Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Goldowl matta

Startat av GuldUgglan, 04 maj, 2015, 16:04:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

borax

Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 04 maj, 2015, 20:14:40
Citat från: borax skrivet 04 maj, 2015, 20:08:20
Ett par skenor som man skuter in mattan i skenorna sitter med försänkta skruv i rännans kanter.
//borax

Hej Borax   

tyvärr funkar inte det med fasta skenor  när all sand mm lägger sig där får man inte ut mattan (har provat)  kom vissa ord när jag skulle
dra ut den  >:D
Gummiprofil kanske som ger med sig lite finns ju en del olika inom båtindustrin

borax

Citat från: borax skrivet 04 maj, 2015, 20:24:17
Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 04 maj, 2015, 20:14:40
Citat från: borax skrivet 04 maj, 2015, 20:08:20
Ett par skenor som man skuter in mattan i skenorna sitter med försänkta skruv i rännans kanter.
//borax

Hej Borax   

tyvärr funkar inte det med fasta skenor  när all sand mm lägger sig där får man inte ut mattan (har provat)  kom vissa ord när jag skulle
dra ut den  >:D
Gummiprofil kanske som ger med sig lite finns ju en del olika inom båtindustrin
har tänkt igen vilket inte är bra jämt.men om du gör en konstruktion med profil som du har gångjärn där nere och kan knäppa upp överdelen som håller ner mattan med små lås som på lämmen till en släpkärra

piggis

Ser inga problem med att säkra mattorna med skruv,tog inte mer än en min att konfigurera om mattan.
Fångade bra med guld och släppte inte igenom nogot att räkna med.
Mycket nöjd kunde nu bara resten av min utrustning komma upp i samma nivå.

GuldUgglan

Vilka vattenvolymer behövs ungefär för att dessa två profiler skall jobba bra?
Är de enbart utformade med tanke på HB eller fungerar det i en liten bäckränna?
Svårt att avgöra på bilden..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

skulle man inte kunna göra som en pusselbit för att fästa dem? Ja mattorna skulle lossna när man ska tvätta ur dem men med en pusselmekanik skulle det även vara snabbt att få dit dem.

Verktygsmakaren Sven

Jag ska sätta ihop lite fakta om mattorna så fort jag kan
det jag kan säga är att jag körde en30cm  ränna och använde en honda wh 20 på tomgång  så uppskattningsvis
150-200l/min  så jobbar mattan riktigt fint
så en bäckränna borde det funka bra med men
ska köra livetest i bäck innan jag kan säga det med säkerhet

//sven
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Hurri

har du ingen film som ordentligt visar hur de fungerar live?
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!

HANNU

Kanon fina mattor Sven. Gillar alu profilen som även den fångar guld.
Det där att mattan vill glida ut ser jag inte som nån problem, rännans sidor håller dom på plats.
Min nästa ränna kommer att ha inredning ala Sven.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Verktygsmakaren Sven

Iller:  imorse testade jag min ide och det verkar fungera bra  man kan ta en försänkt skruv (gipsskruv) och skruva in i gummiprofilen från sidan då fungerar gummit som en expanderplugg och låser sig 

Hurri: Filmer och bilder kommer. ska filma i plexirännan så ni ser vad som händer

HANNU

sitat vektygsmakarn¨  imorse testade jag min ide och det verkar fungera bra  man kan ta en försänkt skruv (gipsskruv) och skruva in i gummiprofilen från sidan då fungerar gummit som en expanderplugg och låser sig 

Filmer och bilder kommer. ska filma i plexirännan så ni ser vad som händer¨

En skruv i ändan, allt är löst nu. Ändå är det enkelt och bygga om mattan.
PERFEKT
Stå på dig, annars gör nån annan det.

BASSO

Citat från: Mr Johansson skrivet 04 maj, 2015, 19:21:18
Kan man få se en riktig matta på bild?

[mmg]832[/mmg]

Mattorna verkar kalasfina Sven.
Smart att låsa mattorna med skruv i ändarna av aluprofilen. Blir ännu lättare att ändra om mattorna, bara att lossa den ena skruven och dra ur mattan ur profilen.

Jag har inga egna erfarenheter av mattorna ännu, men i ädelfors fanns det minst två som körde med dessa mattor.

Det såg ut som att de klarade sig med betydligt mindre vatten än gold hogs mattor, och borde därför passa utmärkt i vaskrännor också.
Om någon inte har förstått det ännu, så har mattan två olika profiler, en på vardera sida. Mattan kan vändas som användaren själv behagar.
Räffelprofiler kommer (?) att komma som man skjuter in i aluprofilen, om man vill ha sådana också.

[mmg]833[/mmg]
[mmg]834[/mmg]
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

GuldUgglan

Mycket smart med mutterfickorna på profilen.. kan man ju låsa mattan i rännan med, eller sätta fast tillbehör.. osv.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Verktygsmakaren Sven

Citat från: GuldUgglan skrivet 07 maj, 2015, 13:30:20
Mycket smart med mutterfickorna på profilen.. kan man ju låsa mattan i rännan med, eller sätta fast tillbehör.. osv.

Precis det som är tanken,  det är meningen att man kan göra saker själv med mattan och skruva dit  eller köpa delar av mig.   

sen kan man vända profilen med spåret nedåt stoppa dit en mutter och skruva in en stoppskruv   då får man en en gänga som sticker ut nedåt så man kan skruva fast mattan.   den bästa muttern är en fyrkantsmutter M6  .

jag har försökt göra den så universel som det går man är ju trots allt uppväxt med LEGO och MECANO

//sven