Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hur man prospekterar.. En guide för nybörjare

Startat av Eucitzen, 24 juni, 2009, 12:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Skyffla undan det lättrörliga fina materialet i ytan. Sök dig till grövre blandat material. Djupet varierar även i samma bäck så det finns inget givet djup. 

Avlopp1337

Citat från: Demag skrivet 15 maj, 2016, 21:22:19
Hur djupt gräver ni ca när ni prospekterar i en liten bäck?

....hur lång spade har du...  >:D

Eucitzen

Citat från: Demag skrivet 15 maj, 2016, 21:22:19
Hur djupt gräver ni ca när ni prospekterar i en liten bäck?

Varierar helt enkelt, finns som sagt ingen standard. Oftast tar man ju flera prov längs bäcken - inte bara på en plats.
Personligen tycker jag inte man ska skyffla undan ytligt material om det inte består av dy eller liknande.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Prova vaska olika djup och håll koll på där du har den mesta svartsanden.  Då har du tungt material där. (guld är tungt så det finns i närheten.)
Djupet kan skilja beroende hur vattenflödet är/har varit då materialet avsattes där.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Demag

StoraNorrland

Guldvaskarhobbyn får ständigt nya intresserade men de åker ofta omkring planlöst och gräver en grop här och där. Det man kan vara säker på är att de sällan eller aldrig hittar något guld. Så i stället för att fråga oss som hittar våra korn borde de lära vad som sägs i början av denna mycket informativa tråd. Det som är nyckeln till att hitta guld är en tålmodig prospektering.En komplettering om någon orkar vore kanske hur man "läser" en bäck eller älv. Denna tråd kanske skulle klistras in överst i forumet.

GoranS

Citat från: StoraNorrland skrivet 22 augusti, 2016, 21:54:24
Guldvaskarhobbyn får ständigt nya intresserade men de åker ofta omkring planlöst och gräver en grop här och där. Det man kan vara säker på är att de sällan eller aldrig hittar något guld. Så i stället för att fråga oss som hittar våra korn borde de lära vad som sägs i början av denna mycket informativa tråd. Det som är nyckeln till att hitta guld är en tålmodig prospektering.En komplettering om någon orkar vore kanske hur man "läser" en bäck eller älv. Denna tråd kanske skulle klistras in överst i forumet.

Håller inte riktigt med. Att ägna en hel dag åt att gräva bort två meter sand för att komma till ett lerlager som innehöll två korn är ingen prospekteringsbedrift utan mer ovarsam användning av tid och energi. För att hitta sex korn behöver du ju flytta lika mycket material igen. Det gäller även när man resultatlöst prospekterar samma vattendrag för länge, i hopp om att hitta ett hål där det ligger några korn. Jag har kastat bort flera säsonger på att göra just detta. Nu tror jag mer på att "gräva en grop här och där", om det är ett ställe värt att vara på kommer det finnas ett par små korn i någon av pannorna och då kan man fokusera vidare på mer utförlig prospektering. Efter att nu ha hittat guld överallt i Norden kan jag bara med frustration konstatera att det många gånger inte ens följer reglerna. Det ligger ytligt, det ligger i sand, det ligger 50 cm över en falsk botten men inget däremellan. Och så kan det ligga överallt mitt i platt skog men ändå vara avsatt helt annorlunda med 50 meters avstånd utan att rinnande vatten inverkat. Och så har jag varit med om att guldet ligger i "fel" strandbanker.

Så, gräva lite gropar slumpmässigt är kanske inte helt oklokt. Och inte heller att gå vidare om de var resultatlösa.

GuldUgglan

Vid prospektering är det ju ett måste att ha någon plan för att hitta det mesta guldet.  En grop på rätt ställe för att hitta vilket skikt som är guldförande.
Om nu det finns olika skikt i marken.
I en bäck blir det ju annat, där kan man i stort sett bara konstatera om den är guldförande eller inte.

En plan bör ju alltid finnas i vilket fall. Annars blir det lätt att man gräver där det är lättast att gräva, och det kanske inte alltid resulterar i guld.

Att inte hitta guld är ju också ett resultat som ger info för fortsatt prospektering. Det behövs all info man kan få för att förstå hur det ser ut i markerna.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Eucitzen

Håller med Ugglan. Jag arbetar alltid efter en plan. Per karta planerar jag ofta en hel dagstur, vart det ska vaskas & knackas.
Viss improvisation för väl göras på plats, men planlöst blir det sällan.

Ger det mig mer guld? Knappast. Det tog mig många år att hitta mina första "vilda" guldkorn, där inga hittats förut.

Ger det mig något?
Ja, värdefull information.
Det ger även extra pusselbitar till det stora hela.
Prospektering är lite som ett pussel, där bitarna måste hittas ute i skog och mark.
Först efter att fått ihop nog med bitar kan man börja få en bild.

Men givetvis ligger det något i det GoranS säger också; att spendera flera veckor på en bäck utan resultat är orimligt.

Eucitzen

Citat från: StoraNorrland skrivet 22 augusti, 2016, 21:54:24

Intresserad: Vad menar du med hur man "läser" en bäck?
Osäker på vad som menas.

StoraNorrland

Hejsan

Jag brukar vara ute under vårfloden då en älv eller bäck ser helt annorlunda ut än vid lågvatten. Jag letar guldlinjen då guldet alltid tar kortast väg mellan kurvor. Jag undersöker var vattnet saktar ner så att guldet kan lägga sig. Större block som ger områden med lägre tryck där guld kan lägga sig är också intressanta. Skickar med en länk som belyser fler saker. Öreälven där jag vaskar nu har stora koncentrationer av fint guld men gräver du på fel ställe hittar du inget. Sedan är ju givetvis grundförutsättningen att de vatten du vaskar vid är guldförande över huvud taget men även där kan det vara bra att testa på rätt ställen.

http://www.angelfire.com/ga4/orlandogpaa/StreamGold.html

Eucitzen

Citat från: StoraNorrland skrivet 25 augusti, 2016, 08:24:25
Hejsan

Jag brukar vara ute under vårfloden då en älv eller bäck ser helt annorlunda ut än vid lågvatten. Jag letar guldlinjen då guldet alltid tar kortast väg mellan kurvor. Jag undersöker var vattnet saktar ner så att guldet kan lägga sig. Större block som ger områden med lägre tryck där guld kan lägga sig är också intressanta. Skickar med en länk som belyser fler saker. Öreälven där jag vaskar nu har stora koncentrationer av fint guld men gräver du på fel ställe hittar du inget. Sedan är ju givetvis grundförutsättningen att de vatten du vaskar vid är guldförande över huvud taget men även där kan det vara bra att testa på rätt ställen.

http://www.angelfire.com/ga4/orlandogpaa/StreamGold.html

Aha! Du pratar om vart guldet trillar ur helt allmänt. För att hitta guldlinjen är ju det första inlägget suveränt.
Särskilt när det är grunt nog att gå över större delen av ån.

Använder ingen annan strategi när jag prospekterar, utan den har helt enkelt utvecklats över loppet av 5+ års experimenterande.

Men jag ser din poäng och vi får hoppas någon känner sig manad att skriva ner det till vår eminenta guldwiki. :)

GuldUgglan

- Ofta avsätts guldet där ett vattendrag planar ut efter brantare forssträckor.
- I kurviga partier avsätts guldet oftast i innerkurva
- Stora stenar och hällar kan också ändra vattenströmmen (förr eller nu) så guld avsätts i närheten.
- Där flera vattendrag (gamla eller nya) går ihop kan också vara intressant.

Det är väl ungefär det jag tänker på i vattendrag.
Viktigt är ju att tänka sig in i hur det kan ha sett ut för tusentals år sedan.