Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Är detta en Ametist?

Startat av Guldbob, 24 juli, 2014, 20:07:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Nu har jag försökt att repa "ametisten" med beryll, Ingen rispa.
Jag har verkligen rispat hårt och många gånger. Inte den minsta repa.
Provade frugans diamantring, efter hårt tryck och några gånger fram och åter blev det en rispa.
Vad kan det vara? extra hård ametist(lila kvarts) eller vad?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Bengt V

Citat från: Guldbob skrivet 26 juli, 2014, 10:43:56
Nu har jag försökt att repa "ametisten" med beryll, Ingen rispa.
Jag har verkligen rispat hårt och många gånger. Inte den minsta repa.
Provade frugans diamantring, efter hårt tryck och några gånger fram och åter blev det en rispa.
Vad kan det vara? extra hård ametist(lila kvarts) eller vad?

Det enda som kan rispa en diamant är en annan diamant.

Bengan

Din kristall är sexkantig och med den toppavslutning som den har så tillhör den det hexagonala kristallsystemet i vilket man kan räkna in kristalliserad kvarts så långt stämmer det.

Den är dessutom färgad violett och den repar med lätthet glas vilket stämmer in på ametist.

Eftersom den är kristalliserad så kan det vara svårare att repa med ett något hårdare material som beryll. Jag antar att den beryll du testat med också är svensk och de svenska beryll kristallerna är lite grynigare i konsistensen så kan det vara svårare att göra en korrekt bedömning av hårdheten. Har du provat om din sten kan repa din beryll om inte så är den av lägre hårdhet och du hamnar i kvartsfamiljen igen.

Med hänvisning till tidigare och ovanstående resonemang så talar allt för att det är ametist du har. Det finns inte så många violetta mineral med den kristallstrukturen att välja på, ser sedan brottytorna ut som brottytorna på glas då kan du vara säker.

Guldbob

Tack, härligt med riktigt kunniga hjälpsamma experter på forumet.
Min Ametist repar min Beryll på ytan men inte djupt, jag misstänker det kan vara en förorening på ytan, har inget att slipa eller polera upp stavarna med.(Förslag mottages tacksamt.) Brottytorna ser ut som brottytor på glas men är inte vassa utan mjuka.
Jag tror som du att det är en ametist, utan värde men kul att lägga till samlingen.
Tack än en gång för hjälpen.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Citat från: Guldbob skrivet 26 juli, 2014, 08:20:05
Det är en jättestor hjälp, om någon vet hur man gör så lägg gärna till tabellen i GuldWiki under geologi så andra snabbt och enkelt kan hitta den.

Den finns redan i guldwiki - men ligger under "Mineral", eftersom det relaterar till mineral identifiering. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.