. Beror förmodligen på den lägre räffelhöjden. Vi vet ännu generellt för lite om Dream Mat. En säsong till lär visa vad den går för.

Mattan skall ligga i en highbanker. Tänker en 30 cm bredd.

Husbonden

Citat från: HANNU skrivet 25 oktober, 2016, 21:36:52
Har ingen erfarenhet av din pump, men rännans bred måste anpassas till pumpen. Destå bredare ränna, destå större pump.
Däremot har jag mer eller mindre använt alla dessa mattor. Alla fångar guld, men amerikanska mattorna har priset som nackdel.
Gummimattan har fördelen att dom är smidiga att rensa och det blir inte så mycket att vaska, jämfört med andra mattor under en sträckmetall. Visst, dom fångar guldet dom med.
Skulle säga att det är smaksak med mattan.

tar alla tre mattorna alla storlek av guldet vi finner i Sverige?  Du som använt alla tre Hannu är det någon av de tre som du kännt att - satana det va en riktigt bra matta? ;)

johanssonsan

Gör då rännan 30,5 cm så passar Dream Mat rakt av. Andra mattor skär du till rätt bredd.

Husbonden

Citat från: johanssonsan skrivet 25 oktober, 2016, 21:53:05
Gör då rännan 30,5 cm så passar Dream Mat rakt av. Andra mattor skär du till rätt bredd.

Du tycker dream mat är att rekomendera, den tar vad vi har här i Sverige och är lättarbetad och min pump har inga problem med den?

johanssonsan

Jag menar att om du gör rännan 12" bred så passar alla mattor. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att rekommendera just Dream Mat. Finns flera här på forumet som har provat det mesta och de kan ge bättre eller fler råd.
Just Dream Mat var ny inför denna säsong och hann inte ut till så många men de som hittills har provat är nöjda.

Finns även trådar på USA och Kanada forum där mattorna diskuteras. Då har de istället inte någon större erfarenhet av Gold Owl mattorna så det blir till att klura vidare och invänta fler svar på din tråd.

Husbonden

Citat från: johanssonsan skrivet 25 oktober, 2016, 22:44:04
Jag menar att om du gör rännan 12" bred så passar alla mattor. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att rekommendera just Dream Mat. Finns flera här på forumet som har provat det mesta och de kan ge bättre eller fler råd.
Just Dream Mat var ny inför denna säsong och hann inte ut till så många men de som hittills har provat är nöjda.

Finns även trådar på USA och Kanada forum där mattorna diskuteras. Då har de istället inte någon större erfarenhet av Gold Owl mattorna så det blir till att klura vidare och invänta fler svar på din tråd.

Gör inte mer än klurar och klurar :)
Kollat på videos på alla tre mattorna så jag har ont i ögonen men till sist så är det ju vad ni här på forumet med era erfarenheter angående mattorna som bidrar med störst hjälp.
Tack för råd.
Tack för lite råd

GuldUgglan

En elpump har ju rätt dålig kapacitet. Då bör man antingen göra en smalare ränna eller välja inredning som är lättdriven.

Jag kör en 30 cm ränna med goldowlmattor med två "julapumpar" som ger drygt 100 lit/min per styck.
Fungerar perfekt. Goldowl är en matta som funkar med lägre flöde.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Om du är inne på Facebook finns Prospectors Dream som grupp. Lite bilder och kommentarer om mattan.
Intressant att se en herre som kör resterna efter de större grävarna. Han går +.

https://www.facebook.com/ProspectorsDream/?fref=ts

Gruvfogden

Först rekommenderar jag dig att läsa igenom denna:
http://gruvfogden.blogg.se/2014/november/optimera-din-highbanker.html
Där får du mycket information om just hur du får din highbanker att fungera optimalt.

När det gäller val av matta så beror det på en mängd faktorer. Din tanke att med elpump mata en 30 cm bred HB är inte helt optimal. Med den bredden kommer du få problem då vattnet inte räcker till, eller ligger precis på gränsen. Ska du dessutom ha en slang på 10-20 meter för att kunna stå på ett bra ställe så sjunker kapaciteten, för att inte tala om lyfthöjden. Satsa i så fall på en smal ränna på ca 20 cm.

Mitt tips är att du skaffar en 2" besindriven pump om du ska ha en 30 cm bred ränna.

Ang mattor så beror det på lite var du tänkt gräva. Om du ska till Finland och fånga grövre guld så är Gold Hog helt rätt, ska du hålla till i Sverige så är Gold Owl alldeles utmärkt. Har själv testat Dream Mat och tycker den är jättebra till det lilla jag har testat den. Problemet är längden på den. Det är inte helt lätt att skarva på en bit till.

Om du kör med Gold Hog (vilket jag rekommenderar) så börja med 2 st UR för att få upp farten, sen kör du Bedrock, Scrubber, Bedrock, Scrubber, för att sedan börja om med samma igen om du ska ha en lång ränna. Börja alltid med 2 UR och avsluta alltid med UR. En bit minersmoss över de första UR är att rekommendera.

Lycka till
//Gruvfogden.

PS köp gärna denna bok, där finns allt du behöver veta ;)
http://www.guldgravaren.se/
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Alex har helt rätt där. Hoperns uppgift är att tvätta materialet innan den rinner ner i rännan.
Den bör även vara justerbar med lutningen. Har man rent grus kan man ha rejält lutning och mata mera material. Med lerigt grus har man mindre lutning för att tvätttiden kan bli längre.
En lång hoper tvättar bäst.
I bilden har jag en ränna som fungerar på lerigt mark eftersom jag kan ha hopern i våg, men att gallret ändå lutar rejält. En meter lång.
Stå på dig, annars gör nån annan det.