Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Är detta en topas?

Startat av Guldbob, 21 juli, 2014, 18:05:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

En riktigt gul sten som jag fått med Alaskan Raw, kunde innehålla ädelstenar,

Den är riktigt gul.
Och otroligt vacker
Jag lägger bilden som signum.

Vad kan det vara? En topas?
Är den värd något?

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Hardgolder

ser ut som gul kvarts på den bilden. :)

Guldbob

Funderat om det kan vara en cedrin men med tanke på var ifrån det kommer och ränderna på sidan så tror jag ingen ting, Gul kvarts, ja, möjligt, topas, ja möjligt finns det några tester?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Om du har en kvarts som du vet är kvarts kan du prova repa kvartsen med den.
Kolla under förstoring efter en repa.
Jag tror också det är gul kvarts. Topas brukar kännas relativt tung i förhållande till storleken också. Oavsett så har den antagligen inget stort värde. :)
Jag vet inte vad alaskan raw är men gissar att det är liknande paydirt som du köpt.
det betyder den kan vara saltad och den gula stenen inte kommer från alaska.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Jag har gott om rosa kvarts hemma så jag provade.
Den rosa kvartsen nästan pulveriserades när jag gnugga den mot den gula, men det blev en svag repa, så det är gul kvarts, kul att veta för stenen och färgen är häftiga, tack för hjälpen.
www.alaskanraw.com
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

klyvar

Citronfärgad topas är extremt ovanlig
Gul kvarts = Citrin

Eucitzen

Nog blev det lite flummigt i mitt inlägg.
Menade givetvis att om det repar kvartsen är det topas.
Men du borde prova en kvarts som inte pulveriseras. Det underlättar. :)

Ta med fingret bort stendammet som bildas vid repan när de nöter mot varandra.
Ibland döljer sig repan lite, ibland luras man av det vita strecket som stendammet bildar.
:)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Då har jag provat igen, försökt repa en rejälare bit rosa kvarts med den gula stenen, samma som tidigare minimal repa. Det verkar som om de är lika hårda så den gula stenen borde vara kvarts.
Lika kul ändå färgen är härlig, "Guldfärgad"
Tack än en gång för hjälpen med identifieringen.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Bengt V

Jag lyckades med konststycket att göra citrin av misstag. Hade stenar liggande på vedkaminen med bl.a. bergkristaller, fina 5 mm kristaller som satt i grupp. När de sen hade legat där i värmen ett tag upptäckte jag att de blivit gula. Pratade med en geolog och han sa att järnet i kaminen och värmen gjorde kristallen gul. Jag skänkte sen citrinen till ett geologisk museum så de har nu alla olika färger av kvartskristaller. Har tyvärr ingen bild.