Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bättre och bättre

Startat av HANNU, 09 september, 2015, 16:09:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Liten film om min nya skapelse. Lite ide'r från Finlandsresan.

https://www.youtube.com/watch?v=sEnybXpZtMs&feature=youtu.be
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Hej Hannu!

Snyggt och genomtänkt bygge (som vanligt)

/Glimmer

GuldUgglan

Nu börjar det likna nått... ;)
Det blir bara bättre och bättre.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

karlson

Imponerande Hannu svårt att komma upp i din klass!  :)
Även små korn kan bli mycket

akejos

Underbart med utveckling! Flera intressanta idéer där. Ser fram emot att få se den i arbete.
/Åke

Tommybodling

Riktigt snyggt.
Har själv funderat på olika lutningar i hoppern och gallret.

Hur funkar stenrännan? Rullar dom på bra i den?

HANNU

Citat från: Tommybodling skrivet 09 september, 2015, 19:05:51
Riktigt snyggt.
Har själv funderat på olika lutningar i hoppern och gallret.

Hur funkar stenrännan? Rullar dom på bra i den?
Man sköljer bort stenen med vatten. Dom kled riktigt fint på plast. (Bilden ovan) Tror inte att aluminium skulle vara lika hal.

iller

Ser riktigt bra ut, men blir den inte hög? Såg rätt hög ut tyckte jag?

HANNU

Citat från: iller skrivet 09 september, 2015, 20:38:05
Ser riktigt bra ut, men blir den inte hög? Såg rätt hög ut tyckte jag?
Nej då. Lagom att jobba med händerna i hopern. Samma höjd som på en ¨vanligt' hoper.

klyvar

Först vill jag säga tack för att du delar med dig.

Jag förstår inte riktigt, kanske jag tänker fel men så här: Det materialet som kommer genom kamgallret ser ut att vara grövre än hålen i hålplåten med bakåtvända räfflor, kommer inte hålplåten och räfflorna att bli fulla med småsten eftersom dom bakåtvända räfflorna kommer att hindra småstenen för att komma vidare i rännan? Har du planerat att ha en finräfflad matta under hålgallret eller fattar jag fel?

HANNU

Citat från: klyvar skrivet 10 september, 2015, 13:55:13
Först vill jag säga tack för att du delar med dig.

Jag förstår inte riktigt, kanske jag tänker fel men så här: Det materialet som kommer genom kamgallret ser ut att vara grövre än hålen i hålplåten med bakåtvända räfflor, kommer inte hålplåten och räfflorna att bli fulla med småsten eftersom dom bakåtvända räfflorna kommer att hindra småstenen för att komma vidare i rännan? Har du planerat att ha en finräfflad matta under hålgallret eller fattar jag fel?
Jag börjar från början.
Eftersom det finns stor risk i Finland, att man får större guld i spaden, större än 10 mm. Därför har jag gjort en hoper som vid drift kommer att ligga nästan i våg. För att inte större material försvinner innan jag kontrollerat detta. Hopern rensan ja för hand av stenar. Precis som på en ProLine ränna. Men satt lutningen till gallret för att bättre hålla detta ren.
Gallret släpper genom grus som är mindre än 10 mm. Den kommer att falla ner till hålplåten som har hål på fem mm. Under hålplåten finns det ribbat gummimatta underst och minersmossa ovanpå. Mellan mossan och hålplåten är det 15 mm tomrum för att vattnet skall falla rakt ner till mossan, som skall fånga det mindre guldet.
Större stenarna rinner mot bakåt vända räfflan som det mesta kommer att flyta över, men större guld kommer att stanna i räfflan. Räfflan är 40 mm hög.
Alltså den stora nuggeten som jag hoppas att hitta, skall jag plocka upp redan från hopern och minre från räfflan. Små guld kommer att stanna i mossan, även den allra minsta. Som rekvisita har jag Goldowl mattan längst ner.
Kommer att fungera, det vet jag, eftersom jag använt systemet i flera rännor.

klyvar

Ska bli intressant att se din ränna i aktion (kanske nästa år). Framförallt hur de bakåtvända räfflorna fungerar vid drift för det har jag aldrig sett tidigare.

HANNU

Varför ja skrev att Goldowl matta är som rekvisit, var inte att mattan skulle vara dolig. Utan det våre konstigt om guldet skulle smita så långt ner.