Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ränna+vattenslang

Startat av Lycan, 07 juli, 2015, 22:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lycan

Söker en ränna att köra hemma som man kan enkelt kan mata med vattenslangen.
Tanken är att kunna köra både siktat matreal och konsentrat som man tagit med sig hem.
Många förespråkar den "blåa" även till att fånga micro med.
Ska man köpa delar och bygga en "mini blå" eller vad rekomenderar ni?

GuldUgglan

En liten blå är rätt bra..
Andra alternativ kan vara en drop rifle ränna eftersom de inte brukar behöva så mycket vatten.
Själv har jag kört 20 cm breda trärännor med frästa räfflor med bara 23 minutliter pump med god framgång hemma i pannrummet. Siktat material till 8 mm.

Koncentrat är nog finribbad gummimatta bra till eller en bucket sluice. För att få fram superkoncentrat.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Markus / Twiik

Citat från: Lycan skrivet 07 juli, 2015, 22:11:03
Söker en ränna att köra hemma som man kan enkelt kan mata med vattenslangen.
Tanken är att kunna köra både siktat matreal och konsentrat som man tagit med sig hem.
Många förespråkar den "blåa" även till att fånga micro med.
Ska man köpa delar och bygga en "mini blå" eller vad rekomenderar ni?

Jag går i samma funderingar, att ha en enkel "setup" hemma för att köra material som man inte haft möjligheten att vaska på plats.
För min del så skall jag försöka få tag på ett gammalt badkar och och bygga någon enkel konstruktion för min le trap ränna. Eftersom jag tvivlar på att vattenslangen har det flödet som denna ränna kräver så får det bli en elektrisk pump som återcirkulerar vattnet hela tiden från badkaret.

GuldUgglan

Det räcker med en balja på t.ex 70 liter som du kan ha pumpen och rännänden i. Sätt pumpen i en hink och rännan i en annan som vattnet får svämma över emellan för att den värsta skiten inte ska fara igenom pumpen.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

BASSO

Kolla efter en "hink ränna" eller bucket sluice. Det är en liten ränna som kan fästas mellan kanterna på tex en hink, klarar sig gott och väl med flödet från trädgårdsslang eller återcirkulerande pump. Och skapar som sagts ett "superkoncentrat, bara någon matsked att vaska ut. Har för mig att de såldes sådana i forumets butik tidigare men hittade inga nu.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...