Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

klart lagom till avslutningen

Startat av Verktygsmakaren Sven, 27 augusti, 2015, 15:46:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Verktygsmakaren Sven

Såja nu blir det lite tester imorgon, så att den funkar som den skall på träffen.

Är det någon som skall ta med någon annan 2" sugande sak,   så vore det kul att jämföra.

[mmg]875[/mmg]

Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Verktygsmakaren Sven

Har någon av er mätt undertrycket på en dredge/suctionnozzle ?
Eller läst det någonstans ?

efter lite intrimmning kom jag ned till 30Hg

iller

Är det "bara" en pump eller vad mer? Ser ett långt rör igenom :P

Hur många liter och vad för tryck har du i den?

Verktygsmakaren Sven

Nja   det är en 2" dredge/suctionnozzle , av typen infinityjet. 
Tänkte att jag med skulle prova på det.   

Med min hondapump så får jag ett vakuum på -30 Kpa  utan slang påkopplad

Gruvfogden

Förlorar du inte massa kraft när vattnet kommer in från sidan och virvlar runt och måste byta riktning?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Verktygsmakaren Sven

Citat från: Gruvfogden skrivet 29 augusti, 2015, 07:17:51
Förlorar du inte massa kraft när vattnet kommer in från sidan och virvlar runt och måste byta riktning?

Det är det jag inte vet innan jag jämfört med annat.  Men om du tänker dig att man tömmer en flaska, så går det fortare när man sätter snurr på innehållet.  (det är den effekten jag hoppas på iallafall)

Ock som i mycket annat man vet inte förrän man provat :)

GuldUgglan

Intressant..
Jag kom att tänka på den ejektorverkan vi i räddningstjänsten använder för att vädra ut rök ibland. Då spolar vi ut genom ett fönster med ett dimstrålrör...blir ett jäkla drag. Hmm.. (ett dimstrålrör innehåller roterande delar för att skapa en konformad stråle av fin vattendimma.)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

BASSO

Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 28 augusti, 2015, 18:53:46

Här http://www.gouldeng.com/stech.htm  finns lite mätdata från olika typer av ejektorer. Vet att jag sett annan mätdata men hittar det inte nu, postar igen om jag hittar dem.
Reggie Gould uppmätte vad jag kan läsa ut 9,5 tum vatten vaccum med infinity varianten, antar att det är en sådan du byggt? 9,5" borde motsvara ca 18mm/hg om jag inte räknat helt fel, då är dina 30 riktigt bra :o.
Antar att skillnaden när man prickar rätt med injektordiametern för aktuella pumpen är ganska stor, eller?
Har du byggt den så att injektors öppning är justerbar och kan anpassas efter pumpen?
Ska du sälja dessa och i så hall har du redan nu något "riktpris"
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Verktygsmakaren Sven

Citat från: BASSO skrivet 01 september, 2015, 09:04:07
Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 28 augusti, 2015, 18:53:46

Här http://www.gouldeng.com/stech.htm  finns lite mätdata från olika typer av ejektorer. Vet att jag sett annan mätdata men hittar det inte nu, postar igen om jag hittar dem.
Reggie Gould uppmätte vad jag kan läsa ut 9,5 tum vatten vaccum med infinity varianten, antar att det är en sådan du byggt? 9,5" borde motsvara ca 18mm/hg om jag inte räknat helt fel, då är dina 30 riktigt bra :o.
Antar att skillnaden när man prickar rätt med injektordiametern för aktuella pumpen är ganska stor, eller?
Har du byggt den så att injektors öppning är justerbar och kan anpassas efter pumpen?
Ska du sälja dessa och i så hall har du redan nu något "riktpris"
Mvh Basso.

Hej Basso   
Jag såg fel på mätartavlan, den var bara på 30Kpa   inte Hg.    så det finns en del att experimentera med,
innan jag kan säga om jag skall sälja några.  men får jag till riktigt bra prestanda så kommer det sådana,  dock kommer priset att bli dyrare än de klassiska modellerna då det är mer jobb med dessa.