Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Ska det vara Le Trap ska det vara stadigt

Startat av Pappagoran, 15 september, 2014, 19:58:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 11 december, 2014, 19:46:52
Snyggt! Verkar som var och varannan på forumet har tillgång till en verkstad :o

Njaa, jag sitter nog mitt emellan var och varannan för jag har inte dom möjligheterna.  :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Ett par  frågor.  Vad är fördelen med hardox  och hur många kan man skära ut av en plåt på tex 1x2 meter
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldDan

GuldDan

Citat från: HANNU skrivet 11 december, 2014, 20:09:48
Ett par  frågor.  Vad är fördelen med hardox  och hur många kan man skära ut av en plåt på tex 1x2 meter
Här kan du läsa om Hardox fördelar Hannu: http://www.hardox.com/sv/

Kortfattat så är Hardox hårdare och segare. Man kan tex bygga flak i tunnare material och på så vis spara vikt och lasta mer.

HANNU

Citat från: GuldDan skrivet 11 december, 2014, 20:50:44
Citat från: HANNU skrivet 11 december, 2014, 20:09:48
Här kan du läsa om Hardox fördelar Hannu: http://www.hardox.com/sv/

Kortfattat så är Hardox hårdare och segare. Man kan tex bygga flak i tunnare material och på så vis spara vikt och lasta mer.
Jag vet vad hardox är. Har förstärkt många industriella innerväggar  på sandbläster. Har hardox hemma men kan inte hitta användning i guldvaskar saker, förutom att bygga en slitstark spade.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Malle

Ärligt talat så verkar det vara overkill både att använda hardox och dessutom skära ut en hel ram till en Le Trap.
Det blir ju mycket spill, eller hur? Men det är klart, annars måste man ju ha tillgång till svets och det är ju inte alla förunnat. Tänkte bara att det måste bli mer kostnadseffektivt att skära ut två "L" som man svetsar ihop. Själv skulle jag nog ta fyrkantsrör i lämplig dimension och svetsa ihop, även om vi har både stans och laser på jobbet.

erland82

Som boysen i mythbusters brukar säga "If it's worth doing, it's worth overdoing" ;)

vaskaholic

Ramen färdig nu ska bara benen på sen funderar jag på en highbankertillsats får se om det går att lösa.
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Har jag tänkt fel nu eller iofs det brukar jag ju göra.
Men tänkte bygga hopper eller vad det heter 40 cm lång 30 bred och 25 cm hög och 30 cm långa 5 millimeters rostfria stänger med 5 millimeters mellanrum till min letrap inte kommit på hur jag ska fästa den i framkanten än.
Och sedan driva den med biltemas GP2 pump.
Skitvaskning på er.

johanssonsan

Skadar inte att göra hoppern längre.

GuldUgglan

Citat från: lasse e skrivet 06 maj, 2015, 19:49:00
Har jag tänkt fel nu eller iofs det brukar jag ju göra.
Men tänkte bygga hopper eller vad det heter 40 cm lång 30 bred och 25 cm hög och 30 cm långa 5 millimeters rostfria stänger med 5 millimeters mellanrum till min letrap inte kommit på hur jag ska fästa den i framkanten än.
Och sedan driva den med biltemas GP2 pump.

Jag skulle bygga en hopper, med underdel i tex. aluminium.. alltså själva lådan som sitter under hoppern. där kan du också göra  en "reversed rifle" mm.. i den lådan hakar du sedan fast din letrap för vidare transport nedför rännan.... hoppas du förstod hur jag menade.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

vaskaholic

Citat från: johanssonsan skrivet 06 maj, 2015, 19:54:19
Skadar inte att göra hoppern längre.
Hur lång tex 70 cm eller forfarande för kort.

Citat från: GuldUgglan skrivet 06 maj, 2015, 19:54:30
Jag skulle bygga en hopper, med underdel i tex. aluminium.. alltså själva lådan som sitter under hoppern. där kan du också göra  en "reversed rifle" mm.. i den lådan hakar du sedan fast din letrap för vidare transport nedför rännan.... hoppas du förstod hur jag menade.
Nej jag förstod inte riktigt.
Skitvaskning på er.

GuldUgglan

Du kastar in gruset i hoppern, där det sköljs och större stenar trillar ut via grizzly gallret.. Slurryn (med guldet) faller sedan ner en våning till en underdel som du bygger där du kan ha en fälla för nuggets (reversed rifle) och mattor för att lugna ned vattnet.. därifrån rinner materialet vidare nedför rännan som du fäster i utgången från denna box.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.