Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Att rota i gamla dokument kan vara guld värt!!!

Startat av Gruvfogden, 09 augusti, 2014, 14:26:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Efter att ha hittat detta så började det klia i gruvtarmen. Jag ska dit nästa sommar, det är då en sak som är säkert. Ligger inte långt ifrån min egen inmutning. Finns det fler som vill hänga på så är det fritt fram. Ju fler, desto roligare.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Pappagoran

Citat från: Gruvfogden skrivet 09 augusti, 2014, 14:26:50
Efter att ha hittat detta så började det klia i gruvtarmen. Jag ska dit nästa sommar, det är då en sak som är säkert. Ligger inte långt ifrån min egen inmutning. Finns det fler som vill hänga på så är det fritt fram. Ju fler, desto roligare.

Oj oj oj, vem skulle inte vilja vara med? Fasen vad du hittar kul saker @Gruvfogden
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Guldbob

Hej, ett fantastiskt fynd i arkiven.

Hur gör du inför nästa års prospektering av detta fynd?
Får tillstånd från markägare eller mutar in via bergstaten.
Jag misstänker det första.

Har själv försökt att få tillstånd att av sveaskog (en av Sveries största markägare) att leta på en liten bit av deras mark men de hotar via sitt juristkontor med polisanmälan om jag bara tar en sten/flyttar en sten i prospekterings syfte...
Fyrkantiga jäklar! Jag har bara begärt/frågat om att få använda vaskpanna och ev. Ränna. Inga motoriserade redskap.

Hur hanterar du dessa x+*%&#@ motsträvande individer?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Hur jag ska gå tillväga har jag ingen aning om ännu. Jag tror inte det blir någon inmutning i första hand. Vill nog dit och titta först. Hittade faktiskt en gruva till i närheten. Det roliga med dessa gruvor är att det inte är något stort bolag som härjat där. Dessa gruvor är brutna på "hobby-basis" av en gruvfogde och prospekterare. Han var, på tiden det begav sig, gruvfogde i ett malmfält som kom att blomstra under de få år som driften var igång. Dessa gruvor tog han upp på sin lediga tid.

Det roligaste hade ju varit om vi var några stycken som tog oss dit tillsammans. Dessa marker borde ju genomsökas med både geologhammare och vaskpanna.

@Guldbob Skit i vad Sveaskog säger. Så länge det inte är ett naturskyddsområde så kan de inte göra ett skit om du är där och rotar med en vaskpanna. Skulle du jitta något så muta in skiten, då kan de heller inte göra ett skit, men du däremot kan göra en hel del:)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Tack för infon runt ditt fynd, bra sammanfattning, jag håller med och skulle gärna hänga på men det är ju en jädrans bit norr över.
Tack även gör din input om Sveaskogs x+*&%#+/-@ jurist hotelser.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Michael Hillbom / Skidmark

Det där låter spännande.. vart är det där någonstans..
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Gruvfogden

Citat från: Skidmark skrivet 10 augusti, 2014, 09:09:34
Det där låter spännande.. vart är det där någonstans..

Det ligger i närheten av min inmutning (öster om Gällivare). Exakta positionen behåller jag nog för mig själv tills det är dags att ta sig dit. Gamla gruvor är farliga platser. Eftersom jag själv jobbat med gruvdrift i 20 år så är det nog bäst att de som är intresserade att följa med får göra det med en "guide" som kan lite om säkerheten.

Michael Hillbom / Skidmark

Självklart ville bara ha reda på hur långt det var med bil så man kan planera.. då man är arbetslös/studerar å blir man inte rik!!
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

ultralasse (Lars Langö )

Hade varit riktigt kul att få hänga med dit :) (och inmutningen). ;)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Larsa

Dejamm

Citat från: Guldbob skrivet 09 augusti, 2014, 19:50:40
Tack för infon runt ditt fynd, bra sammanfattning, jag håller med och skulle gärna hänga på men det är ju en jädrans bit norr över.
Tack även gör din input om Sveaskogs x+*&%#+/-@ jurist hotelser.

Kalla det inte för prospektering.... Vaska guld är det du gör. Prospekterar för företag i min värld. Vi vaskar  :).  Vaska är allemansrätt enligt jurist på SGU. Leta efter inlägg från Hanz0n om detta.