Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Trumla sten är ju kul

Startat av Pappagoran, 22 januari, 2015, 18:11:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Då ska vi se hur länge det snurrar.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Guldbob

Hm. Hur länge nu? Jag tror att kryddburken kan ha lite tunna väggar och att stenarnas trummlande kommer att göra hål på den. Kul grej, men jag tror nog personligen lite mer på Suddes stentrommel. Med en tjock gummi matta i en metall trommel.
Hoppas jag har fel för det vore jäkligt kul om det kan fungera med så enkla medel.
Berätta mer om vad du har för slipmedel om något...
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Pappagoran

Citat från: Guldbob skrivet 22 januari, 2015, 20:13:46
Hm. Hur länge nu? Jag tror att kryddburken kan ha lite tunna väggar och att stenarnas trummlande kommer att göra hål på den. Kul grej, men jag tror nog personligen lite mer på Suddes stentrommel. Med en tjock gummi matta i en metall trommel.
Hoppas jag har fel för det vore jäkligt kul om det kan fungera med så enkla medel.
Berätta mer om vad du har för slipmedel om något...

Just nu i skrivandets stund har det snurrat i 36 timmar. Kryddburkar finns det fler och tomma sådana kostar ju inget. Tanken med denna enkla sak är först och främst att se hur länge den håller så därför bara sten, spik och skruv utan slipmedel i kryddburken. Kan även meddela att den lilla motorn efter dessa timmar håller rumstemperatur vilket verkar lovande.

Sudde(Stefan)

Kul att det smittade av sig lite :)
Nått måste man ju pyssla med!

Framåt framåt och.....ner.

TGB11

Eucitzen

Tänkte först: Vad mycket vatten han har! Men om du bara kollar hur länge det håller förstår jag.
Du kanske kan använda grus för att simulera slipmedel bättre.

Som förövrigt brukar man använda kiselkarbid som slipmedel.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Pappagoran

Citat från: Eucitzen skrivet 26 januari, 2015, 17:52:15
Tänkte först: Vad mycket vatten han har! Men om du bara kollar hur länge det håller förstår jag.
Du kanske kan använda grus för att simulera slipmedel bättre.

Som förövrigt brukar man använda kiselkarbid som slipmedel.

Jo det är nog för mycket vatten, värdelös sten med mera. Men som sagt, jag är just nu mest intresserad av hur lång tid det tar att döda denna lilla maskin  :D
@Eucitzen du säger "kiselkarbid" Var får man tag i sådant?

Sudde(Stefan)

Framåt framåt och.....ner.

Eucitzen

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Pappagoran

Nu har det snurrat oavbrutet i 25 dygn. Bifogar en bild på skräpstenen som jag kört bara för att
ge "den makalösa manicken" maximal belastning. Jag brukar ge min maskiner ett namn så denna
fick då heta "Sten Snurre".

Malle

Och med samma burk hela tiden? Imponerande!

Pappagoran

Citat från: Malle skrivet 16 februari, 2015, 20:16:11
Och med samma burk hela tiden? Imponerande!

Japp, samma burk och den ser inte ut att ha tagit någon skada.

Pappagoran

Ny burk och nya skitstenar.
Jag tänkte så här: Den magnetiska svartsanden (magnetit) är ju till stor del järn och järn bör ju vara hårdare än sten. Då jag har ett halvt kilo enbart magnetiskt kvar tänkte jag prova en vecka med det för att se om det påverkar stenen. Kanske jag är ute och cyklar här men hoppas att ni som kan detta leder mig i rätt riktning.